polarisatiefilter / zonnekap

Discussies over filters
Plaats reactie
Gimmenikon

polarisatiefilter / zonnekap

Bericht door Gimmenikon » za aug 07 2010 7:37 pm

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs de Nikon D5000 gekocht. Hierbij heb ik de volgende lenzen: AF-S Nikkor 18-55mm II ED en de AF-S Nikkor 70-300mm VR
Nu ga ik binnenkort naar Griekenland, dus veel zon/strand/zee/natuur-foto's (meeste overdag en ook 's avonds). Graag zou ik wat info willen over filters en het gebruik van de zonnekap.

vraag 1)
Ik heb iets gelezen over een polarisatiefilter: is dit het beste/mooiste filter met het oog op de foto's die ik ga maken in Griekenland?
Zijn de polarisatiefilters met UV-coating van Hoya die bijv. te koop zijn op digicamshop.nl hiervoor een goed idee of is een ander merk aan te bevelen als ik bijv. zo'n 50/60 euro wil uitgeven voor een filter.

vraag 2)
een echte beginnersvraag waarschijnlijk :oops: , maar ik stel hem toch maar. Welke filtergrootte (in mm) moet ik aanschaffen voor de bovenstaande twee lenzen?

vraag 3a)
Bij de Nikon D5000 die ik kocht zat een zonnekap. Is het bij de foto's die ik ga nemen verstandig om het filter en de zonnekap tegelijk te gebruiken?

vraag 3b)
Ik las tot slot iets over het feit dat bij het gebruiken van een harde plastic zonnekap (die ik heb) het lastig is om het filter te verplaatsen. Waarom zou je echter het filter willen verplaatsen: dit is mij niet duidelijk...?

Alvast bedankt voor jullie reacties! :)

Dennis

bob.mijwaard

Re: polarisatiefilter / zonnekap

Bericht door bob.mijwaard » za aug 07 2010 7:53 pm

Ik heb net vandaag een polarisatiefilter gekocht en kan een paar van je vragen beantwoorden.

vraag 2: de filtergrootte heeft te maken met de lens waarop je het filter wilt gebruiken. Voor de 70-300 is de diameter 67 mm (=filtergrootte). De maat staat volgens mij op de lens aangegeven.

Vraag 3: Het pola filter schroef je op de lens, net als een UV filter. Maar het pola filter kan je draaien om een zo mooi/goed mogelijk effect te krijgen. Je moet dus voor elke foto het filter opnieuw instellen. Het draaien gaat niet als er ook nog een zonnekap voor zit.

Hier staat een goed artikel over het filter: http://www.digitalefotografietips.nl/fo ... larisatie/" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za aug 07 2010 8:12 pm

Gimmenikon schreef: vraag 1)
Ik heb iets gelezen over een polarisatiefilter: is dit het beste/mooiste filter met het oog op de foto's die ik ga maken in Griekenland?
Zijn de polarisatiefilters met UV-coating van Hoya die bijv. te koop zijn op digicamshop.nl hiervoor een goed idee of is een ander merk aan te bevelen als ik bijv. zo'n 50/60 euro wil uitgeven voor een filter.
Een polarisatiefilter gebruik je expliciet om schitteringen en reflecties weg te filteren. Dus als je in Griekenland denkt reflecties weg te willen filteren kan het handig zijn. Het wordt ook gebruikt om blauwe lucht donkerder te maken, maar dat kun je met digitale fotografie net zo handig op de computer doen, precies in de donkerte die je wilt. Dus daar heb je het niet echt voor nodig.

Er is veel op het forum geschreven over polarisatiefilters, dus doe gewoon wat zoekacties.
Er zijn zelfs testen van polafilters te vinden. Kun je precies achterhalen welke filters de beste kwaliteit hebben.
Vriendelijke groet, Léon Obers

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za aug 07 2010 8:40 pm

Er zou een apart forum geopend kunnen worden voor alleen al de vrijwel wekelijks of vaker terugkerende vraag over welk polarisatiefilter te gebruiken. Idem dito voor wat betreft de vraag over zonnekappen.

Rechtsboven in je beeldschermweergave zie je in de blauwe balk een wit uitgespaard venstertje met een vergrootglas-icoontje en het woord "Zoek...". Daarnaast een grijs venstertje met het woord "Zoeken".
Nu tik je in het witte venstertje de woorden "polarisatiefilter" en/of "zonnekap" en je klikt op het grijze venstertje.
Dan komt er toch een massa informatie: om het hele weekend mee zoet te zijn.

Maar goed. Je gaat dus kennelijk beginnen met fotografie. Je hebt "iets gelezen" over polarisatiefilters. Dan heb je je er dus nog niet in verdiept. Je hebt kennelijk niet gelezen in je informatiebron:

(vraag 1)
wat er voor polafilters zijn (er zijn lineaire en circulaire polafilters; op een moderne camera dien je vrijwel zonder uitzondering een circulair filter te gebruiken);
wat een polafilter doet (het kan bij goed gebruik de kleuren verdiepen, een blauwe hemel op het onnatuurlijke af donker maken en spiegelingen op water- en glasoppervlakken verminderen);
hoe je het gebruikt (je moet het draaien om de optimale oriëntatie te bereiken);
wat de eventuele nadelen zijn (als bij alle filters een mogelijke gevoeligheid voor spiegelingen en bijbeelden als er heldere lichtbronnen in beeld zijn, de gevoeligheid voor zijdelings invallend licht wordt grotendeels teniet gedaan door het gebruik van een zonnekap).
Een UV-coating komt mij redelijk onbekend voor, maar daarvoor fotografeer ik wellicht te kort. Ik weet wel dat er op vrijwel alle betere filters multicoating zit, en die is ook inderdaad hoognodig.
UV wordt door digitale sensors sowieso niet geregistreerd, dus...
Voor 50 à 60 Euro heb je geen hoogwaardig polafilter. De beste zijn die van Nikon (van wie anders - gezien je camera- en objectievenmerk: je hebt de zekerheid dat hetzelfde glas gebruikt is, en de Nikon multicoating is legendarisch, dan komen B&W (Schott-glas en als je daar voor kiest - dat kan bij hen - uitstekende multicoating à la Zeiss) en Hoya (topglas uit Japan van Kyocera en ook sublieme multicoating). Mijn voorkeur is en blijft Nikon. Voor de drie nu genoemde merken betaal je echt geen 50 a 60 Euro. Of er moet net een wereldcrisis in het glaswezen zijn uitgebroken...

(vraag 2)
Dat je een beginner bent is geen excuus de documentatie bij het objectief niet te lezen voor wat betreft de filtermaat. Die staat echt vermeld. Zoals al werd opgemerkt is die 67mm.

(vraag 3a)
Zoals al gemeld gebruik je ALTIJD een zonnekap als je een filter op het objectief hebt. Maar dan: zit je polafilter in je filterschroefdraad en je zonnekap op de buitenbajonet, dan moet je dus IN die zonnekap priegelen om het filter te draaien. Er zijn mensen die daarom een gat in de zonnekap maken om er zo bij te kunnen. Een andere mogelijkheid is naar een geschikte zonnekap te zoeken die je in het polafilter kunt schroeven (en dat gaat dan weer alleen als je geen zgn. "slimline" filter hebt aangeschaft...). Die zoektocht naar een geschikte zonnekap kan moeilijk en frustrerend worden, je moet namelijk zeker weten dat hij in de kortste (groothoek-) stand - en in combinatie met de dikte van het polafilter - niet vignetteert, dat betekent dat hij geen beeld mag afsnijden.

(vraag 3b)
Het verplaatsen van het filter hoeft geen problemen op te leveren. Je kunt hem gewoon in de fototas verplaatsen tot je hem nodig hebt. Na het gebruik weer terug in de fototas en je kunt het geheel weer verplaatsen naar de volgende fotolocatie.
Of bedoel je het draaien van het filter? In dat geval: zie boven.

Een andere mogelijkheid is even te kijken naar het Cokin-filtersysteem. Dat is modulair. Je koopt een filterhouder en de filters die je nodig hebt, voor ieder objectief (= filtermaat) de benodigde adapter en op het geheel passende ook modulaire zonnekappen. Er zijn meerdere maatsystemen binnen het Cokin-gebeuren, A voor kleinere diameters, P voor de grotere (ik denk dat jij die al zou kunnen gebruiken) en dan zijn er nog twee grotere, Z en X.
Aangezien ik geen "Concessionaire Cokin" ben zou je daar even zelf naar kunnen zoeken via het onbetaalbare Google.

Een welgemeend advies: verdiep je wellicht eerst wat in elementaire fotografie voor je met toeters en bellen gaat werken.

emdeklerk

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za aug 07 2010 9:54 pm

Wat opmerkingen in algemene zin over polarisatiefilers.

1. Koop het beste filter dat je kopen "kan"; goedkoop is duurkoop bij polarisatiefilters.
2. Koop geen filter op de 18-55. Je frontlens draait mee, en dat is niet echt handig.
3. Koop een filter voor je objectief met de grootste filtermaat. Volgens mij is de filtermaat van de 18-55 kleiner dan die van de 70-300 VR. Dus koop er eentje voor de 70-300 VR, en gebruik een step-up ring voor de kleinere maat.
4. Polarisatiefilter zijn het meest bruikbaar in het standaardbereik; bij extreme groothoeken krijg je teveel verloop in de kleuring. Bij echt telewerk gebruik je het filter in de praktijk niet vaak.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Gimmenikon

Bericht door Gimmenikon » zo aug 08 2010 8:17 pm

Het Cokin filtersysteem lijkt mij wel interessant.

Wat is jullie ervaring met het gebruik van het Cokin filtersysteem?
Is dit systeem (Cokinfilterhouder / -adapterring / -filter) kwalitatief net zo goed als een opschroeffilter met een evt. step-up-ring van bijv. B&W?

Welk systeem ik ook voor kies: het is mijn doel om één polafilter te gebruiken voor zowel mijn 18-55 mm-lens als mijn 70-300 mm-lens

Ik hoor graag jullie mening! :o

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo aug 08 2010 9:58 pm

Heb je nou zelf al eens gezocht?
Ook op Cokin kun je op dit forum zoeken, en ook de link tussen polafilters en Cokin is hier al enkele malen gemaakt.
Wederom: maar goed.

Je moet het Cokin-systeem niet (willen) vergelijken met die andere dingen. Dat wordt een appels-perenvergelijking.

Het geklooi met één te groot filter en verloopringen (step-up of step-down heet dat dan) en de hoogstwaarschijnlijk op te lopen frustratie met het vinden van een dan weer bijpassende zonnekap, of eigenlijk twee zonnekappen, gezien de verschillen in brandpuntbereik van de beide objectieven... Mwah.

Met Cokin koop je één filterhouder, één polafilter en verder zoveel adapterringen als je filtermaten hebt en modulaire zonnekappen als je brandpuntsbereik hebt. Klaar.
Dat lijkt me niet zo moeilijk.

Alleen, zoals ook door Patrick aangegeven: een polafilter is niet echt geschikt voor brandpuntafstanden van naar ik meen onder de 28mm bij kleinbeeld, dus pakweg 18mm bij DX.
Wat hij schrijft over de draaiende frontlens en daarmee kennelijk ook de filterschroefdraad van één van je objectieven snijdt ook hout. Helaas is dat meedraaien inherent aan sommige kit- c.q. amateurobjectieven.

Het zou kunnen dat Cokin optisch iets achterblijft bij de drie genoemde topmerken, maar ik maak er soms met plezier gebruik van. Het gemak van maar één filterhouder en meestal maximaal drie adapterringen (in mijn geval 52mm, 62mm en 72mm) en twee modulaire zonnekappen weegt voor mij op tegen een mogelijk mindere kwaliteit. Waarom? Heb ik ook al eens geventileerd: als het alleen maar gaat om bijvoorbeeld een spiegeling in een winkelruit weg te nemen om de artikelen daarachter (die dus toch al niet topscherp meer zijn door die winkelruit...) vast te leggen hoef je echt geen polafilter met verloopringen etc. van 200 Euro te gebruiken.

En denk niet dat ik niet om kwaliteit geef: ik leg alleen de prioriteiten qua uitgaven en toeters/bellen kennelijk anders.
Overigens wil ik nog degene zien die bij een blinde test het verschil ziet. Dacht het niet...
Nu we het er over hebben: er was een hele tijd geleden sprake van een door leden van deze club te organiseren polafiltertest of zo... niets meer van gehoord, voor zover mijn geheugen me toe staat.... Of ging dat over het andere vaste onderwerp, de UV-filters?

Bij een beetje fotohandel met assortiment kun je overigens alles bekijken en proberen.

emdeklerk

Terzijde (oftewel beetje "off-topic"):
Als ik op pad ga met camera en één objectief, dat is dan meestal de 1,4/35mm, zweer ik bij de wat oudere, klassieke Nikon-oplossing: de HN-12 tweedelige modulaire zonnekap. Hoe werkt dat: het oude Nikon-polafilter voor 52mm-objectieven gaat gewoon in de 52mm-draad van het objectief, maar het filter zelf is een stukje groter: iets van 58mm. Het zal dus niet snel vignetteren op een groothoek. Het filter heeft vooraan een 60mm-draad. Daarin gaat die HN-12. Voor de 35mm alleen het eerste deel, voor langere brandpunten vanaf 55mm tot 200mm schroef je het tweede deel er op. Er is/was trouwens ook zoiets voor objectieven met 62mm-schroefdraad. Ik zou dus op pad kunnen gaan met alle objectieven tussen 28mm en 200mm zolang ze maar de 52mm filterschroefdraad hebben en maar één Nikon polafilter en één HN-12 in een zijzakje. Maar dat soort simpele oplossingen is helaas geheel weg-geëvolueerd. Nikon, waarheen is uw vlucht...
Waarbij ik onmiddellijk erken dat een oplossing als bovenstaande voor de meeste huidige objectieven wel heeeeel moeilijk zou worden. Dat is een hint voor nieuw uit te brengen objectieven, gewaardeerde Tokyo-toko....
Laatst gewijzigd door emdeklerk op zo aug 08 2010 11:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gimmenikon

Bericht door Gimmenikon » zo aug 08 2010 10:18 pm

Bedankt voor je reactie 'emdeklerk'!

En sorry: ik wist niet dat je boos werd! :shock:

We hebben niet allemaal die kennis en ervaring die jij hebt. Ook na het lezen van verschillende topics over het Cokin-systeem / filters was het mij nog niet helemaal duidelijk. Vandaar dat ik nogmaals naar ervaringen vroeg.
Maar als dit een forum is (net als bijv tweakers.net) waarbij je al gigantisch veel kennis moet hebben (over in dit geval fotografie) en je absoluut niet laagdrempelige vragen mag stellen dan hoor ik het graag.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo aug 08 2010 10:27 pm

Gimmenikon schreef:Maar als dit een forum is (net als bijv tweakers.net) waarbij je al gigantisch veel kennis moet hebben (over in dit geval fotografie) en je absoluut niet laagdrempelige vragen mag stellen dan hoor ik het graag.
Dat is het zeker niet; iedereen is hier welkom!

Uit ervaring weet ik, en ik kom hier toch best vaak 8) , dat bijna iedereen een antwoord krijgt, veelal met bevredigend resultaat. Het enige dat sommige forumleden van je eisen is dat je even te kennen geeft dat je zelf ook gezocht hebt naar het antwoord, en niet gewoon wat vragen op het forum zet en met je handen over elkaar gaat zitten wachten tot het antwoord op je vraag verschijnt. Dat zal vaak genoeg evengoed wel lukken, maar je zal dan van tijd tot tijd een opmerking krijgen over zo'n houding.

In dit draadje kan je geloof ik niet klagen over de antwoorden. Alleen de antwoorden van EMdeKlerk zijn al het intikken van vragen waard, toch? :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Gimmenikon

Bericht door Gimmenikon » zo aug 08 2010 10:35 pm

Wellicht dat ik de indruk heb gewekt totaal niet gezocht te hebben voordat ik hier een vraag stelde. Maar dat is niet het geval.
Ik heb binnen deze site ook gezocht op het Cokin-systeem i.c.m. polafilters. Desondanks was het mij nog niet helemaal duidelijk en dacht ik door te vragen naar ervaringen van mensen die dit systeem gebruiken weer wat meer kennis op te doen.

Ik waardeer absoluut de uitgebreide antwoorden van emdeklerk. Maar hij had mij nu al verschillende keren verweten dat ik zelf geen moeite doe om achter dingen te komen. En dat wil ik toch bestrijden. Het is mijn onwetendheid over de fotografie waardoor ik misschien vragen stel die al min of meer zijn beantwoord, maar die ik misschien niet heb begrepen. Vandaar misschien mij iets geirriteerde reactie :wink:

Al naar gelang ik meer kennis opdoe, zal ik misschien ook minder 'domme' vragen stellen.

Verder vind ik dit absoluut een goed en leerzaam forum.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo aug 08 2010 10:41 pm

Gimmenikon schreef:Al naar gelang ik meer kennis opdoe, zal ik misschien ook minder 'domme' vragen stellen.
Domme vragen zijn niet verboden. Sterker nog; het is alleen dom om vragen niet te stellen. Domme vragen bestaan in principe niet.

Nog een tijdje meelopen, en je helpt wellicht vanzelf anderen die met dezelfde "domme" vragen komen verder. Zo werkt het op een goed werkend forum.
Gimmenikon schreef:Verder vind ik dit absoluut een goed en leerzaam forum.
Dat is ook de bedoeling.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo aug 08 2010 11:25 pm

Ik verwijt helemaal niets, ik vraag me dingen af. En op een forum mag ik me zelfs in het openbaar dingen afvragen.
Ik ben niet boos. Dan had ik namelijk geen antwoord meer gegeven.

Waarom ik in eerste instantie al antwoord gaf?
Omdat ik ook wel weet, dat bij een zoekactie op een onderwerp als Polafilters er zo ontzettend veel, en naar mijn mening voor 80% niet ter zake doend geneuzel & gemuts je beeldscherm vervuilt dat ik het toch weer even op een rijtje heb gezet.

Boos zijn heeft geen nut op een forum, en al zeker niet op een forum dat een "zekere laagdrempeligheid" hoog te houden heeft. Hoewel ik onlangs toch weer een lichtelijk verhoogde bloeddruk kreeg bij het lezen van weer dezelfde onzin die voortkwam uit het - ook weer naar mijn mening - niet willen begrijpen wat nu het elementaire verschil tussen DX en FX inhoudt. Hoewel dat soort onderwerpen op een Monty Pyton-achtige absurdistische manier toch ook weer de nodige momenten van hilarische ontspanning biedt. Zie in dat kader ook de "verhelderende", tientallen zo niet honderden pagina's vullende discussies over het gebruik van UV-filters. En zo zijn er nog wel een paar onderwerpen. (Niet verder vertellen, anders gaan ze een bijdrage in de kijk- en luistergelden heffen...).

Dus wat mij betreft is er verder niets aan de hand.
emdeklerk

Gimmenikon

Bericht door Gimmenikon » zo aug 08 2010 11:30 pm

Oké emdeklerk,

Ik zou zeggen: zand erover :wink:

Ik heb aan de andere kant ook veel gehad aan je uitgebreide antwoord en ik hoop in de toekomst nog veel op te steken van je know-how.

Groet,
Dennis.

Plaats reactie

Terug naar “Filters”