Camera instellen via comp?
Camera instellen via comp?
Dag,
Is er een mogelijkheid om op mijn comp de diverse instellingen van mijn D3 en D3X te LEZEN (Excel?) en dan natuurlijk de vraag of het mogelijk wijzigingen naar de camera's te schrijven.
Een "setup.bin" bestand in de root in een geheugenkaart bestaat en werkt.
Ik hoop mijn idee ook op eoa manier.
Is er een mogelijkheid om op mijn comp de diverse instellingen van mijn D3 en D3X te LEZEN (Excel?) en dan natuurlijk de vraag of het mogelijk wijzigingen naar de camera's te schrijven.
Een "setup.bin" bestand in de root in een geheugenkaart bestaat en werkt.
Ik hoop mijn idee ook op eoa manier.
Willem.
Re: Camera instellen via comp?
hy:
Ik zou zeggen,kijk even op de volgende link.
http://www.europe-nikon.com/nl_BE/produ ... ID=4036117" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet: Loek.
http://www.europe-nikon.com/nl_BE/produ ... ID=4036117" onclick="window.open(this.href);return false;

Ken ik: te beperkt.LOKA schreef:hy:
Willem.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Wat wil je dan nog meer instellen op je PC (en als bestand opslaan) dan "alles" van je camera?wblink schreef:Ken ik: te beperkt.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Naar Excel?! Een firmware is nogal iets anders als een spreadsheet, en dat geldt ook voor de instellingen. Als het al uit te lezen zou zijn zou Excel wel een heel vreemde keuze zijn.
Jij vertelt eigenlijk altijd zinvolle dingen, dus daarom heb ik eea nogmaals geprobeerd.Léon Obers schreef:Wat wil je dan nog meer instellen op je PC (en als bestand opslaan) dan "alles" van je camera?wblink schreef:Ken ik: te beperkt.
Het is niet wat ik wil. Hiermee kun je alles opslaan en terugetten, maar niet per detail wijzigen VOOR terugzetten. Een prgm dat DAT kan zoek ik nu juist.
Ik wil graag een Excel spreadsheet waarin ik de menu-instellingen kan opslaan en wijzigen en die instellingen dan vervolgens naar de camera kan schrijven. Lezen vanuit de camera is natuurlijk ook nodig.
Ik vind dat gedoe met die menu's vervelend op de camera (en dan is Nikon nog een van de meest gebruiksvriendelijke: ik heb die van Canon wel eens gezien en daar wordt Sinterklaas niet blij van).
Tav de opmerking (van een ander) dat excel een vreemde keus zou zijn: op Nikonians.org wemelt het van die dingen en er zijn echt een paar juweeltjes bij: al je menu's overzichtelijk op een rij, naast elkaar ter vergelijking en in dezelfe kleuren als het camera menu. Drop-down-lists bij keuzes enz.
Willem.
Ik vermoed dat een Nikon camera geen XLS-parser ingebouwd heeft.wblink schreef:Tav de opmerking (van een ander) dat excel een vreemde keus zou zijn: op Nikonians.org wemelt het van die dingen en er zijn echt een paar juweeltjes bij: al je menu's overzichtelijk op een rij, naast elkaar ter vergelijking en in dezelfe kleuren als het camera menu. Drop-down-lists bij keuzes enz.
- Léon Obers
- Forumlid
Dan verander je toch per detail één of meerdere settings van je camera in het Color Control menu en sla de totale nieuwe settings op onder een andere noemer die bedoeld is voor een bepaalde werkwijze waarin al die typische basissettings vastliggen?wblink schreef:Het is niet wat ik wil. Hiermee kun je alles opslaan en terugzetten, maar niet per detail wijzigen VOOR terugzetten. Een prgm dat DAT kan zoek ik nu juist.Léon Obers schreef: Wat wil je dan nog meer instellen op je PC (en als bestand opslaan) dan "alles" van je camera?
Een bestandje specifiek voor reproducties, sport, trouwerij. Ik zie het probleem niet zo. Niet anders als verschillende excelbestanden met settings.
Ik denk je vermoeden klopt (zou zelfs een xlsx parser moeten zijn om met de tijd mee te gaan).Tom schreef:Ik vermoed dat een Nikon camera geen XLS-parser ingebouwd heeft.
Maar die vertaling zou nu juist het prgm moeten doen waarnaar ik op zoek ben.
Ik begrijp de reacties op dit forum niet helemaal. Iedereen denkt in problemen ipv oplossingen, de goeden (LO) uitgezonderd.
Willem.
Léon,Léon Obers schreef: Dan verander je toch per detail één of meerdere settings van je camera in het Color Control menu en sla de totale nieuwe settings op onder een andere noemer die bedoeld is voor een bepaalde werkwijze waarin al die typische basissettings vastliggen?
Een bestandje specifiek voor reproducties, sport, trouwerij. Ik zie het probleem niet zo. Niet anders als verschillende excelbestanden met settings.
Dank. Ik zie blijkbaar iets in CCP over het hoofd, ga het binnenkort opnieuw bekijken.
Als de door jou geschetste weking ook werkt ben ik al een stap verder.
Ik mis dan nog wel steeds het overzicht over alle "banken" A, B, C, D, waartussen het overschakelen makkelijk is met bv "Anything", voor A (Algemeen), "Balanced"" voor B (landschap, stilleven enz), "Close" voor C (Macro) en "Default" voor D.
Willem.
Dag,
Het valt me op dat er bij sommigen en soort " weerstand" of "dat kan toch niet" tegen dit idee bestaat.
Op Nikonians.org is het geaccepteerd en een schrijven van een nieuw spreadsheet (want dat is (ook mi) de geëigende vorm daarvoor) wordt daar zeer gewaardeerd.
Ik verwacht nu een reactie als "dan ga je daar toch zoeken".
Niemand (buiten LO en LOKA) draagt alternatieven aan die er dus (blijkbaar in de vorm van CCP) wel zijn.
Je mag ook gewoon zeggen: "boeit me niet, zoek verder.", dan zijn we in ieder geval duidelijk naar elkaar toe.
Opmerkingen zoals van Tom dat de Nikon geen xls parser heeft ingebakken laat ik graag voor zijn rekening.
Het valt me op dat er bij sommigen en soort " weerstand" of "dat kan toch niet" tegen dit idee bestaat.
Op Nikonians.org is het geaccepteerd en een schrijven van een nieuw spreadsheet (want dat is (ook mi) de geëigende vorm daarvoor) wordt daar zeer gewaardeerd.
Ik verwacht nu een reactie als "dan ga je daar toch zoeken".
Niemand (buiten LO en LOKA) draagt alternatieven aan die er dus (blijkbaar in de vorm van CCP) wel zijn.
Je mag ook gewoon zeggen: "boeit me niet, zoek verder.", dan zijn we in ieder geval duidelijk naar elkaar toe.
Opmerkingen zoals van Tom dat de Nikon geen xls parser heeft ingebakken laat ik graag voor zijn rekening.
Willem.
Dag,
Ander gezichtspunt dat misschien kan helpen om mijn waarschijnlijk onduidelijke wens toch duidelijker te maken.
Als iemand je zou vragen je de instellingen de 4 geheugenbanken te laten zien (misschien inclusief "Mijn Menu") ga je dan samen met die persoon achter de camera zitten en alle menu's doorlopen (met alle opties die daaraan hangen) om dat te laten zien?
Als je dat al vol houdt gaat iemand op een gegeven moment beslist zaken opschrijven: omdat het menu (hoe goed ook in elkaar gezet, daar wil ik niets op afdingen) geen overzicht geeft.
KAN ook niet, is niet de bedoeling, maar dat is nu juist wat ik zoek Bv: wat doe ik anders met m'n flitsinstellingen bij Macro tov Algemeen?
Afijn, ik moet toch CCP weer eens opzoeken (nee nog steeds niet gedaan, sorry).
Ander gezichtspunt dat misschien kan helpen om mijn waarschijnlijk onduidelijke wens toch duidelijker te maken.
Als iemand je zou vragen je de instellingen de 4 geheugenbanken te laten zien (misschien inclusief "Mijn Menu") ga je dan samen met die persoon achter de camera zitten en alle menu's doorlopen (met alle opties die daaraan hangen) om dat te laten zien?
Als je dat al vol houdt gaat iemand op een gegeven moment beslist zaken opschrijven: omdat het menu (hoe goed ook in elkaar gezet, daar wil ik niets op afdingen) geen overzicht geeft.
KAN ook niet, is niet de bedoeling, maar dat is nu juist wat ik zoek Bv: wat doe ik anders met m'n flitsinstellingen bij Macro tov Algemeen?
Afijn, ik moet toch CCP weer eens opzoeken (nee nog steeds niet gedaan, sorry).
Willem.
Dag,wblink schreef: Opmerkingen zoals van Tom dat de Nikon geen xls parser heeft ingebakken laat ik graag voor zijn rekening.
Ok.
- Léon Obers
- Forumlid
Ik denk dat je nogal wat over het hoofd ziet. Je kunt zelfs ook aangepaste tooncurven maken en uploaden naar je camera.wblink schreef:Ik zie blijkbaar iets in CCP over het hoofd, ga het binnenkort opnieuw bekijken.
Als de door jou geschetste weking ook werkt ben ik al een stap verder.
Gewone camera-settings vastleggen en opslaan, zie blz 72 van de handleiding.
Het selecteren onder welke banken je het een en ander onder je camera wilt onderbrengen en hoe je herkenbare titels geeft aan een set instellingen zie blz. 76 van de handleiding van CCP.wblink schreef: Ik mis dan nog wel steeds het overzicht over alle "banken" A, B, C, D, waartussen het overschakelen makkelijk is met bv "Anything", voor A (Algemeen), "Balanced"" voor B (landschap, stilleven enz), "Close" voor C (Macro) en "Default" voor D.
Ik heb sterk de indruk dat je helemaal geen handleidingen leest.
PDF-handleiding van CCP2: https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/list" onclick="window.open(this.href);return false;
EDIT:
Ik heb nu niet CCP geïnstalleerd, en heb geen inzicht in de bestandsstructuur, maar er zou misschien best een mogelijkheid kunnen zijn de bestandsstructuur waarin alle settings zijn vastgelegd, te converteren naar een meer leesbaar exel-bestand of tekst-bestand. Ik verwacht niet dat het zo'n erg ingewikkeld bestand zal zijn.
Voorbeeld overzichtsbestand die iemand heeft gemaakt in Excel voor settings voor de D90
http://hsmphotopage.web-log.nl/mijn_web ... en_HSM.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor D40: http://hsmphotopage.web-log.nl/mijn_web ... ttings.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
Bron: http://hsmphotopage.web-log.nl/mijn_weblog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Meer over Camera Control Pro, waar eerder is geprobeerd excel-gegevens over te zetten. Gaat dus niet rechtstreeks, alleen handmatig in CCP in te voeren. Van daaruit wel allemaal op te slaan en te uploaden naar je camera (wat al eerder hier in de draad was aangegeven). http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 869#p16869" onclick="window.open(this.href);return false;
Er circuleren dus wel Excel sheets met allerlei settings:
http://www.google.nl/#num=100&hl=nl&new ... 5b9f60e530" onclick="window.open(this.href);return false;
Duidelijk, dat was ook mijn mening.Léon Obers schreef: Meer over Camera Control Pro, waar eerder is geprobeerd excel-gegevens over te zetten. Gaat dus niet rechtstreeks, alleen handmatig in CCP in te voeren. Van daaruit wel allemaal op te slaan en te uploaden naar je camera (wat al eerder hier in de draad was aangegeven). http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 869#p16869" onclick="window.open(this.href);return false;
Er circuleren dus wel Excel sheets met allerlei settings:
http://www.google.nl/#num=100&hl=nl&new ... 5b9f60e530" onclick="window.open(this.href);return false;
Die settings zou je moeten kunnen in/uitvoeren, maar dat werkt vooralsnog niet.
Willem.