Hallo,
Vroeger deed ik met mijn D70 maar wat aan point en shoot fotografie maar met mijn D300s heeft mijn hobby een boost gekregen en ik waag me nu zelfs aan vliegende vogels.
Ik vraag me enkel af welke instellingen ik nu het beste gebruik?
Ik zet alvast op continous AF, onstspanstand continu hoog.
Mijn vraag zit eigenlijk welke AF veld ik nu het beste kies. Dynamisch veld of automatisch veld en hoeveel scherpstelpunten is het beste.
Welke shutterspeed zou ik eigenlijk zeker moeten halen bij vliegende vogels? 1/1000s genoeg?
Ik gebruik mijn Nikkor 70-300 f3.5-5.6 VR voor vogelspotting.
Groeten,
Ief
Vliegende vogels fotograferen
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Vliegende vogels fotograferen
Mijn beste ervaringen zijn met dynamisch veld en niet meer dan 9 scherpstelpunten. Dan kan de 300s het meestal goed bijbenen (naar mijn gevoel is dynamische AF één van de sterkste punten van de D300/300S). De belichting met matrixmeting gaat gaat meestal wel goed, maar soms kun je beter met handmatige belichting werken. Op 300 mm met minstens diafragma 8 werken en zo nodig de ISO opschroeven naar 800. Als je goed meetrekt kom je dan wel uit met je sluitertijd.
Laatst gewijzigd door Bob42 op ma aug 16 2010 8:55 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Probeer het eens uit!
Qua sluitertijden en meetrekken moet je dat toch zelf ervaren en ontdekken.
Of een AF dit allemaal kan bijhouden moet je ook zelf uitproberen. Ik persoonlijk zou geen AF vertrouwen bij sneller vliegende vogels: het beste is AF uit te zetten, een bepaalde afstand in te stellen en te anticiperen wanneer het betreffende gevederde vriendje door het scherpgestelde punt vliegt. Je zult zien dat met de hand de scherpstelling bijregelen vaak heel snel werkt.
Voor wat betreft de belichting: geen belichtingsmode kan je garanderen dat een vogeltje tegen een heldere achtergrond goed belicht wordt. Dus camera in M, meten op een wat donkerder onderwerp als het gras en die instelling gebruiken voor de vogeltjes. Grijskaart kan natuurlijk ook. Als een vogel echt groot in beeld is kun je eventueel spotmeting gebruiken maar je zult zien dat je met die andere methode vrijwel altijd goed zit. Bij wisselende belichting (wolken voor de zon etc.) wel steeds je belichting even checken. Dus dan zie je vanzelf wat je maximaal snelste sluitertijd wordt. Je moet natuurlijk ook wat tolerantie in de scherptediepte "inbouwen", dus twee stops diafragmeren zou geen luxe zijn.
Met andere woorden: maak jezelf niet te afhankelijk van de toeters en bellen. Vergeet niet dat ook al lang voor de AF en matrixmeting vogelfotografen met prima platen thuiskwamen.
emdeklerk
Of een AF dit allemaal kan bijhouden moet je ook zelf uitproberen. Ik persoonlijk zou geen AF vertrouwen bij sneller vliegende vogels: het beste is AF uit te zetten, een bepaalde afstand in te stellen en te anticiperen wanneer het betreffende gevederde vriendje door het scherpgestelde punt vliegt. Je zult zien dat met de hand de scherpstelling bijregelen vaak heel snel werkt.
Voor wat betreft de belichting: geen belichtingsmode kan je garanderen dat een vogeltje tegen een heldere achtergrond goed belicht wordt. Dus camera in M, meten op een wat donkerder onderwerp als het gras en die instelling gebruiken voor de vogeltjes. Grijskaart kan natuurlijk ook. Als een vogel echt groot in beeld is kun je eventueel spotmeting gebruiken maar je zult zien dat je met die andere methode vrijwel altijd goed zit. Bij wisselende belichting (wolken voor de zon etc.) wel steeds je belichting even checken. Dus dan zie je vanzelf wat je maximaal snelste sluitertijd wordt. Je moet natuurlijk ook wat tolerantie in de scherptediepte "inbouwen", dus twee stops diafragmeren zou geen luxe zijn.
Met andere woorden: maak jezelf niet te afhankelijk van de toeters en bellen. Vergeet niet dat ook al lang voor de AF en matrixmeting vogelfotografen met prima platen thuiskwamen.
emdeklerk
- Cookie1397
- Clublid
Ben met mijn D90 en 70-300mm naar de "vogels in vrije vlucht" in Blijdorp geweest. Instellingen dynamisch veld en continue autofocus. Continu opnames hoog, korte sluiter snelheid. Honderden opnames gemaakt en de meeste gewist wegens onscherpte, halve vogels etc. omdat ik niet snel genoeg was met meetrekken maar er zijn er een paar waar ik tevreden over ben en daar gaat het tenslotte om. En ik leer er van. Oh ja de vr stond uit want daar had ik toch niets aan.
Nikon Z Z & de maskers
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Als je met deze wijze worden naar buiten gaat , kom je waarschijnlijk met nul goede foto`s terug ief.emdeklerk schreef:Probeer het eens uit!
emdeklerk
Kom op emdeklerk we leven toch niet meer in de tijd van ben hur waarom gaan gokken als je een AF hebt , zeker met vliegbeelden is een AF een verademing.
Ief , wat die sluitertijden betreft , hoe hoger je sluitertijd des te minder missers heb je .
Wil je je onderwerp bevriezen zal je zeker boven de 1/2000 moeten gaan , bij 1/1000 of lager zie je bv. nog beweging in de vleugels.
Het belangrijkste is dat je goed meetrekt met de camera , camera op spotmeting of centrum gericht zetten , dus geen matrix.
Op matrix is de belichting niet goed te corrigeren dus gebruik ik dit zelden .
Belichten , donkere achtergrond tot -1 stop corrigeren , lichte achtergrond tot +2 stops corrigeren.
groet ruud
ruud schreef:Als je met deze wijze worden naar buiten gaat , kom je waarschijnlijk met nul goede foto`s terug ief.emdeklerk schreef:Probeer het eens uit!
emdeklerk
Kom op emdeklerk we leven toch niet meer in de tijd van ben hur waarom gaan gokken als je een AF hebt , zeker met vliegbeelden is een AF een verademing.
Ief , wat die sluitertijden betreft , hoe hoger je sluitertijd des te minder missers heb je .
Wil je je onderwerp bevriezen zal je zeker boven de 1/2000 moeten gaan , bij 1/1000 of lager zie je bv. nog beweging in de vleugels.
Het belangrijkste is dat je goed meetrekt met de camera , camera op spotmeting of centrum gericht zetten , dus geen matrix.
Op matrix is de belichting niet goed te corrigeren dus gebruik ik dit zelden .
Belichten , donkere achtergrond tot -1 stop corrigeren , lichte achtergrond tot +2 stops corrigeren.
groet ruud

En diafragma max open en iso mag best een keer op 800 komen...Hence...korte sluitertijd...Als er de ruimte voor is of het object te dichtbij begint te komen....diafragma verder "knijpen"
Bedankt voor de nuttige tips. Hier kan ik al mee aan de slag