meer Ram alleen voor NX2?
meer Ram alleen voor NX2?
Ik heb een redelijk nieuwe, redelijk snelle desktop: 64-bits, 4Gb DDR3 Ram, Core 2 Quad Q6600 (K) 2.4 GHz (95W) processor. De software die ik het meest gebruik, draait hier (voor mij) voldoende snel op - ook PS CS4.
Het enige programma dat ik vrijwel niet gebruik omdat het zo ontzettend traag is, is Capture NX2. Voor zover ik hier gelezen heb, is dat een bekende makke. Ik vind het eigenlijk zonde om het nauwelijks te gebruiken omdat er verder vrij lovend over geschreven wordt.
Kan iemand me zeggen of uitbreiding van 4 GB Ram naar 8 GB voor NX2 snelheidswinst zal opleveren? De Ram-bankjes gaan me zo'n 200 euro kosten (want ik moet de vier oude allemaal vervangen), dus ik wil wel graag weten of dat het waard is.
Vast dank.
Het enige programma dat ik vrijwel niet gebruik omdat het zo ontzettend traag is, is Capture NX2. Voor zover ik hier gelezen heb, is dat een bekende makke. Ik vind het eigenlijk zonde om het nauwelijks te gebruiken omdat er verder vrij lovend over geschreven wordt.
Kan iemand me zeggen of uitbreiding van 4 GB Ram naar 8 GB voor NX2 snelheidswinst zal opleveren? De Ram-bankjes gaan me zo'n 200 euro kosten (want ik moet de vier oude allemaal vervangen), dus ik wil wel graag weten of dat het waard is.
Vast dank.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: meer Ram alleen voor NX2?
4GB zou genoeg moeten zijn als je er niet teveel naast draait. Ik gok dat het eerder zit in het feit dat CNX maar 1 van je cores gebruikt (weet ik niet zeker). En per core is je Q6600 niet extreem snel.
Niet doen derhalve wat mij betreft.
Niet doen derhalve wat mij betreft.
Bedankt, Patrick, dat scheelt me 200 piek.Patrick schreef:Niet doen derhalve wat mij betreft.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ook niet op alleen mijn mening afgaan natuurlijk! Ik ben natuurlijk hartstikke slim en erudiet en zo, maar kan het echt wel eens fout hebben...A.Translator schreef:Bedankt, Patrick, dat scheelt me 200 piek.Patrick schreef:Niet doen derhalve wat mij betreft.

Maar je bent wel ervaringsdeskundige. Ik wil graag met NX2 werken. Heb het (te?) snel na aanschaf van mijn Nikon gekocht maar blijk het niet te gebruiken.Patrick schreef:Ook niet op alleen mijn mening afgaan natuurlijk! Ik ben natuurlijk hartstikke slim en erudiet en zo, maar kan het echt wel eens fout hebben...A.Translator schreef:Bedankt, Patrick, dat scheelt me 200 piek.Patrick schreef:Niet doen derhalve wat mij betreft.
Vandaar mijn vraag en jouw gefundeerde antwoord. Daar ben ik blij mee, want anders had ik misschien tevergeefs in extra Ram geïnvesteerd. (Om maar niet te spreken van het zenuwslopende inbouw-proces. Ik heb er met vorige pc's al ervaring mee opgedaan, dus ik weet dat ik het kan, maar de druppels lopen langs mijn rug...)
Ik heb het boek van Hagen in bestelling. Ik wil graag, maar als ik het met mijn setup niet vlot kan draaien, dan ligt het vrees ik toch aan NX. Nogmaals: Photoshop (dat ik nooit gebruik maar nu eenmaal in een suite zat die ik wel gebruik) doet het vlot. Dan moet NX dat toch ook kunnen?
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
NX is sowieso een traag programma, waarbij je eigenlijk foto voor foto apart moet behandelen.
Verder ben ik het met Patrick eens, 4 GB zou genoeg moeten zijn. Ik ben net overgestapt van Windows Vista Home Premium, dat maar 3 van de 4 GB gebruikt, op Windows 7 Ultimate 64. Dat scheelt een slok op een borrel.
Verder ben ik het met Patrick eens, 4 GB zou genoeg moeten zijn. Ik ben net overgestapt van Windows Vista Home Premium, dat maar 3 van de 4 GB gebruikt, op Windows 7 Ultimate 64. Dat scheelt een slok op een borrel.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Ik heb Windows 7 Pro 64-bit. Alles naar tevredenheid, behalve NX2...Cees Laarman schreef:NX is sowieso een traag programma, waarbij je eigenlijk foto voor foto apart moet behandelen.
Dan zou Nikon zich toch aangesproken moeten voelen?
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Cache op externe schijf instellen wil nog wel eens helpen voor meer snelheid. Maar echt snel wordt het niet, de resultaten van NEF/RAW-verwerking zijn echter wel puik.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Het is inderdaad niet echt snel. Maar ik heb altijd het gevoel dat ik toch veel sneller klaar ben als ik Capture NX gebruik dan met Photoshop. Het werkt gewoon heel handig, en je begint met een goede plaat door de superieure conversie van de originele foto.
Ik bewerk trouwens ook foto voor foto. Dus niet gelijk 10 foto's openen en beginnen; dat is niet verstandig.
En nu allemaal hopen dat Capture NX 3 een stuk sneller wordt...
Ik bewerk trouwens ook foto voor foto. Dus niet gelijk 10 foto's openen en beginnen; dat is niet verstandig.
En nu allemaal hopen dat Capture NX 3 een stuk sneller wordt...
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Eén voor één voor 1 doe ik inderdaad ook altijd. En ik heb trouwens totaal geen last van vertragingen, met mijn echt niet overdreven 4GB en AMD Phenom II X4 945. Niet dat deze laatste twee zinnen persé oorzakelijk met elkaar in verband staan. Wel kopieer ik instellingen van een bewerkte NEF en plak ze in batchverwerking naar een reeks andere NEFjes. Maar dat doet CNX2 ook 1 voor 1.Patrick schreef: Ik bewerk trouwens ook foto voor foto. Dus niet gelijk 10 foto's openen en beginnen; dat is niet verstandig.
Tsja, er zijn wel érg veel mensen die problemen ondervinden. Als de helft van hen die problemen wereldwijd hebben gerapporteerd aan Nikon Customer Service, dan heeft Nikon (door van alle mensen met software klachten de hard- en software gegevens op te vragen - dat doen ze) een schat aan informatie verzameld. De grootste gemene deler(s) van al die klachten moet toch wel hebben geleid tot conclusies over verbeteringen, lijkt me. En zo - zou je cynisch kunnen stellen - is CNX2 een soort betaalde beta-versie geworden...Patrick schreef:En nu allemaal hopen dat Capture NX 3 een stuk sneller wordt...

Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
- Bea
- Forumlid
Het ging bij mij eerst ook heel traag en het liep af en toe vast totdat ik een losse grafische kaart plaatste ipv mijn onboard vga. En nu zijn mijn problemen over. Misschien eens iets om naar te kijken als je ook problemen hebt.
IDe ingebouwde kaart is een GeForce 9600 GS. Kan ik daar nog iets nazetten? Geen idee hoe ik dat zou moeten doen...Bea schreef:Het ging bij mij eerst ook heel traag en het liep af en toe vast totdat ik een losse grafische kaart plaatste ipv mijn onboard vga. En nu zijn mijn problemen over. Misschien eens iets om naar te kijken als je ook problemen hebt.
- Bea
- Forumlid
In principe kan je op elk moederbord een aparte grafische kaart plaatsen. Welke (qua aansluiting) kan je zien in het boekje dat bij je moederbord zit of op de website van de fabrikant.
- JBD
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb 6 GB werkgeheugen, draai Lightroom en Paintshop Pro naar genoegen. NX2 staat er ook op en die is ook hier significant trager. Desalniettemin vind ik het een prettig programma om te gebruiken, dus die traagheid neem ik dan maar op de koop toe.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Dat lijkt me een prima kaart. De grafische kaart is volgens mij sowieso niet zo snel een probleem. Wellicht/waarschijnlijk snoepte de grafische kaart op het moederbord bij Bea geheugen op (ze gebruiken hetzelfde geheugen als waarin je programma's en data stopt). Daardoor was er minder vrij, en dat vind Capture NX niet leuk.A.Translator schreef:IDe ingebouwde kaart is een GeForce 9600 GS. Kan ik daar nog iets nazetten? Geen idee hoe ik dat zou moeten doen...Bea schreef:Het ging bij mij eerst ook heel traag en het liep af en toe vast totdat ik een losse grafische kaart plaatste ipv mijn onboard vga. En nu zijn mijn problemen over. Misschien eens iets om naar te kijken als je ook problemen hebt.