18-70 op digitaal vs 24-120 op analoog

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

18-70 op digitaal vs 24-120 op analoog

Bericht door Cees » ma mar 12 2007 9:31 pm

Het eerste weekend van maart heb ik genoten van een kort uitstapje naar de omgeving van Beaune en Dijon, in Frankrijk. Natuurlijk had ik het een en ander aan toestellen en lenzen in de auto gegooid om de omgeving daar weer eens in een heel ander jaargetijde vast te leggen.

Eén van de dingen die ik me voorgenomen had, was om naar aanleiding van een flinke discussie hier op dit forum, een paar foto's te maken vanuit één standpunt, maar met verschillende toestellen, één digitaal en één analoog.

Ik had dus op een gegeven moment de 18-70 kitlens op de D70 en de 24-120 VR op de F100 geschroefd. In het Clos de Vougeot, voor liefhebbers van wat lekkers: hier komt hele goede en ook heeeele dure wijn vandaan, heb ik dus de proef op de som genomen, oordeel zelf. De digitale foto's zijn gemaakt op 18 mm, de analoge op 24 mm.

Ik ben en blijf een echte amateur, de foto's zijn uit de hand genomen, dus er valt genoeg over de foto's op te merken, desondanks, brand maar los. Ik vond het in ieder geval erg leuk om te doen en vind de resultaten opvallend.

1 digitaal
Afbeelding

1 analoog
Afbeelding

2 digitaal
Afbeelding

2 analoog
Afbeelding

Het scheelt dus, met de cropfactor, maar 3 mm!

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

GdP

Bericht door GdP » di mar 13 2007 12:19 am

Voor de analoge foto zou ik het A2 kleurenfilter van Nikon hebben gebruikt. Het is jammer dat niet is aangegeven welke film is gebruikt.
Met vr. gr.
Gerrit

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di mar 13 2007 8:54 am

Kadacolor VR 400 plus

Groet, Cees

Lid NCN

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di mar 13 2007 9:18 am

Een leuke praktijktest. Valt niets op af te dingen - dit zijn reële praktijkplaatjes.

Als het bij Kodacolor 400 al zo mooi is, hoe mooi zou het dan wel niet zijn op een goede 50 of 100 ISO diafilm... De analoge opnamen geven een betere scherpte-indruk.

En wat een lichtvlekken in het "digitale" objectief... OK, het is de kitlens, maar toch...

Ik hou het toch nog maar even op analoog met mijn AI en AIS-objectieven!

Groet, E.M. de Klerk

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

vergelijkingstest

Bericht door George Fennes » di mar 13 2007 9:49 am

Het idee is erg leuk Cees.

Ik krijg ook de indruk dat analoog scherper is en dat film grotere nuances toelaat.

De wolkenpartijen zijn bij de digitaal uitgebeten en bij de analoog mooi doortekend.

Het kleurverschil is met PS wel gelijk te krijgen.

Alleen moet je niet vergeten dat je met twee totaal verschillende objectieven bezig bent en de 24-120 lijkt mij een objectief dat twee klassen beter is dan de 18-70mm.

Eigenlijk zou je met de 24-120mm beide opnames moeten maken en dan de analoge opname moeten croppen naar de uitsnede van de digitale opname, dan denk ik dat je een objectiever resultaat krijgt.

Maar het idee vind ik prima. :D

Groetjes George
Blijf het objectief bekijken

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di mar 13 2007 10:02 am

Dan worden de verschillen nog groter, George. Het ging mij er nu ook om te zien hoe groot 3 mm verschil is. Achteraf bedenk je dan dat je eigenlijk weer twee dingen tegelijk aan het doen bent. :oops:

Als je overigens in de lijst van Hans in het vorige clubblad kijkt, zul je zien dat de lenzen niet zo veel verschillen in cijfer.

Maar goed, zal binnenkort nog eens een testje doen met één lens op zowel een analoog als een digitaal toestel. Vind het namelijk wel leuk om de verschillen te zien.

Groet, Cees

Lid NCN

Remco Jan

Re: vergelijkingstest

Bericht door Remco Jan » di mar 13 2007 11:06 am

George Fennes schreef:Het idee is erg leuk Cees.

Ik krijg ook de indruk dat analoog scherper is en dat film grotere nuances toelaat.

De wolkenpartijen zijn bij de digitaal uitgebeten en bij de analoog mooi doortekend.
Wat waren de instelling op de digitale camera (contrast, verscherping, RAW, etc)?

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di mar 13 2007 12:38 pm

De 24-120 heeft, naar wat ik er over gelezen heb, ook niet zo'n superreputatie. Dus dat gaat gelijk op.

En waarom zou je de kleuren gelijk willen krijgen? Wie zegt dat de digitale opname correct is? Daar kun je pas wat over zeggen als je ter plekke de kleurtemperatuur hebt kunnen meten.

Ik weet al hoe laat het is als naar de verscherping wordt gevraagd - dat zegt al iets... Het lijkt mij dat je gewoon één op één moet vergelijken, dus e digitale opname zonder of met zo weinig mogelijk verscherping achteraf.

Groetjes, E.M. de Klerk

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di mar 13 2007 3:14 pm

Ik heb in JPG geschoten, het zal rond een uur of twee, half drie geweest zijn, camera staat op zomertijd. Verder kun je, als je Opanda hebt, alle EXIF-gegevens uitlezen.

Groet, Cees

Lid NCN

GdP

Bericht door GdP » di mar 13 2007 5:05 pm

chip54 schreef:Kadacolor VR 400 plus

Ik gebruik zelf de FujiColor Superia Reala 100. Ik denk als je deze film had gebruik dat dan het verschil nog duidelijker was geweest. Want dit is echt een super film!
Helaas moet wel overal de koelbox mee. :(
En voor langere periodes moeten ze zelfs in de koelkast. :(
Met vr. gr.
Gerrit

Malo1961

Bericht door Malo1961 » di mar 13 2007 5:36 pm

Hoi Chip,
Wat ik graag van je wil weten is hoe je de analoge opnames hebt ingescand? Laten doen door ontwikkellab? (welke resolutie?) Of zelf gedaan, en zo ja met welke scanner?

Met geinteresseerde groet,
Martin

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » wo mar 14 2007 9:25 am

Hoi Martin,

Alles bij de HEMA. Krijg je voor 2,95 keurig een foto-cd bij je afdrukken.

Groet, Cees

Lid NCN

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”