Stockfotografie - verkoop je foto's

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
Ivonne
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Stockfotografie - verkoop je foto's

Bericht door Ivonne » vr jul 30 2010 10:18 am

Al vaker heb ik draadjes gezien met personen die een link plaatsen naar hun stock-portfolio, waarna de hele goegemeente over deze persoon heen viel, omdat dat geen fotograferen zou zijn. Ik twijfelde dus, maar ga het toch proberen. Ik ben een professioneel stockfotograaf. Daarmee bedoel ik dat ik mijn inkomen uit de verkoop van foto's ontvang. Ik heb daar op een Capture NX-cursus al eens eerder over verteld, er was toen veel belangstelling voor.
Voor alle duidelijkheid, ik fotografeer dus speciaal voor de verkoop. Ik heb een kleine lichttent van 80x80x80 met flitsers in huis staan, en ook overige studiomaterialen, die ik van tijd tot tijd op lokatie kan opzetten voor personen. En ik ga de deur uit, landschappen en andere onderwerpen zijn ook niet veilig voor mijn fotografie-woede. Het is een bepaalde tak van sport, en je kunt rustig zeggen dat ik van mijn hobby mijn beroep heb gemaakt.
Sedert een tijdje houd ik een website bij, ik breid deze nog uit, maar het begin is er al een tijdje, met de stockfoto van de dag. Genomen op die dag, of bewerkt en geupload op die dag. Dat is er natuurlijk maar eentje, ik upload er gemiddeld 150 stuks per week, en heb inmiddels een groot portfolio staan van bijna 10.000 foto's, en wat illustraties.
Als er mensen geinteresseerd zijn in stockfotografie, dan kan het de moeite waard zijn om van tijd tot tijd eens op mijn site te kijken. En vragen staat altijd vrij, dat kan natuurlijk hier, maar ook op de site van mij, waar je op foto's kunt reageren.
Mijn site is http://www.nikonfan.nl" onclick="window.open(this.href);return false; , kijk rustig rond, maar het gaat dus om de stockfoto van de dag.
Nikon D5 en D810 + objectieven: 24-70 F2.8/14-24 F2.8/70-200 F2.8 VRII/500mm F4
Meer over Stockfotografie? kijk op https://www.facebook.com/groups/stockfotografie.pro/

Tom
Forumlid
Forumlid

Re: Stockfotografie - verkoop je foto's

Bericht door Tom » vr jul 30 2010 12:00 pm

Nieuwsgierig: Met een upload van 150/week, wat is de verkoop per week die daar tegenover staat?

Ivonne
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Stockfotografie - verkoop je foto's

Bericht door Ivonne » vr jul 30 2010 12:16 pm

Dat kan je zo niet stellen, ik heb een portfolio van bijna 10.000 foto's. Daar heb ik bijna 3 jaar over gedaan. In het begin ben je al blij als je een uitbetaling van 100 dollar aan het eind van de maand haalt. Neem van mij aan dat ik een prima inkomen heb, en dat de curve nog elke maand omhoog gaat.
Nikon D5 en D810 + objectieven: 24-70 F2.8/14-24 F2.8/70-200 F2.8 VRII/500mm F4
Meer over Stockfotografie? kijk op https://www.facebook.com/groups/stockfotografie.pro/

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”