Al wat afgestruind alhier en op het MacFreak forum en ben daar alleen oudere draadjes tegen gekomen. Vandaar dat ik de vraag hier maar stel.
Tot nu toe nooit zo bezig geweest met het (na)bewerken van foto's. Een beetje scherpte en contrast verschuiven dat wel maar verder weinig.
Nadat ik onlangs mijn 16mm Fisheye in gebruik heb genomen ben ik eens gaan experimenteren met verschillende programma's die mij de mogelijkheid gaven de vertekening en chromatische abbreviatie te corrigeren.
Aperture viel bij mij gelijk af vanwege de gebrekkige plug-in voor de vertekening (Hemi), daarna NX1 geprobeerd (had ik ooit gekocht voor 49 euro) maar die werkt klaarblijkelijk niet samen met de D700. Dus maar een trial van NX2 gedownload.
Met NX2 kan ik dus alles wat ik wil (en natuurlijk veel meer) en vind ik ook nog eens prettig werken.
Mijn vraag is nu:
Wat is de meest voor de hand liggende workflow om de RAW bestanden uit mijn camera uiteindelijk in iPhoto te krijgen. iPhoto is voor mij de ideale viewer voor foto's omdat ik ze dan makkelijk op mijn andere Apple apparaten krijg (AppleTV, iPhone, iPod, iPad)
Welke methode gebruiken jullie?
Groet
Gerard
Workflow iMac
Re: Workflow iMac
Gewoon downloaden met Fotolader, de originelen in een directory structuur plaatsen en nooit meer aankomen, NEFs en JPEGs bewerken met Photoshop (basis recept voor kleurcorrectie), bewerkte foto's in een tweede directory structuur soms meerdere versies voor verschillende doelen, klaar.
(Oh, en Time Machine maakt elk uur een backup van de gewijzigde bestanden uiteraard.)
(Oh, en Time Machine maakt elk uur een backup van de gewijzigde bestanden uiteraard.)
Bedankt iJoost,
Ik maak met Nikon Transfer ook gelijk een backup op de TimeMachine. Heb er een 1,5 T schijf in zitten dus plek zat (Dacht ik vroegah met mijn 20MB schijf ook al, zeker als je met DR DOS de schijf kon "verdubbelen")
Ik gebruik geen Photoshop maar NX2, is voorlopig voldoende voor mij. Wil me niet gaan verdiepen in PS en al zijn machtige mogelijkheden.
Als tussenoplossing importeer ik de JPG's uit de camera (ik schiet in RAW en JPG Fine) in iPhoto en ga dan op mijn gemak aan de slag in NX2
Er is natuurlijk altijd de mogelijkheid een 2e bibliotheek aan te maken in iPhoto met de bewerkte RAW bestanden maar dan heb je alles toch wel redelijk dubbel erop staan....
Ik maak met Nikon Transfer ook gelijk een backup op de TimeMachine. Heb er een 1,5 T schijf in zitten dus plek zat (Dacht ik vroegah met mijn 20MB schijf ook al, zeker als je met DR DOS de schijf kon "verdubbelen")
Ik gebruik geen Photoshop maar NX2, is voorlopig voldoende voor mij. Wil me niet gaan verdiepen in PS en al zijn machtige mogelijkheden.
Als tussenoplossing importeer ik de JPG's uit de camera (ik schiet in RAW en JPG Fine) in iPhoto en ga dan op mijn gemak aan de slag in NX2
Er is natuurlijk altijd de mogelijkheid een 2e bibliotheek aan te maken in iPhoto met de bewerkte RAW bestanden maar dan heb je alles toch wel redelijk dubbel erop staan....
Ik zet alleen de bewerkte foto's (jpg's) in iPhoto (en ook gescande tiff's). De originelen in een map op externe HD's als backup. Scheelt weer een hoop ruimte op de interne HD. Maak ook regelmatig een kopie van iPhoto-lib Naar de externe HD's.
gr. Ruud
D610/D90/, glas en de Macbook R.
D610/D90/, glas en de Macbook R.
Gerard, ben nu even alle posts aan het lezen uit m'n vakantie.
Ben er eindelijk achter wat voor mij het beste werkt. Laden vanuit de camera met Nikon Transfer en gelijk datum aanbrengen in de naam. Indien klaar automatisch naar ViewNX en bekijken. Alle bocht, onscherpte etc, del. rest kopiëren naar externe harde schijf. Bewerken in CNX2 en daarna plaatsen in de door mij gekozen map. Merk dat er zoveel nog in CNX2 zit dat ik geen enkele behoefte heb om andere progr. in te schakelen. Uitzonderingen 1 = PT lens bij perspectivische vertekening en 2 = bij HDR foto's (Photomatix). Ben na deze behandelingen wel m'n NEF kwijt, daarom doe ik dat met PT lens pas indien ik wat met de foto wil doen.
Verder blijft het natuurlijk fantastisch dat je al je bewerkingen in de foto zelf hebt. Dit is voor mij absoluut de meest handige workflow, groet, peter
Ben er eindelijk achter wat voor mij het beste werkt. Laden vanuit de camera met Nikon Transfer en gelijk datum aanbrengen in de naam. Indien klaar automatisch naar ViewNX en bekijken. Alle bocht, onscherpte etc, del. rest kopiëren naar externe harde schijf. Bewerken in CNX2 en daarna plaatsen in de door mij gekozen map. Merk dat er zoveel nog in CNX2 zit dat ik geen enkele behoefte heb om andere progr. in te schakelen. Uitzonderingen 1 = PT lens bij perspectivische vertekening en 2 = bij HDR foto's (Photomatix). Ben na deze behandelingen wel m'n NEF kwijt, daarom doe ik dat met PT lens pas indien ik wat met de foto wil doen.
Verder blijft het natuurlijk fantastisch dat je al je bewerkingen in de foto zelf hebt. Dit is voor mij absoluut de meest handige workflow, groet, peter