eizo S2431

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Bea
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

eizo S2431

Bericht door Bea » do jul 22 2010 2:11 pm

Ik ben aan het twijfelen tussen 2 monitoren: de EV2333 en de S2431. Is er iemand die deze laatste monitor heeft en mij kan vertellen of hij bevalt?

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: eizo S2431

Bericht door Matthieu » do jul 22 2010 2:46 pm

Hoi Bea :)

ik heb geen van tweeen maar ben me ook aan t orienteren.
Ik blijf dit draadje dan ook volgen.

Hier twee linkjes naar de genoemde monitoren
Waarbij me opvalt dat de S2431W bijna twee maal zo duur is.
Hij heeft wel een hogere helderheid 450 cd/m2 tegen 300 cd/m2
De specificaties laten nog wat verschillen zien zoals afmetingen
en aansluit mogelijkheden.

http://www.ciao-shopping.nl/Eizo_FlexSc ... ductdetail" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ciao-shopping.nl/EIZO_FlexSc ... ductdetail" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet matthieu !
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Bea
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bea » do jul 22 2010 3:48 pm

De 2431 is wat ouder en bijna niet meer te verkrijgen. De enige prijs in de vergelijkingslijsten is die van informatique van 918 euro maar bij Heijligers is hij in de aanbieding voor 625 vandaar dat ik hem zeer interressant vind. Ik heb hem in de winkel gezien (ik ging eigenlijk naar de Ev2333 kijken) en vond het formaat toch beter dan de EV2333. In de test van Prad.de komt hij goed uit de bus maar zou het prettig vinden om ervaringen van gebruikers te horen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jul 22 2010 4:04 pm

Matthieu schreef: Hij heeft wel een hogere helderheid 450 cd/m2 tegen 300 cd/m2
Verkijk je daar niet teveel op. Doorgaans is die helderheid veel te hoog om er naar te kijken en stel je de helderheid toch al (veel) lager af. Het is mede afhankelijk hoeveel licht er rondom is op de werkplek.
Voor de beste beoordeling van het beeld op je monitor heb ik mijn werkplek met slechts zeer schaars omgevingslicht ingericht. De helderheid van mijn monitor zelf is daarbij ingesteld op niet meer 85 cd/m2
De officiële helderheid zoals die wordt geadviseerd in de NIDF-norm is circa 100 cd/m2
http://www.colorproof.nl/pdf/NIDFnorm3.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Bea
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bea » do jul 22 2010 5:24 pm

Léon kan jij verder nog iets zinnigs zeggen over de 2431 ? Oftwel graag je mening :)

x-posure

Bericht door x-posure » do jul 22 2010 5:36 pm

heb een paar maanden geleden een CG 223 W gekocht, en ben laaiend enthousiast, had ik veel eerder moeten doen, gelijk ook een calibrator van eizo erbij. bravo eizo !

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » do jul 22 2010 6:42 pm

Léon Obers schreef:
Matthieu schreef: Hij heeft wel een hogere helderheid 450 cd/m2 tegen 300 cd/m2
Verkijk je daar niet teveel op. Doorgaans is die helderheid veel te hoog om er naar te kijken en stel je de helderheid toch al (veel) lager af. Het is mede afhankelijk hoeveel licht er rondom is op de werkplek.
Voor de beste beoordeling van het beeld op je monitor heb ik mijn werkplek met slechts zeer schaars omgevingslicht ingericht. De helderheid van mijn monitor zelf is daarbij ingesteld op niet meer 85 cd/m2
De officiële helderheid zoals die wordt geadviseerd in de NIDF-norm is circa 100 cd/m2
http://www.colorproof.nl/pdf/NIDFnorm3.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Als een monitor één of anderhalf jaar oud is kan hij behoorlijk aan helderheid inleveren.
Daarom wel lekker als je "hoog"begint en de kwaliteit op termijn behoudt.
Natuurlijk kn je je monitor wat lager afstellen in een donkere omgeving en wat hoger
als er veel omgevingslicht is.
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » do jul 22 2010 7:21 pm

Ik gebruik de Eizo S2431W al 2 jaar.
Van deze keuze heb ik nooit spijt gehad, ik betaalde er destijds 1000E voor, en is dit dubbel en dwars waard.
Schitterende kleuren, zwart is echt zwart.

Ik zou niet twijfelen, ik zou zonder na te denken deze zelfde weer terug kopen.
Kortom een "superscherm"
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jul 22 2010 7:36 pm

Bea schreef:Léon kan jij verder nog iets zinnigs zeggen over de 2431 ? Oftwel graag je mening :)
Volgens mij heeft die Eizo (en de meeste andere Eizo's) een S-PVA scherm. Mooi scherm, prima kleur, maar nog steeds niet optimaal in de helderheidsverdeling als je er recht voor zit naar de hoeken toe.
Ik zou nu heden ten dagen voor een monitor met S-IPS technologie gaan, zoals ze ook in Apple schermen zijn uitgevoerd. Die heeft wat dat betreft nog betere eigenschappen naar de hoeken toe. Zie ook: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 90#p302890" onclick="window.open(this.href);return false;
Inmiddels zijn er een aantal schermen op de markt met S-IPS technologie voor een zeer gunstige prijs bovendien.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do jul 22 2010 8:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jul 22 2010 7:46 pm

Matthieu schreef: Als een monitor één of anderhalf jaar oud is kan hij behoorlijk aan helderheid inleveren.
De huidige LCD schermen verlopen lang niet zo sterk als vroeger CRT-monitoren.
Dat behoorlijk aan helderheid inleveren vind ik daarom bijzonder overtrokken. Mijn Eizo die ik toch geregeld controleer en kalibreer staat qua contrast en helderheid al een jaar hetzelfde, ofwel op 33% van zijn helderheid (100 is maximum) en 47% in contrast (100 is maximum). De enige kleine variabelen in de loop van de tijd is 1 of 2 puntjes verschil in de individuele RGB verstellingen.
Juist ook een lagere helderheidsinstelling komt de levensduur en stabiliteit in weergave ten goede.

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » do jul 22 2010 9:18 pm

Léon Obers schreef:
Matthieu schreef: Als een monitor één of anderhalf jaar oud is kan hij behoorlijk aan helderheid inleveren.
De huidige LCD schermen verlopen lang niet zo sterk als vroeger CRT-monitoren.
Dat behoorlijk aan helderheid inleveren vind ik daarom bijzonder overtrokken. Mijn Eizo die ik toch geregeld controleer en kalibreer staat qua contrast en helderheid al een jaar hetzelfde, ofwel op 33% van zijn helderheid (100 is maximum) en 47% in contrast (100 is maximum). De enige kleine variabelen in de loop van de tijd is 1 of 2 puntjes verschil in de individuele RGB verstellingen.
Juist ook een lagere helderheidsinstelling komt de levensduur en stabiliteit in weergave ten goede.
Mee eens.... ik was meer gefocused op de crt modelletjes... die hebben een groter verlies.

(( pfoe...... zijn we het toch nog ergens over eens...hahahah :mrgreen: ))

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Bea
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bea » do jul 22 2010 10:32 pm

Léon Obers schreef:
Bea schreef:Léon kan jij verder nog iets zinnigs zeggen over de 2431 ? Oftwel graag je mening :)
Volgens mij heeft die Eizo (en de meeste andere Eizo's) een S-PVA scherm. Mooi scherm, prima kleur, maar nog steeds niet optimaal in de helderheidsverdeling als je er recht voor zit naar de hoeken toe.
Ik zou nu heden ten dagen voor een monitor met S-IPS technologie gaan, zoals ze ook in Apple schermen zijn uitgevoerd. Die heeft wat dat betreft nog betere eigenschappen naar de hoeken toe. Zie ook: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 90#p302890" onclick="window.open(this.href);return false;
Inmiddels zijn er een aantal schermen op de markt met S-IPS technologie voor een zeer gunstige prijs bovendien.
Draadje had ik al gevolgd alsook veel online discussies. Nu weet ik niet over welke S-IPS schermen jij het hebt maar ik heb de Dell U2410 ook overwogen. Reden dat ik daar vanaf ben gestapt is dat Eizo 5 jaar on site garantie geeft en dat vind ik toch ook wel prettig. Verder kan ik geen S-IPS schermen vinden van rond de 600 euro.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr jul 23 2010 8:55 am

Misschien heb je hier een leidraad om wat uit te zoeken: http://www.flatpanelshd.com/focus.php?s ... #grafikere" onclick="window.open(this.href);return false;

Bea
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bea » vr jul 23 2010 9:23 am

Thanks Léon,
Ben nu ook al aan het kijken naar de HP LP2475w. Het vervelende is dat je de monitoren nergens kan bekijken, zeker niet naast elkaar.
Ik heb ook gelezen dat IPS schermen weer minder contrast hebben dan S-PVA. Van de HP staat er dat het een S-IPS scherm is terwijl er ook wordt gesproken over een H-IPS.
Zoals je ziet ben ik er nog niet uit al zal het wel de HP of de Eizo S2431 worden. Echt slecht zal de laatste wel niet zijn als het een S-PVA

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » vr jul 23 2010 5:43 pm

Bea schreef: Zoals je ziet ben ik er nog niet uit al zal het wel de HP of de Eizo S2431 worden. Echt slecht zal de laatste wel niet zijn als het een S-PVA
Bea.

Echt slecht??? geloof me nou, dit is echt een geweldig scherm
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”