Ivan10 schreef:Ja, aan die ingebouwde flitser heb je niets als je lens wat langer wordt, als mijn 18-200 mm. Tenzij je van schaduwen houdt...
Gimmenikon spreekt specifiek over de 70-300mm lens als het gaat om het gebruik met de interne flitser in samenhang met schaduwen. Die lens geeft (zonder zonnekap) in geen enkele stand afschaduwing, daar is de kortste 70mm stand al tele genoeg voor op een DX-camera. Je hebt met 70mm reeds een kleinere beelduitsnede dan waar de afschaduwing op je onderwerp begint. (Zelfs een full frame camera kan daar nog zonder schaduw mee wegkomen). Dat een 18-200 mm dat wel doet bij de korte brandpuntbereiken kan ik wel begrijpen, die begint ook bij 18mm inplaats van 70mm.
Ivan10 schreef:
Léon, misschien kun je eens uitleggen de voorkeur tussen fotografie-onderwerpen en lenzen met haar brandpunten?
Daar valt weinig aan uit te leggen. De een fotografeert graag vogeltjes en daar lijkt een 500mm lens nog kort te zijn. Een ander bespiedt graag wat meer op afstand menselijke taferelen. Er zijn hordes mensen die standaard dan graag met zo'n 70-300mm lens rondlopen.
Weer anderen nemen de onderwerpen liever dichterbij, maken misschien graag portretten, dan heb je een korter bereik nodig. Die voelen zich helemaal niet prettig om dan zo'n dikke teletoeter op hun camera te hebben. Niet eens een 70-300mm lens. Persoonlijk werk ik graag met kleine compacte losse primes met handmatige scherpstelling. Een ander vindt dat weer helemaal niks. Zelf kom ik zelden boven het bereik van 105-135mm op full frame uit (70-90mm op DX-formaat), en vindt een 10-20mm op DX-formaat zinvoller in het gebruik binnen mijn onderwerpen dan bijv. een 70-300mm lens.
Allemaal erg persoonlijk, dat kun je dus nooit voor een ander bepalen. Die keus moet je daarom zelf maken.
In het algemeen denk ik dat de beginnende hobbyfotograaf in het huis-tuin en keuken onderwerp genre het meest gebaat is met lenzen in een bereik niet al te extreem groothoekig, en niet al te veel tele. Een kitlens om mee te beginnen is voor de meeste daarom een prima aanzet. Persoonlijk zou ik dus slechts iets meer tele willen hebben, en niet direct een stevige tele erna zoals een 70-300mm. Een 16-85mm bereik op DX dekt voor mij 90% van alle opnamen af. Alleen vind ik de lichtsterkte van zo'n enkele zoomlens dan weer niet aantrekkelijk.
Anderen vinden het bereik, tussen 50-70mm helemaal niet interessant en zeggen dat je "dat gat" makkelijk kunt missen in de aanzet naar een tele-zoomlens (zoals een 70-200mm of 70-300mm). "Dat gat" is juist typisch mijn meest gebruikte bereik.
Dus wat wil iemand?