voorgrond licht, achtergrond donker
voorgrond licht, achtergrond donker
Hoi
Hoe kan ik voorkomen (met flits) dat mensen op de voorgrond erg licht zijn terwijl mensen verder op de achtergrond donker blijven. Dit tijdens het fotograferen op een feest of zo.
Verder fotografeer ik vaak in skatehallen waar ik tegen hetzelfde probleempje aanloop (sluitertijd hier langer zetten lijkt me geen optie)
Hoe kan ik voorkomen (met flits) dat mensen op de voorgrond erg licht zijn terwijl mensen verder op de achtergrond donker blijven. Dit tijdens het fotograferen op een feest of zo.
Verder fotografeer ik vaak in skatehallen waar ik tegen hetzelfde probleempje aanloop (sluitertijd hier langer zetten lijkt me geen optie)
-
- Forumlid
- Berichten: 2743
- Lid geworden op: di mei 29 2007 1:24 pm
- Locatie: Eanske
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: voorgrond licht, achtergrond donker
Hee, nog geen antwoord van Leon?
Je zit gevangen in de duivelsdriehoek: sluitertijd, diafragma, gevoeligheid. Langzamere sluitertijd kan niet zeg je, dan moet het diafragma verder open (lager f getal) of de gevoeligheid omhoog (hoger iso getal).

Je zit gevangen in de duivelsdriehoek: sluitertijd, diafragma, gevoeligheid. Langzamere sluitertijd kan niet zeg je, dan moet het diafragma verder open (lager f getal) of de gevoeligheid omhoog (hoger iso getal).
- Rob Smit
- Forumlid
- Berichten: 1194
- Lid geworden op: ma sep 14 2009 12:48 pm
- Locatie: Omgeving Breda
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: voorgrond licht, achtergrond donker
óf een losse flitser meteen slave unit.
Indirect flitsen scheelt ook...
Indirect flitsen scheelt ook...
Re: voorgrond licht, achtergrond donker
Sluitertijd wel langer zetten en met de flits de voorgrond bevriezen.
Zoek op flitsen op het 2e gordijn, dan vind je alles wat je wilt weten.
Zoek op flitsen op het 2e gordijn, dan vind je alles wat je wilt weten.

Re: voorgrond licht, achtergrond donker
Je hebt hier te maken met het aloude probleem van het niet hebben van lichtsterke lenzen.
Voor dit soort fotografie is het (bijna) een must om te kunnen werken met lichtsterke lenzen in combinatie met een isowaarde van b.v. 800
Dit deden we vroeger ook met 400/800 filmpjes. De sluitertijd op 1/30sec om het omgevingslicht ook mee te nemen. Diafragma zo groot mogelijk zetten en gelukkig mag er tegenwoordig binnen niet meer gerookt worden, anders had je het nog moeilijker door de rook(mist) die er hing.
Voor dit soort fotografie is het (bijna) een must om te kunnen werken met lichtsterke lenzen in combinatie met een isowaarde van b.v. 800
Dit deden we vroeger ook met 400/800 filmpjes. De sluitertijd op 1/30sec om het omgevingslicht ook mee te nemen. Diafragma zo groot mogelijk zetten en gelukkig mag er tegenwoordig binnen niet meer gerookt worden, anders had je het nog moeilijker door de rook(mist) die er hing.
Re: voorgrond licht, achtergrond donker
Indirect flitsen lijkt mee geen optie want het plafond is een metertje of 5 hoog.
Verder is het wel een beetje appart fotograferen... veel fotos worden uit de losse pols geschoten door in een halfpipe te gaan staan en het toestel min of meer onder de skater proberen te krijgen. Het toestel heb ik dus vaak met een gestrekte arm vast en druk af op goed geluk. Met wat oefening is de compositie onder de knie te krijgen en schiet ik steeds minder 'mis'. Een lichtserke lens zou idd een oplossing kunnen zijn.
Volgende vraagje is misschien een tikkeltje offtoppic (misch kan een mod dit draadje splitsen en op de goede plek zetten).
Waaraan herken ik een lichtsterke lens. welke getalletjes staan erop. Hoe zie je verder bv dat je een kwalitatief goede lens hebt. als je een beetje de internetwinkels afzoekt zie je enorme prijsverschillen in lenzen met ongeveer dezelfde waardes wat zoom en diafragma bereik betreft. Hoe kun je als leek zien wat het verschil is?
Verder is het wel een beetje appart fotograferen... veel fotos worden uit de losse pols geschoten door in een halfpipe te gaan staan en het toestel min of meer onder de skater proberen te krijgen. Het toestel heb ik dus vaak met een gestrekte arm vast en druk af op goed geluk. Met wat oefening is de compositie onder de knie te krijgen en schiet ik steeds minder 'mis'. Een lichtserke lens zou idd een oplossing kunnen zijn.
Volgende vraagje is misschien een tikkeltje offtoppic (misch kan een mod dit draadje splitsen en op de goede plek zetten).
Waaraan herken ik een lichtsterke lens. welke getalletjes staan erop. Hoe zie je verder bv dat je een kwalitatief goede lens hebt. als je een beetje de internetwinkels afzoekt zie je enorme prijsverschillen in lenzen met ongeveer dezelfde waardes wat zoom en diafragma bereik betreft. Hoe kun je als leek zien wat het verschil is?
Re: voorgrond licht, achtergrond donker
In je onderschrift heb je dit staan:
18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX NIKKOR & 55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX Zoom-Nikkor
Het gaat om de getalletjes achter de f/. Hoe lager die getallen zijn, hoe lichtsterker de lens. Lenzen waar maar één getal achter staat, hebben over het gehele bereik die lichtsterkte. Het eerste getal is het kleinst mogelijke diafragma in jouw geval op 18mm, het tweede getal op 55mm. In de duivelse driehoek kun je met een lichtsterke lens dus ruimte creëren om met de sluitertijd (die kun je dan dus iets verkorten) en ISO te spelen.
18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX NIKKOR & 55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX Zoom-Nikkor
Het gaat om de getalletjes achter de f/. Hoe lager die getallen zijn, hoe lichtsterker de lens. Lenzen waar maar één getal achter staat, hebben over het gehele bereik die lichtsterkte. Het eerste getal is het kleinst mogelijke diafragma in jouw geval op 18mm, het tweede getal op 55mm. In de duivelse driehoek kun je met een lichtsterke lens dus ruimte creëren om met de sluitertijd (die kun je dan dus iets verkorten) en ISO te spelen.
Re: voorgrond licht, achtergrond donker
Of je werkt op F/3.5 (op 18mm) en ISO1600. Sluitertijd van 1/30e en de voorgrond bevriezen met een flits.evertfoto schreef:Je hebt hier te maken met het aloude probleem van het niet hebben van lichtsterke lenzen.
Voor dit soort fotografie is het (bijna) een must om te kunnen werken met lichtsterke lenzen in combinatie met een isowaarde van b.v. 800
Dit deden we vroeger ook met 400/800 filmpjes. De sluitertijd op 1/30sec om het omgevingslicht ook mee te nemen. Diafragma zo groot mogelijk zetten en gelukkig mag er tegenwoordig binnen niet meer gerookt worden, anders had je het nog moeilijker door de rook(mist) die er hing.
Klaar.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Berichten: 6048
- Lid geworden op: ma nov 29 2004 1:03 pm
- Locatie: Gelderland
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: voorgrond licht, achtergrond donker
niet direct wat nieuws aanschaffen. Zet de camera (bv in P) eens op flitsen op het 2de gordijn. Kijk daarna in de zoeker of de sluitertijd rond de 1/15 - 1/30ste seconde ligt. Zo niet ISO omhoog
Re: voorgrond licht, achtergrond donker
bedankt voor de tips
Nog een vraagje:
Als ik dat flitsen op het tweede gordijn instel op mijn camera, neemt de sb600 dat dan vanzelf over of moet ik daar ook nog iets op instellen?
Nog een vraagje:
Als ik dat flitsen op het tweede gordijn instel op mijn camera, neemt de sb600 dat dan vanzelf over of moet ik daar ook nog iets op instellen?
Re: voorgrond licht, achtergrond donker
Hoeft niet. Kijk even hoe het uitpakt. TTL op -0,7 ongeveer zal waarschijnlijk prima werken, maar daar moet je even mee experimenteren.
Re: voorgrond licht, achtergrond donker
Ik heb gisteren de handleiding van de SB600 wat doorgebladerd en dit staat daar allemaal in. Om op tweede gordijn te flitsen wordt verwezen naar instellingen op je camera. Dat zou dus impliceren dat je op je SB600 niets hoeft te doen. Léon heeft in een ander draadje deze tip gegeven om te kijken of het werkt:
Maak maar eens een simpel testje:
Zet op je camera de flitsmode maar eens op "Rear". Gebruik dan een manuele sluitertijd-setting (camera mode op M) van enkele seconden (2-4 sec.) en maak een opname. Zul je ontdekken dat er een flits plaats heeft direct als je ontspant (de meetflits), en aan het eind van de belichtingstijd; de hoofdflits als synchronisatie op het 2e gordijn.
Dat verschil merk je niet op als je nu een test maakt waarbij je de sluitertijd op bijv. 1/125 sec. zet.
Maak maar eens een simpel testje:
Zet op je camera de flitsmode maar eens op "Rear". Gebruik dan een manuele sluitertijd-setting (camera mode op M) van enkele seconden (2-4 sec.) en maak een opname. Zul je ontdekken dat er een flits plaats heeft direct als je ontspant (de meetflits), en aan het eind van de belichtingstijd; de hoofdflits als synchronisatie op het 2e gordijn.
Dat verschil merk je niet op als je nu een test maakt waarbij je de sluitertijd op bijv. 1/125 sec. zet.
Re: voorgrond licht, achtergrond donker
Je zult camera mode S bedoelenBart Gossen schreef:Gebruik dan een manuele sluitertijd-setting (camera mode op M) van enkele seconden (

Ik heb het geprobeert en het werkt idd.
Ik hoef alleen de camera op rear te zetten.
thanx
Re: voorgrond licht, achtergrond donker
Ik spreek nu namens Léon aangezien het een citaat is van hem, maar dat bedoel ik/bedoelt hij niet. Ook in de M-stand kies je de sluitertijd.
- Léon Obers
- Forumlid
- Berichten: 14887
- Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
Re: voorgrond licht, achtergrond donker
Ik bedoel gewoon de M als ik aangeef voor M-mode te kiezen.
Maar mogelijk kiest de camera bij S zelf tevens een bruikbare combinatie voor flitslicht en diafragma.
Alleen bij M heb ik zelf volledige controle over zowel sluitertijd als diafragma, en laat alleen het flitsvermogen dan door de camera bepalen. Er zijn meerdere wegen naar Rome.

Maar mogelijk kiest de camera bij S zelf tevens een bruikbare combinatie voor flitslicht en diafragma.
Alleen bij M heb ik zelf volledige controle over zowel sluitertijd als diafragma, en laat alleen het flitsvermogen dan door de camera bepalen. Er zijn meerdere wegen naar Rome.
Vriendelijke groet, Léon Obers