Flitser advies

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Plaats reactie
CyberRunner

Flitser advies

Bericht door CyberRunner » di dec 13 2005 9:05 pm

Beste mede-Nikonners,

ik ben een new-by in zowel Nikon als fotografie. Ik heb een Nikon F55 analoog en denk erover na een Speedlight flitser van Nikon aan te schaffen.

Ik wil wel investeren, maar ik wil wel iets aanschaffen wat ik ook eventueel in de toekomst zou willen gebruiken mocht ik besluiten om een andere body (digitaal) te kopen.

Ik heb zelf wel aan nagedacht over wat ik in een flitser zou willen; redelijk hoog richtgetal, kantelbare kop (voor indirect flitsen), difussor etc.

Is een SB-28 een goede investering? Qua groei en wat is een redelijke prijs? Of is het beter om met een SB-23 te beginnen?

Elke suggestie is welkom.

Dank,

Herman

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo dec 14 2005 3:23 pm

Als je een tweedehands SB-27, -28, -50, -80, ed. kunt vinden kun je prima verder. Wil je ook iets waar je straks wat aan hebt, dan moet je naar een SB-600 of SB-800. Die zijn 100% compatible met de oudere camera's. Oudere flitsers werken alleen manueel op de huidige digitale reflexen.

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » wo dec 14 2005 4:58 pm

Dag Cyberrunner,

Ik kan niets anders zeggen dan dat je het beste de nieuwste flitsers kunt kopen, SB800 of SB600. Mijn voorkeur is de SB800. Vergeet de SB28DX etc.

Ze mogen iets duurder zijn dan de tweedehandsjes, maar uiteindelijk wil je toch een SB800 :-) . En dan moet je het nog een keer uitgeven.
Goed dat is mijn mening.

AG

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » wo dec 14 2005 11:39 pm

Ik heb de SB800 en die bevalt meer dan prima... Een aanrader!

Stingray
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

flitser voor de F55

Bericht door Stingray » vr dec 16 2005 4:47 pm

Beste Cyberrunner,

Ook ik ben in bezit van een F55 ooit aangeschaft in een bevlieging en gelokt door de vele reclamekreten en -bladen. Maar spijt heb ik er heus niet vanm, integendeel het is een prima (basis)-camera met ruime mogelijkheden.

Wb. de flitser is het allereerste wat ik wil opmerken namelijk dat volgens mijn info de F55 niet over DDL/TTL beschikt en dus geen flitser aanstuurt via de lens. Ik meen dat deze optie pas bij de F65 beschikbaar is.

Volgens mij houdt het dan in dat het richtgetal van de flitser ruimschoots moet zijn om met de F55 in alle omstandigheden te kunnen flitsen. In al mijn bescheidenheid meen ik dat dit getal 30 moet zijn en als je dit naar een flitser zou moeten herleiden dan sluit ik me aan bij Amadeus en dan vind ik de SB800 een geheel rechtvaardige keus voor de F55.

Graag zie ik ook van anderen graag een reactie in het voorafgaande.

Met vriendelijke groet,

Stingray

Stingray
Forumlid
Forumlid

Bericht door Stingray » za dec 17 2005 4:37 pm

Beste Cyberrunner,

Ik herroep mijn eerder antwoord wb. de SB800. Dit moet zijn de SB600. Excuus voor het ongemak.

Stingray.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo dec 18 2005 8:28 am

De opmerking van Stingray klopt. Je camera was destijds zo goedkoop dat er vrijwel geen flits technologie in zit. Koop dan ook geen Nikon flitser, want die zijn veel te duur en hebben veel te veel mogelijkheden, die je camera in zijn geheel niet aan kan.
Ga dus op zoek naar een leuke eenvoudige Metz en vertrouw er op dat de lichtmeter van de flitser het werk moet doen. Je hebt dus een flitser nodig met alleen een A en M functie.

Stingray
Forumlid
Forumlid

Bericht door Stingray » zo dec 18 2005 10:07 pm

Nog een kleine aanvulling op mijn eerder antwoord.

De SB-50DX is een uitstekend alternatief voor de SB-600 flitser, echter
met een lager richtgetal van 22 (SB-600 richtgetal 30 dus meer vermogen )

Als alternatief kunt je ook de SB-27 met richtgetal 30 gebruiken.

Stingray

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » zo dec 18 2005 11:08 pm

Beste Cyberrunner, Nikonvrienden,

Cyberrunner, als je serieus erover denkt om in de toekomst een digitaal aan te schaffen, dan zou je moeten kiezen voor een flitser die daarmee overweg kan. En dan zijn dus alleen een SB600 of SB800 de alternatieven.

De flitsers zijn wellicht duur t.o.v. de camera die je nu gebruikt, maar ga je misschien later naar bijv. een D70S en dan zul je blij zijn met een van deze flitsers. En dat spaart je dan geld uit.

AG

a3sfoto

Bericht door a3sfoto » wo dec 21 2005 12:13 am

Denk eens aan Metz.
Metz heeft flitsers die door hun adapterssysteem volledig compatibel kunnen zijn.
Dit vraagt wel goed informatie inwinnen.
De kleurtemperatuur van Metz vind ik net even iets natuurlijker als die van Nikon.
Ik flits nog steeds met een oude rot, de Metz 45 CT4, en heb eigenlijk nog niet de behoefte een andere te kopen.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo dec 21 2005 7:37 am

Ik heb een SB 600 op een D70S en dat werkt werkelijk geweldig.

Ik gebruik hem veel icm met een omnibounce maar ook het draadloze slave flitssysteem werkt echt heel mooi.

SB800 is gewoon wat kompleter en heeft nog iets meer vermogen en er wordt een omnibounce, kleurfilters en een extra batterij houdertje meegeleverd zodat je een 5e batterij kunt toevoegen.

De SB600 is daarintegen weer wat compakter en lichter en is misschien wel iets eenvoudiger te bedienen

Als je wil upgraden naar D70 s zeker gaan voor een van deze 2.
Let op draadloos flitsen werkt weer niet icm de D50

Luc

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”