Welke objectieven voor Nikon D90?

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Plaats reactie
E_Shots

Welke objectieven voor Nikon D90?

Bericht door E_Shots » di aug 10 2010 5:07 pm

Hoi,

Ik ga binnenkort een Nikon D90 kopen. Ik wil eigenlijk graag een beetje vanalles fotograferen. Het meest vanal gaat het wel om het fotograferen van Dieren (grotendeels paarden), Bloemen, Natuur,...

Uiteraard wil ik nu eerst eerst een gewone allroundlens om mee te beginnen, voor welke lens kan ik dan best gaan?
(18-105 mm ? )

En met welke len(s)(zen) kan ik later gaan uitbreiden , rekening houdend met het feit dat ik ook portretfoto's (trouw,communie,doop,...) wil maken?

Welke lens voor close-ups?

Welke lens voor nachtfoto's?

Groetjes

TriGGeR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Welke objectieven voor Nikon D90?

Bericht door TriGGeR » di aug 10 2010 5:12 pm

Hallo,

Misschien is het netjes om jezelf eerst even voor te stellen..?

Wie je bent, wat je doet etc.

Verder wil ik je wijzen op de zoekmachine van dit forum.
Begrijp me niet verkeerd, maar dit soort vragen worden dagelijks door nieuwe forumleden gesteld, en dan is het wel handig om eerst zelf even te gaan zoeken m.b.v. de zoekmachine.

Levert je vaak een heleboel antwoorden op.

Met vr.gr.

TriGGeR 8)
Nikon D610 / Nikon SB 700 / Sigma 105 mm. macro f2.8 DG / Nikkor 35 mm. f1.8 / Nikorr 24-70 2.8 /
Nikkor 50 mm. f1.8 G / Nikkor 70-300 mm / filters e.d.

http://wijnand.smugmug.com/

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » di aug 10 2010 6:37 pm

De "standaardzoomlens" is altijd je meest gebruikte (dus belangrijkste!) objectief. Dus als je zegt "gewone allround lens" ben je al bezig jezelf te misleiden. Juist omdat die lens zo belangrijk is zou die eigenlijk de beste in je tas moeten zijn.

Ik ben zelf ook begonnen met de 18-105 en ik heb er inmiddels al een paar bij. Ook heb ik ontdekt dat ik om te beginnen meteen al de 16-85 had moeten kopen in plaats van de 18-105. Niet dat die echt slecht is, maar ook niet méér dan dat. Maar ja, andere dingen lijken zich nu altijd op de voorgrond te dringen, zodat het er nog steeds niet van gekomen is om de 18-105 te vervangen. Een bekend probleem.

Als het budgettair ook maar éven kan: de Nikon 16-85!

O ja, wat betreft uitbreiden: neem daar zéér rustig de tijd voor en zoals mijn voorganger al schreef kun je daar op dit forum ALLES over vinden.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

TJ89

Bericht door TJ89 » do aug 12 2010 11:43 pm

Hoi E_Shots (naam?),

Hele mooie keuze om voor een D90 te gaan 8)! Echt een top camera! Persoonlijk zou ik gaan voor de 18-105mm lens. Perfecte lens met (bijna) all-around bereik. Leer met deze lens je camera goed kennen, daar is die lens erg geschikt voor!

Je geeft ook aan dat je ook portretfoto's wilt gaan maken. Ik zou zeggen: probeer dat eerst eens te maken met die 18-105mm. Bij het nemen van de foto's zul je vanzelf er achter komen welke ..mm-lens voor jou geschikt daarvoor is.

Opties die eventueel in aanmerking komen zijn:
- AF-S DX 35mm f/1.8G
- AF-S 50mm f/1.4G

2 lensen die enorm lichtsterk zijn en zeer scherpe beelden geven!

Hopelijk heb je hier wat aan!

Met vriendelijke groet,,

Tim

Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Tien » vr aug 13 2010 10:27 am

mag je flitsen tijdens doop en communie? Zo, nee dan is de 18-105 niet erg geschikt, tenzij men tegenwoordig buiten overdag gedoopt wordt. De geopperde 35mm (of 50mm) 1.8 (en er is ook een 1.4 van) wel - dat zijn vaste brandpuntlenzen dus meer lopen. Hoewel de 18-105 mij zeer goed bevalt, zou ik graag dezelfde lens hebben maar dan met over het hele bereik 2.8, dát zou een geschenk zijn.

Voor als je je afvraagt wat 1.4, 1.8, 3.5 blabla betekent. Dat zegt iets over hoeveel licht de lens nodig heeft om een goede foto te maken. Hoe lager dat getal, des te minder licht je nodig hebt in theorie. Ook bij bewegende paarden is het handig een lichtsterkere lens te hebben omdat dan de sluitertijd korter kan en je geen last hebt van vage foto's door beweging van je onderwerp (en nog veel meer maar dat gaan anderen mogelijk nog wel aanvullen).

-hier nog wat interessants (er zijn ook andere dan Nikon lenzen): http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 25&t=25073" onclick="window.open(this.href);return false;
-en hier ook (Nikon heeft ook een 18-200 - da's best allround): http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 26&t=26865" onclick="window.open(this.href);return false;
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”