ring"flitser" met LED verlichting voor MACRO
ring"flitser" met LED verlichting voor MACRO
Dag Allemaal,
ik ben nieuw op dit forum en heb een vraagje ;
Omdat ik mij wat meer wil bezighouden met macrofotografie wil ik hiervoor binnenkort wat goede spullen aanschaffen.
Naast de 105mm micro denk ik dat ik wat extra licht nodig heb omdat ik ook veel foto's binnenshuis en op minder goed verlichte plaatsen ga maken.
Nu heb ik gelezen dat flitsen met macro best lastig is en je veel problemen moet overwinnen, en goede flitsapparatuur hiervoor prijzig is.
Op het internet zie dat er ook "ringflitsers" aangeboden worden met LED verlichting. Het is dus eigenlijk geen flitser, maar een aantal LEDs die continue branden .
Zijn er mensen die ervaring en/of kennis hebben met dergelijke systemen en die dit willen delen ?
Alvast bedankt voor de reactie('s)
ik ben nieuw op dit forum en heb een vraagje ;
Omdat ik mij wat meer wil bezighouden met macrofotografie wil ik hiervoor binnenkort wat goede spullen aanschaffen.
Naast de 105mm micro denk ik dat ik wat extra licht nodig heb omdat ik ook veel foto's binnenshuis en op minder goed verlichte plaatsen ga maken.
Nu heb ik gelezen dat flitsen met macro best lastig is en je veel problemen moet overwinnen, en goede flitsapparatuur hiervoor prijzig is.
Op het internet zie dat er ook "ringflitsers" aangeboden worden met LED verlichting. Het is dus eigenlijk geen flitser, maar een aantal LEDs die continue branden .
Zijn er mensen die ervaring en/of kennis hebben met dergelijke systemen en die dit willen delen ?
Alvast bedankt voor de reactie('s)
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: ring"flitser" met LED verlichting voor MACRO
Als je nu glanzende dingen fotografeert, zie je al die lampjes als een "kralensnoer" ook terug in de reflecties.
Het kan creatief zijn, maar meestal toch wel erg vervelend. Neem beter een echte ringflitser. Hoeft niet echt duur te zijn.
http://www.sunpak.jp/english/products/a ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cameranu.nl/artikel/11220/Su ... R_Pro.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het kan creatief zijn, maar meestal toch wel erg vervelend. Neem beter een echte ringflitser. Hoeft niet echt duur te zijn.
http://www.sunpak.jp/english/products/a ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cameranu.nl/artikel/11220/Su ... R_Pro.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
een Nikon probeersel, alleen geschikt voor enkele Coolpix camera's.
Als het toch voor macro is, waarom dan niet enkele LED zaklampen, de egale verlichting van ringlicht heeft niet m'n voorkeur.
Wel eens aan een lichttent gedacht, die gaan vanaf 30 euro en kun je je gewone flitser gebruiken.
- Léon Obers
- Forumlid
Dat lijkt me dan erg onhandig om ze op te stellen. D'r zitten meestal geen standaardjes, beugeltjes of voetjes aan.Hans Braakhuis schreef: Als het toch voor macro is, waarom dan niet enkele LED zaklampen,
Voor weinig geld heb je ook een LED ringflits (zoals de TS aangeeft): http://www.leds-buy.nl/ring-flitser-type-p-1406.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Metz heeft ook nog een leuke ringflitser, werkt alleen als slaafflitser, dus je cameraflitser moet als "commander" kunnen werken.
http://www.metz.de/de/foto-elektronik/m ... ibung.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.digitalwarehouse.nl/metz-mec ... slave.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je zelf wilt/ kunt experimenteren met LED, verbaas je dan ook hier:
http://fuzzcraft.com/ringlight1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet Hans.
http://www.metz.de/de/foto-elektronik/m ... ibung.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.digitalwarehouse.nl/metz-mec ... slave.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je zelf wilt/ kunt experimenteren met LED, verbaas je dan ook hier:
http://fuzzcraft.com/ringlight1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet Hans.
- Léon Obers
- Forumlid
Ringflitser wil ik dat Metz dingetje niet noemen. Er zit een klein flitsertje links en rechts gemonteerd in een gevulde ronde "bevestigingsbeugel". Als je voor ringlicht gaat, doe het dan ook goed als "ringlicht", niet met halfbakken oplossingen. Dan vind ik zo'n parelsnoer van LED-lichtjes nog functioneler als ringlicht. 

- Gobert
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Probleem met ringflisters is toch dat je nogal vlakke foto's krijgt.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- Léon Obers
- Forumlid
De keuze is sterk afhankelijk wat voor soort onderwerpen je fotografeert en de beperkingen met andere oplossingen om je onderwerp te verlichten, om toch te kiezen voor een ringverlichting.
Bedenk daarbij dat met een lens pal op je onderwerp (afhankelijk van de brandpunt en vergrotingsmaatstaf) je weinig mogelijkheden hebt om je onderwerp uit te lichten. Bij een "gewone" lichtopstelling komt het licht al gauw vanuit de zijkant.
Heb je onderwerpen met holtes erin, kijk je echt alleen maar in een diep donker gat. De enige mogelijkheid om dat uit te lichten is een ringflitser.
Sommige ringflitsers hebben de mogelijkheid om delen van de ringverlichting een ander vermogen te geven. Daarmee los je een te vlakke uitlichting voor een groot deel al op.
Bedenk daarbij dat met een lens pal op je onderwerp (afhankelijk van de brandpunt en vergrotingsmaatstaf) je weinig mogelijkheden hebt om je onderwerp uit te lichten. Bij een "gewone" lichtopstelling komt het licht al gauw vanuit de zijkant.
Heb je onderwerpen met holtes erin, kijk je echt alleen maar in een diep donker gat. De enige mogelijkheid om dat uit te lichten is een ringflitser.
Sommige ringflitsers hebben de mogelijkheid om delen van de ringverlichting een ander vermogen te geven. Daarmee los je een te vlakke uitlichting voor een groot deel al op.
- Gobert
- Clublid
Léon Obers schreef:De keuze is sterk afhankelijk wat voor soort onderwerpen je fotografeert en de beperkingen met andere oplossingen om je onderwerp te verlichten, om toch te kiezen voor een ringverlichting.
Er zijn ook mensen die het gebruiken voor portretten. Hoe kijk je daar tegenaan?
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
Flitsen hoeft niet kostbaar te zijn. Zeker in het begin niet. Ook met de ingebouwde flitser (als die op je camera zit) zijn er al legio mogelijkheden voor macro. Hier op het forum de tip om in een wit a4tje een rond gat te maken en die te gebruiken als diffuser. Een gouden tip.
Zelf heb ik het gat ter grote van het objectief met tape versterkt en dan gaat het langer mee. Kosten ver onder de euro
Een belangrijke regel bij flitsen of het gebruik van hulpbronnen is dat de hoek van inval gelijk is aan de hoek van uitval t.o.v. je optische as. Met dat gegeven kun je accenten aanbrengen of juist weglaten.
Is macro na verloop van tijd je ding dan adviseer ik door sparen voor een R1C1 kit al of niet met de su commander. Voordeel is dat je er een ringflitser mee kunt maken maar ook los van het objectief op diverse manieren er mee kunt uit(bel)lichten. De flitskopjes zijn los verkrijgbaar zodat je gemakkelijk uit kunt breiden naar een volwaardig flits systeempje. Erg handig voor accenten bij interieurfoto's of een portretje. De flitskopjes worden geleverd met een handig voetje en wat filtertjes.
Ook het aangehaalde punt van Leon om het vermogen per flitskopje afzonderlijk te regelen is mogelijk. Filmpje over deze kit http://www.youtube.com/watch?v=BSICyhRD3Jo
Zelf heb ik het gat ter grote van het objectief met tape versterkt en dan gaat het langer mee. Kosten ver onder de euro

Een belangrijke regel bij flitsen of het gebruik van hulpbronnen is dat de hoek van inval gelijk is aan de hoek van uitval t.o.v. je optische as. Met dat gegeven kun je accenten aanbrengen of juist weglaten.
Is macro na verloop van tijd je ding dan adviseer ik door sparen voor een R1C1 kit al of niet met de su commander. Voordeel is dat je er een ringflitser mee kunt maken maar ook los van het objectief op diverse manieren er mee kunt uit(bel)lichten. De flitskopjes zijn los verkrijgbaar zodat je gemakkelijk uit kunt breiden naar een volwaardig flits systeempje. Erg handig voor accenten bij interieurfoto's of een portretje. De flitskopjes worden geleverd met een handig voetje en wat filtertjes.
Ook het aangehaalde punt van Leon om het vermogen per flitskopje afzonderlijk te regelen is mogelijk. Filmpje over deze kit http://www.youtube.com/watch?v=BSICyhRD3Jo
- Léon Obers
- Forumlid
Voor typisch modische foto-benaderingen kan een ringflits een aanvulling zijn.Gobert schreef: Er zijn ook mensen die het gebruiken voor portretten. Hoe kijk je daar tegenaan?
Als het gaat om iemand fotografisch neer te zetten in de persoonlijk menselijke uitstraling als "portret", zou ik er zelden voor kiezen.
Juist door de onnatuurlijke verlichtingswijze (die lichteigenschappen komen in het normale dagelijks leven niet voor) heeft het een vervreemdend effect en schept het een "verkillende" afstand tot de persoonlijkheid die gefotografeerd is. Dat wil je bij portretfotografie meestal juist vermijden.
Of misschien als je een vrouw fotografeert als Nina Brink (Nina Storms). Daar kan het heel toepasselijk zijn.

- Gobert
- Clublid

Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
Tja die Storms. Vroeger ging hij met zijn breekijzer langs mensen die gedupeerd waren op de 1 of ander wijze. Hele agressieve benadering. Als hij langs de mensen moet die Nina heeft gedupeerd moet hij op zijn minst met een tank en vele tonnen aan diesel. Zo gaat dat helaas met dit soort.
Geld maakt meer kapot dan je lief is
Wat blijft is dat de r1c1 kit niet verkeerd is voor meer dan alleen macro.
Geld maakt meer kapot dan je lief is

Wat blijft is dat de r1c1 kit niet verkeerd is voor meer dan alleen macro.
Met maximum vermogen en pakweg F5.6 tot F8 wat dan een goed belichte macrofoto oplevert vind ik het niet interessant, zelfs niet voor € 35,-
Je hoeft niet 10x zoveel uit te geven voor een alternatief. Elders op het forum heeft iemand een Marumi flitser. Dat is ook nog wel betaalbaar. Zelf een ring knutselen en je gewone flitser erachter die het licht in een ring verspreid, hoeft ook niet veel te kosten, maar levert wel meer vermogen op en een groter bereik om te variëren.
LED Fluorescent Manufacturer
LED Par Light
LED Flood Lamp
Je hoeft niet 10x zoveel uit te geven voor een alternatief. Elders op het forum heeft iemand een Marumi flitser. Dat is ook nog wel betaalbaar. Zelf een ring knutselen en je gewone flitser erachter die het licht in een ring verspreid, hoeft ook niet veel te kosten, maar levert wel meer vermogen op en een groter bereik om te variëren.
LED Fluorescent Manufacturer
LED Par Light
LED Flood Lamp