D90 of een (minder)geavanceerde camera

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Jorrin

D90 of een (minder)geavanceerde camera

Bericht door Jorrin » ma aug 02 2010 1:34 am

Hallo mede (hobbyisten)

Ik ben al ongeveer een maand aan het twijfelen of ik een D90 spiegelreflexcamera koop of voor een simpelere camera ga zoals de Nikon P100, Canon SX20 of de Panasonic FZ35 (38)

Is de kwaliteit van de foto's echt veel beter. Ik reis redelijk veel en wil graag echt mooie foto's gaan maken, vooral in/ van de natuur/dieren maar ook van mensen. Vooral details vind ik belangrijk.

Waarom zou ik de D90 moeten verkiezen boven de twee andere camera's en of waarom juist niet. (prijs, grootte en zwaarte verschil daargelaten)
Mocht ik voor de D90 gaan dan wil ik er over een jaar graag een 70-300 bijkopen. Dit om ook mooie foto's van iets verder te maken.

Alvast bedankt!

Jorrin

(ik weet al dat een cursus voor de D90 zeker geen overbodige luxe zal zijn) ;-)

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: D90 of een (minder)geavanceerde camera

Bericht door Patrick » ma aug 02 2010 1:59 am

De foto's uit een D90 zijn gewoon beter als uit een compacte camera. Wellicht dat daar binnenkort verandering in komt met al die camera's die uitkomen met een DSLR sensor in een kleine camera, maar toch. Een DSLR is (veel) sneller, houdt beter vast, is beter te bedienen, biedt meer scherptediepte, etc. En het is een bouwdoos; je kan er steeds leuke dingen bij kopen om je mogelijkheden uit te breiden. Je krijgt er zeker geen spijt van!

Een D90 is overigens niet zo moeilijk dat je er zonder cursus niets mee zou kunnen. Eigenlijk is de camera niet ingewikkelder dan een goede, uitgebreide compacte camera. En als je een maal een D90 kent, zijn alle andere Nikon camera's wat bediening betreft een eitje voor je. En andere DSLR's een feest van herkenning; de knopjes zitten vaak net even anders, het menu is anders ingedeeld, maar feitelijk doen ze allemaal hetzelfde.

Nadeel is inderdaad dat je wat meer mee "moet" slepen. Of dat een probleem is moet je voor jezelf bepalen. Maar veel hangt af van het soort en aantal objectieven en accessoires dat je mee gaat nemen.

Veel wijsheid!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Daniël

Bericht door Daniël » ma aug 02 2010 9:10 am

De keuze is wat je vast wilt houden.

D90 is ongetwijfeld beter dan een compact. Maar met compact camera's schiet je ook geweldige foto's hoor.

Zoals Patrick al zegt kan je wachten op de 2,5 crop camera's van Nikon. Dat duurt volgens mij ook niet lang meer.
Om een idee te hebben qua formaat en uiterlijk kan je kijken naar de PEN.

Ik heb nog nooit een curses gevolgd.
Veel schieten en proberen kom je al een eind.

Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Tien » ma aug 02 2010 11:56 am

de 70-300 is voor mij alleen al een reden om nooit meer terug te willen naar compact. De initiële reden voor mij om over te stappen was de snelheid van opstarten, afdrukken en de volgende afdruk (met of zonder flits). Met de D90 kun je meteen afdrukken. Toen ik me daarna wat meer ging interesseren in de techniek (mede door dit forum), kwam ik erachter dat er een wereld voor je opengaat als het gaat om mooie foto's.

Mocht je overigens de D90 willen omdat je ermee kunt filmen, moet ik je er wel bij melden dat de autofocus niet werkt en de automatische belichting schokkerig is. Daar is mee om te gaan als je wat meer met de hand wilt doen maar het is maar dat je het weet.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

dboomsma
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door dboomsma » ma aug 02 2010 1:15 pm

Mijn persoonlijke voorkeur is een grotere body en de snelheid waarmee je kunt fotograferen.

Soms heb ik nog wel eens een compactcamera in mijn handen en ben dan weer verbaasd over de prachtige kleuren die ze automatisch kunnen maken! Maar na korte tijd mis ik dan toch weer de stabiliteit en snelheid.

Anderzijds is het ook een kwestie van gewenning. Mijn vorige toestel voelde altijd "groot en zwaar", maar vergeleken met onze D300 is het net een compactcamera.

In elk geval veel plezier en succes met het maken van een keuze. Overhaast het proces niet teveel zou ik zeggen, en vraag anderen eens of je even met hun toestel mag fotograferen.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma aug 02 2010 2:34 pm

Is de D5000 niet de perfecte gulden middenweg?
Goedkoper dan de D90, kwalitatief hetzelfde. Met de kitlens en de 70-300VR heb je aan de D5000 exact zoveel als aan de D90.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma aug 02 2010 3:04 pm

behalve dat de prijs wat lager is, zou ik toch een D90 adviseren. Uiteindelijk toch "meer" camera. Zeker als je er objectieven bij gaat kopen heb je met de D90 veel meer mogelijkheden.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

iJoost

Bericht door iJoost » ma aug 02 2010 3:14 pm

Ik zou de D90 alleen kiezen als je ook zin en tijd hebt om ermee te leren fotograferen. Want tot die horde genomen is produceren de meeste mensen met zo'n camera slechtere resultaten dan met een compact-camera. Zoek maar, dan vind je ze wel hier op het forum...

"Waarom maakt mijn ... minder scherpe foto's dan een compact-camera?"
"Met welke instellingen krijg ik nu wel goede foto's dan?"
"Wat zijn de beste instellingen voor ... werk?"
Etc.

Dus wat wil je?
Mooie foto's maken?
Of eerst fotograferen leren en dan pas nog mooiere foto's maken?

Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Tien » ma aug 02 2010 3:25 pm

Helemaal eens. De verwachtingen zijn vaak te hoog bij een dergelijke aanschaf.

Aan de andere kant: volgens mij moet je wel heel erg je best doen om op de auto-stand met een D90 mindere foto's te maken dan met een compact... Blijft over een lens waarmee je lekker kunt inzoomen tot 300mm.

Maar goed, de aanschaf heeft mij in ieder geval bewogen me er meer in te verdiepen, misschien kan dat ook nog een criterium zijn.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma aug 02 2010 3:41 pm

Patrick schreef:behalve dat de prijs wat lager is, zou ik toch een D90 adviseren. Uiteindelijk toch "meer" camera. Zeker als je er objectieven bij gaat kopen heb je met de D90 veel meer mogelijkheden.
Nu zelfs de niet merk-eigen objectieven allemaal voorzien worden van een focusmotor zou ik die centen lekker in de zak houden, of er gewoon een, ik noem maar wat, 35/1.8 voor kopen.

Daniël

Bericht door Daniël » ma aug 02 2010 3:46 pm

Kan, nou zou als ik moet kiezen tussen de D90 en de D5000 toch voor de D90 gaan.
Dit vanwege dat het model lekkerder in mijn hand ligt.

Maar ook met name dat ik vaak lenzen kan lenen van mijn pa en die hebben geen interne motor intern. Dan is het wel erg handig hoor.

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » ma aug 02 2010 5:09 pm

Nog iets om rekening mee te houden als je kiest voor een spiegelreflex: je foto's verdienen nabewerking!

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door iefie » ma aug 02 2010 8:10 pm

heb zelf een D90 en een panasonic fz38, maar de foto's uit de D90 zijn qua ruis,kleur enz enz 5x beter.
dus keuze lijkt me niet zo moeilijk.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Jorrin

Bericht door Jorrin » di aug 03 2010 6:34 pm

Bedankt voor jullie reacties! Aangezien toch enkele essentiële zaken in het voordeel van de D90 pleiten... wordt het een D90.

Filmen vind ik niet zo belangrijk en idd. kan je tegenwoordig ook veel al van internet halen. Mijn complimenten voor deze site/ dit forum, ideaal!

Tot horens!

Gizmootje

Bericht door Gizmootje » do aug 26 2010 1:08 pm

Hoi , ik ben nieuw hier. Nadat mijn Nikon coolpix de geest heeft gegeven, toch maar weer terug naar een slr.
Ik wil de camera binnenkort aanschaffen. Veel reacties hier al gelezen over de verschillen, lenzen en noem maar op.
Een paar concrete vragen wil ik toch nog stellen.
D5000 of D90, wat zijn nou belangrijkste verschillen? Graag even voor mij op een rijtje

Andere vraag is dat ik eerst een beginnerslens wil kopen, en daarna uitbreiden. Welke keuze is aan te raden.

Nog een vraag, maakt het wat uit qua bedingingsgemak of ik en d5000 of een d90.....? Is de d5000 meer menu gestuurd?

Ik weet dat sommige al 100 keer gesteld zijn, maar het is toch vaak lastig om de juiste antwoorden te vinden.

Ik hoop iets van jullie te vernemen, en sorry als ik weeeeeeeeeer dezelfde vragen stel.

Oh ja, keuze van de winkel is al bepaald.

Merk ook
Nou de rest nog.....

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”