Bericht
door emdeklerk » vr aug 06 2010 8:10 pm
Ik vind deze bewerkingen helemaal niet gek. Leuke auto trouwens, die Simca Aronde.
Met afstand de beste foto vind ik nr. 1, maar de bewerking die je voor nr. 2 hebt gedaan geeft inderdaad een sfeer alsof de foto net uit een oud plakboek komt. Van sepia ben ik niet altijd erg gecharmeerd, ik zie liever eerlijk zwart/wit, maar ook hier: leuk resultaat.
Als ik één klein woordje van kritiek mag uiten: ik vind de vertekening van de auto door de groothoek niet mooi. Let er maar eens op: hij is links iets "uitgerekt". Meer afstand, meer tele geeft voor wat dat betreft een mooier resultaat.
Qua vermijden van vertekening is de beste brandpuntsafstand voor auto's iets van 85 Ã 105mm bij volkleinbeeld, voor DX wordt dat rond de 70mm. Maar ik weet het, daar is niet altijd de ruimte voor... Noodgedwongen moet ik op autoshows ook nog wel eens op 28mm fotograferen.
Foto nr. 2. roept wel nostalgische gevoelens op: mijn zus had begin jaren zestig een Simca 1000 in die kleur - die ze Manolito noemde, naar één van de hoofdrolspelers in de westernserie "High Chapparal" - tsja...
Pastel- en fondantkleuren waren toen erg in de mode. Je had van die grijsgroene Opels, vanillegele 2CV's, métallique-mintgroene DS'en... Maar ja, tegenwoordig heb je van die parelmoer-, mica- en regenbooglakken. Als de automobiele "incrowd" tenminste niet rijdt in zwarte, half-geblindeerde gepimpte scheurijzers met verchroomde bling-blingwielen... Geen verbetering, wat mij betreft.
emdeklerk
Nog even een aanvullinkje: in Thorn hebben ze iets met auto's, geloof ik - ik spotte er 24 dec. 2006 voor het eerst de Audi S8 V10 5,2 liter in het wild. Stond ook voor een van de huizen geparkeerd.