Van D50 naar D90

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
JJG
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Van D50 naar D90

Bericht door JJG » di aug 03 2010 5:37 pm

Ben inmiddels zo'n 2,5 jaar aan het fotograferen met mn 2e handse D50. Het laatste half jaar ook met steeds vakere regelmaat op kleine dancefeestjes hier in de buurt. Tesamen met mn sb-600 gaat dit eigenlijk prima.

Nu is mij de laatste paar dagen het gevoel bekropen dat ik naar een D90 wil overstappen m.n. vanwege de ISO ( kan nu max 1600 i.t.t. 6400 bij de D90 ) en omdat ik dus vaak in donkere ruimtes fotografeer een mooi iets. Plus de andere verbeteringen die de D90 heeft tov de D50. Het videogebeuren hoeft voor mij niet zo, toch kan het wel eens grappig zijn denk ik...

Nu het steeds beter gaat met deze klusjes ( gratis allemaal! naast de gratis entree en drankjes en soms reiskosten ) lijkt me dit een logische en financieel geoorloofde stap. Toch twijfel ik nog!

Kan iemand mij over de streep trekken? Of zeggen jullie : houdt het geld voorlopig in je zak! :?

Thanks!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Van D50 naar D90

Bericht door Patrick » di aug 03 2010 6:11 pm

De D90 gaat je zeker voordelen opleveren; het is gewoon een modernere en geavanceerdere camera. Maar je moet je natuurlijk afvragen of het nodig is als je nu tevreden bent. Tenzij je bulkt van het geld; dan kan je het zo kopen.

Als je echt een stap bij dit soort fotografie wilt maken, zou je eigenlijk aan een FX camera als een D700 moeten denken, maar die kost een paar keer zoveel. Maar dan is de winst bij hoge(re) ISO waarden nog groter.

Wellicht nog belangrijker dan een D50 of D90 zijn de objectieven die je gebruikt. Wat gebruik je nu?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JJG
Forumlid
Forumlid

Bericht door JJG » di aug 03 2010 7:10 pm

dank Patrick.

Ik bulk gelukkig niet van het geld, er moet wat te wensen over blijven ;) Verder kan ik de 640 euro me wel veroorloven dit moment.

Ik schiet nu vnl met een Nikkor 16-85VR die er eigenlijk standaard op zit. Sterker nog, sinds de koop een dik jaar geleden niet meer vanaf gegaan Heerlijk lensje! Straks in India wil ik mn Tamron 28-300 meenemen als enige lens voor die 4 weken.

De FX camera camera kan ik me niet veroorloven plus dat de lenzen die ik heb DX zijn. Zou ik dan ook allemaal moeten vervangen ( toch? )

Zoals je al aangeeft heeft de D90 betere eigenschappen dan de D50, wat ik aantrekkelijk vind. Alleen al het feit dat ik geen 4gb kaartjes kan gebruiken wat toch wel prettig is aangezien ik alles op NEF/RAW schiet... ( meerdere kaartjes opzich geen probleem natuurlijk )

Hoor graag van je! Of zadel ik je nu op met mijn 'luxeprobleem" ? ;)

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » di aug 03 2010 8:04 pm

D50 -> D90 is mooie opstap. Me pa heeft een D50, we hebben vergeleken, ergonomisch voelt het bijna hetzelfde maar de D90 is een veel opzichten gewoon meer camera. Doch doet een D50 het natuurlijk prima. Mijn mening is t/m iso 400 waar de D90 tot 1600 zonder veel problemen kan.

Ga eens spelen ermee bij de fotowinkel en bedenk goed dat je dx wil blijven of toch echt liever geen FX wil.

Succes, Peter.
Bijna leeg hier....

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » di aug 03 2010 8:30 pm

Van een d50 naar een d90 levert 2 stops gevoeligheidswinst. Niet echt geweldig. Daarom alleen zou je het niet moeten doen. Je krijgt wel meer MP's en meer camera maar ik vind de d50 (heb 'm al jaren en nu ook vergeleken met een d700) een briljantje qua mogelijkheden (o.a. ingebouwde motor, sensor met grote pixels dus relatief beperkt in ruis) t.o.v. andere eenvoudige DSLR's.
Is die Tamron 28-300 trouwens niet FX? Ik heb ook zo'n ding nog uit de analoge tijd maar die is FX (en ik vind 'm best prima resultaten leveren).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Bart Gossen

Bericht door Bart Gossen » di aug 03 2010 9:05 pm

Ha,

Ik heb de overstap van D50 --> D90 enkele weken geleden gemaakt. Ik heb de D90 voor een aardige prijs van een medeforumlid op de kop weten te tikken. De D50 heb ik aangeschaft in 2006. De aanschafprijs van de D50 destijds en D90 nu is trouwens nagenoeg gelijk.

Ik merkte dat het aantal pixels van de D50 toch wel een beperking vormde met het croppen (uiteraard is dat ook de compositie, maar ja je zoekt ook naar argumenten, zelfde argument geldt echter dan meer voor een overstap naar FX). Verder is het scherm veel groter (en heeft het de mogelijkheid om daarvan je instellingen af te lezen) en reageert de D90 naar mijn gevoel iets sneller (voelt meer crispy aan), is de tweede draaiknop handig, kun je in- en uitzoomen op gemaakte foto's met een knop en dus niet meer een combinatie van knop en draaien) en zet ik af en toe ook wel eens live view aan wanneer ik mijn camera ergens neerleg waardoor ik zelf niet meer in de zoeker kan kijken. Daarnaast kun je met de D90 ook een SB-600 aansturen op afstand. Dit kan met de D50 niet zonder meer en dan ben je aangewezen op een duurdere flitser. Qua knopjes zit de D90 dus makkelijker in elkaar. De D90 voelt daarnaast iets robuuster aan.

Het punt van de SD-kaartjes noem je zelf al.

Het filmen gebruik ik niet, maar vraag me af of je daar vrolijk van moet worden.

Ik zou je overigens willen aanraden ook de 18-85 mee te nemen naar India. Het zou bijzonder zonde zijn als je groothoek mist.

oculair
Forumlid
Forumlid

Bericht door oculair » di aug 03 2010 9:21 pm

Nu gaan er geruchten, en dan bedoel ik ook GERUCHTEN, dan er binnen afzienbare tijd een opvolger voor de D90 aankomt.
Nu kan je 3 dingen doen:
1: gewoon de D90 kopen, als je daar je zinnen op gezet hebt
2: even wachten op die opvolger zou augustus/september uitkomen??
3: wachten tot die opvolger er is, wellicht dat de D90 dan wat goedkoper wordt.

Als je even naar http://nikonrumors.com" onclick="window.open(this.href);return false; gaat en naar beneden scrolt zal je zien dat er gesproken wordt
over de D95, met een bodyprijs van USD 1199 en nog wat meer technische details.
Maar nogmaals het zijn geruchten.
Omdat de D90 nu zo'n 2 jaar op de markt is zou het heel goed kunnen.

Succes

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di aug 03 2010 10:12 pm

JJG schreef:Ik schiet nu vnl met een Nikkor 16-85VR die er eigenlijk standaard op zit. Sterker nog, sinds de koop een dik jaar geleden niet meer vanaf gegaan Heerlijk lensje! Straks in India wil ik mn Tamron 28-300 meenemen als enige lens voor die 4 weken.
Als ik maar een objectief mee zou kunnen nemen, dan zou ik de 16-85 VR kiezen. Dat groothoekbereik zou ik niet willen missen! Dus zeker niet thuislaten!

Als ik het verder zo lees zou ik een D90 geen gek idee vinden. Het is toch echt wel wat anders dan je D50! Niet dat die slecht is, integendeel. Maar intussen wat achterhaald door de tijd.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » di aug 03 2010 11:04 pm

Patrick schreef:
JJG schreef:Ik schiet nu vnl met een Nikkor 16-85VR die er eigenlijk standaard op zit. Sterker nog, sinds de koop een dik jaar geleden niet meer vanaf gegaan Heerlijk lensje! Straks in India wil ik mn Tamron 28-300 meenemen als enige lens voor die 4 weken.
Als ik maar een objectief mee zou kunnen nemen, dan zou ik de 16-85 VR kiezen. Dat groothoekbereik zou ik niet willen missen! Dus zeker niet thuislaten!

Als ik het verder zo lees zou ik een D90 geen gek idee vinden. Het is toch echt wel wat anders dan je D50! Niet dat die slecht is, integendeel. Maar intussen wat achterhaald door de tijd.
Helemaal eens met Patrick (dat heb ik trouwens verdacht vaak :huh: ). Over de 16-85 op de D90 gesproken: bedenk eens welke crop je bijvoorbeeld uit een opname kunt snijden die je met de D90 op 80mm hebt geschoten, zonder dat je in vergelijking met de D50 ook maar een pixeltje verliest. Dan heb je al een leuke telelens (ook wel "digitale zoom" genoemd)... 8)
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

JJG
Forumlid
Forumlid

Bericht door JJG » di aug 03 2010 11:58 pm

Ontzettend bedankt allemaal!

Kort gezegd : Het is zeer zeker een verbetering ( kon eigenlijk ook niet anders ) maar een bevestiging is soms toch wel prettig! Wellicht snap ik vrouwen nu wat meer....

Nu alleen nog de vraag : Is het dan ook ècht nodig... Maar dat is aan mij natuurlijk.

Ik laat het nog wel weten.

Thanks again!

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo aug 04 2010 12:31 am

JJG schreef:<KNIP>
Nu alleen nog de vraag : Is het dan ook ècht nodig...
<KNIP>
Anders dan je zou denken, is het antwoord hierop "Nee, maar dat waren je D50 en al je objectieven ook al niet..." :lol:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Bart Gossen

Bericht door Bart Gossen » wo aug 04 2010 9:20 am

Ik ga ervan uit dat de D90 al in bestelling staat :P

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo aug 04 2010 1:53 pm

JaapV schreef:Helemaal eens met Patrick (dat heb ik trouwens verdacht vaak :huh: ).
:mryellow:

JJG
Forumlid
Forumlid

Bericht door JJG » wo aug 04 2010 6:08 pm

@ JaapV Haha, daar heb je idd een punt....maar tis zo leuk! :)

Nee, Bart...haha...nog niet in bestelling! Ik zit nog steeds te dubben! Waarom weet ik niet precies. Misschien wel omdat als ik heel eerlijk ben, nog niet alle kneepjes van de D50 en fotografie in het algemeen ( dat laatste is sowieso een lang proces ) onder de knie heb....Aan de andere kant, de kennis die ik nu heb neem ik tuurlijk mee naar de D90....

Keuzes keuzes...

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » wo aug 04 2010 8:09 pm

Ehm..... zou nog heel even wachten met je beslissing..... Met een paar weekjes komt er weer iets uit de hoge hoed van Nikon (NAS-verhogend... :mryellow: )
Tenzij het natuurlijk een budget kwestie is... dan zou ik zeggen..... Kopen dat ding.. :D

Groeten Eelco :D
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”