Wat als je geen snelle of grote CF-kaart nodig hebt?
Wat als je geen snelle of grote CF-kaart nodig hebt?
Op zoek naar info over een goede CF-kaart voor mijn D300 ben ik zo'n 84.000 websites tegen gekomen welke ik heb doorgenomen (het kunnen er ook iets minder zijn geweest, maar het waren er toch heel wat). Overal waar ik kom vinden ze het belangrijk dat een kaart snel is (en natuurlijk dat het makkelijk is om veel opslag te hebben). Maar wat als ik dat nu niet zo belangrijk vindt? Voor mij is 8Gig meer dan genoeg. En snelheid, ik denk niet dat ik ooit 5 beelden per seconde nodig heb.
Wat dan? Zijn gewone CF kaarten dan toch goed genoeg (de gewone Sandisk Extreme, de Sandisk Ultra, Transcend 133x)? Of moet ik toch gaan voor de snellere kaarten omdat deze andere voordelen hebben dan een snelle wegschrijftijd?
Wat dan? Zijn gewone CF kaarten dan toch goed genoeg (de gewone Sandisk Extreme, de Sandisk Ultra, Transcend 133x)? Of moet ik toch gaan voor de snellere kaarten omdat deze andere voordelen hebben dan een snelle wegschrijftijd?
Re: Wat als je geen snelle of grote CF-kaart nodig hebt?
Je antwoord zit al in je vraagstelling.
George
George
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
"Wat als je geen snelle of grote CF-kaart nodig hebt?"
Dan neem je een minder snelle en minder grote CF-kaart.
Dan neem je een minder snelle en minder grote CF-kaart.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Okay, misschien dat mijn vraagstelling niet helemaal goed is geweest. Nog een keer proberen. Zijn er, naast het feit dat er meer foto's opgeslagen kunnen worden en dat dat sneller gebeurd, nog meer voordelen aan de duurdere de CF-kaarten (zoals Sandisk Extreme IV, Lexar professional) in vergelijking met de goedkopere kaarten (de gewone Sandisk Extreme, de Sandisk Ultra, Transcend 133x) ?
Meer foto's heeft niets met snelheid te maken maar met de capaciteit. Wat je maar wilt.
George
En voor de snelheid, net als de ketting: zo sterk als zijn zwakste schakel.
George
En voor de snelheid, net als de ketting: zo sterk als zijn zwakste schakel.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Een snellere kaart kunt je ook sneller uitlezen op je computer, hoewel je daar tegenwoordig met de huidige snelheden die mogelijk zijn praktisch gezien misschien wel de juiste snelle cardreaders voor nodig hebt, en misschien een snelle dubbele capaciteit 800 Mbit/s FireWire connectie om er werkelijk duidelijk merkbaar profijt van te hebben.
Laatst heb ik met iemand een testje gedaan met de goedkoopste CF-card die te krijgen was (Paradigit). Bij snel achter elkaar in "motordrive" fotograferen kon die het niet goed bijbenen, en kreeg je schrijffouten (één bestand waarbij de ingesloten thumbnail corrupt was).
Dus het is wel zaak een gedegen merk te nemen zoals Sandisk.
Voor de verdere rest (zonder gebruik van de motordrive) is er in niets verschil met een snelle Sandisk kaart.
Foto's zien er even fraai uit, in dezelfde resolutie, met precies dezelfde kleurstelling.
Laatst heb ik met iemand een testje gedaan met de goedkoopste CF-card die te krijgen was (Paradigit). Bij snel achter elkaar in "motordrive" fotograferen kon die het niet goed bijbenen, en kreeg je schrijffouten (één bestand waarbij de ingesloten thumbnail corrupt was).
Dus het is wel zaak een gedegen merk te nemen zoals Sandisk.
Voor de verdere rest (zonder gebruik van de motordrive) is er in niets verschil met een snelle Sandisk kaart.
Foto's zien er even fraai uit, in dezelfde resolutie, met precies dezelfde kleurstelling.

Vriendelijke groet, Léon Obers
Koop gewoon een goed merk! Dat lijkt mij in jouw geval gewoon het belangrijkste. En zorg voor een veilige plaats waar je ze, als ze vol zijn, kan bewaren.
- Johan
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Van Sandisk zijn zowel de Extreme III 20 als 30MB/s editie snel genoeg. Heb ze beiden in 8GB variant, maar heb nooit een verschil gemerkt tijdens het schieten. De camera zelf (D300) kan niet sneller wegschrijven.
Kijk anders hier eens.
Kijk anders hier eens.
Nikon D600 + MB-D14 Grip | Tokina AT-X 124 AF Pro DX 12-24mm f/4 | Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED | Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G IF-ED VR | Nikon SB-600 | Peleng 8mm f/3.5
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Koop inderdaad een goed merk. Ik werk met mijn D300 zelfs nog met twee 2Gb kaartjes. Op elk passen 98 Raw-files, voor mij meer dan genoeg voor een shoot. Ik kies trouwens bewust voor kleine kaartjes om het risico op verlies te verkleinen. Ik wissel liever een keer meer dan dat ik in een keer alles kwijt raak, omdat ik een grote kaart verlies of gestolen wordt.
Jos
Jos
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl