Scope voor fotografie

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
Daniël

Scope voor fotografie

Bericht door Daniël » zo aug 01 2010 11:58 am

Ik kreeg een vraag van mijn pa over een scope om eerst de maan en dan eventueel andere dingen te fotograferen.

Nu zat hij te kijken naar een Nikon EDG Spektive Fieldscope 85.
Afbeelding

Is dit nu wat? Geeft het een goede resultaat?
Zijn er mensen met voorbeelden?

C19
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Scope voor fotografie

Bericht door C19 » zo aug 01 2010 2:44 pm

Hallo Daniel

Ik ben nu in het bezit van een telescoop NIKON ED III en een FSA-l combinatie-lens + een D90. Ik weet dus wel waar het over gaat. = DIGISCOPIE.
De vraag is nu wat ga je er mee doen. Ik heb zelf ook een sterrenkijker en de bewuste telescoop. Als je deze apparaten op het statief zet loopt de maan binnen een minuut
uit je kijker vandaan. Dus voor foto´s heb je aan dergelijke kijkers niets. Trouwens je bent er zo op uitgekeken.
Als je echter een fervent vogelkijker bent is er wel wat voor te zeggen. Wel is de aanschaf van een `koppelstuk` fsa-l2 een grote extra aanschaf. Ca. € 400,-
Als je foto´s maakt via je DIGISCOPIE methode heb je al snel veel te weinig licht. Ik heb F 11 als standaard.Je houdt wel de lichtmeting en de sluitertijd van je camera.
Ook moet je het beeld altijd met de hand scherpstellen, wat op grote afstand, want daar gaat het toch om, wel eens teleurstelling veroorzaakt.
Ook moet je er op rekenen dat de vergroting via je FSA-l2 naar je camera veel kleiner is dan
het beeld dat je krijgt als je door de telescoop ´ sec´ kijkt, de vergroting is dan, bij mij tenminste 20 - 45 x zoom
Mijn advies zou zijn : koop een wat goedkopere telescoop en schaf een mooi en goed objectief aan .

Groeten Cas

Daniël

Bericht door Daniël » zo aug 01 2010 5:03 pm

Dus zoals jij het zegt kan je hier niet gelijk een body aan vast zetten? Apart.
Dus je moet weer wat extra geld neerlegden om je body eraan vast te koppelen.

Over welke brandpuntsafstand praten we dan met deze scope?

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma aug 02 2010 8:14 am

Daniël schreef:Ik kreeg een vraag van mijn pa over een scope om eerst de maan en dan eventueel andere dingen te fotograferen.
Niet doen.

http://www.digiscooppix.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Een scope is een goedkope telescoop. En zelfs met een 2200 euro kostende Fieldscope EDG (f/13,0) zou ik geen maan fotograferen. Het beeld van een scope lijkt een beetje op het resultaat dat je krijgt met een spiegel objectief. En de prijs is dan nog zonder oculair, camera adapter of Coolpix adapter.
Je kunt er een camera aanhangen maar dat is vooral bedoeld om op wild te jagen. Je kunt laten zien dat je een bepaald beest gezien hebt. Het worden geen dijken van platen op een afdruk van 70x100cm.

Afhankelijk van de gebruikte camera en adapter krijg je een 600 tot 15.000 mm objectief.

De EDG Fieldscope op het plaatje is uitstekend, alhoewel ik er geen foto's mee mocht maken:

http://www.camera2go.nl/lenzen/Observat ... 85-A-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”