Net niet scherpe foto's met en d70s en 18-70 kitlens

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
ricsas90

Net niet scherpe foto's met en d70s en 18-70 kitlens

Bericht door ricsas90 » vr mar 16 2007 11:47 am

Hallo, ik heb een vraagje iedere keer als ik foto's maak heb ik het ideed at er een soort waasje over mijn foto's zit ze zijn niet echt haar scherp als ik ze daarna bewerk in paintshop pro XI danzijn ze wel een stuk scherper (optie unsharp mask), alleen is dan ook gelijk mijn foto de helft kleiner in mb.

Wie heeft dit ook meegmaakt of heeft er een oplossing voor.

Afbeelding onbewerkt

Afbeelding bewerkt met psp XI

alsvast bedankt voor de reacties

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr mar 16 2007 11:58 am

Die onscherpte komt gewoon door de lens, die kitlens is gewoon niet een ragscherpe lens. ALs je haarscherpe foto's wilt moet je primes kopen (lenzen met een vast brandpunt) Een relatief goedkoop objectief is een 50 mm f/1,8 die is echt super scherp op f/2,8 en hoger. Kitlenzen worden bij body's gebruikt als startlens, bij de duurdere professionele body's zit meestal geen lens, omdat die worden gekocht door mensen die wat serieuzer met fotografie bezig zijn en dus hogere eisen stellen aan scherpte e.d. dus zullen die eerder een hoogwaardiger objectief kopen.

Dat je foto kleiner wordt komt waarschijnlijk door de JPG compressie als je hem opslaat en niet door de Unsharpen Mask functie.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

paulk

wat zijn je instellingen

Bericht door paulk » vr mar 16 2007 11:59 am

Denk dat het handig is als je vermeldt wat de instellingen op je camera zijn, in welk formaat je de foto's maakt, en in welk formaat je de foto's na bewerking opslaat.

Als je in camera geen verscherping ed toepast zal dat bij de eerste beoordeling een zachtere indruk maken, wat na bewerking in Capture, Photoshop ed gecorrigeerd kan worden

Een NEF (ik denk op een D70 ca 8 MB) zal na bewerking een veel kleinere JPG geven, maar een veel grotere TIF

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

had je maar een Tamron moeten kopen

Bericht door George Fennes » vr mar 16 2007 12:00 pm

Tamron 17-50mm 2.8 zal al een hele verbetering geven t.o.v. de kitlens.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

ricsas90

Bericht door ricsas90 » vr mar 16 2007 12:20 pm

Alvast bedankt voor de reacties, ik heb dez foto gemaakt op de auto stand van de camera. Daar ik nog niet de juiste instelling heb gevonden voor het fotograferen in de zon. Binnenshuis gebruik ik altijd p stand 60 en f 5.6 met 400 iso en dan op de hoogste jpg stand die er is.Daar ik maar een body heb en niet te vaak wil verwisselen van objectief ga ik dus zeker overwegen om eens een ander stukje glas te kopen. Ik fotografeer ook voor een plaatselijke krant dus het moet wel een lens met wat zoom bereik zijn.

George Fennes
Clublid
Clublid

geen grotere zoom

Bericht door George Fennes » vr mar 16 2007 12:25 pm

Een lens met meer zoombereik zal je probleem eerder vergroten dan opheffen.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr mar 16 2007 12:37 pm

Idd een groter zoombereik (zoals bijv. de 18-200 VR) zal idd je probleem alleen maar vergroten, zoals ik dus al aangaf zal je dan in primes moeten denken. Ik heb zelf de Tamron 28-75 met f/2,8 over het hele zoombereik. Deze lens heb ik gekocht voor € 250,- en is vanaf f/4 echt ragscherp (nog steeds niet te vergelijken met een prime, maar zeker scherper dan de kitlens). Als je idd zoomlenzen wil zou ik eerder kijken naar zoomlenzen met een kort bereik bijv. 17-50 en een 70-200 of zoiets.

Beetje rare vraag/ opmerking: maar als jij voor een lokale krant fotografeert zou je dan onderhand niet moeten weten hoe je camera werkt en welke instellingen je moet gebruiken bij diverse omstandigheden? En dus niet vanaf de AUTO stand schieten (Ik vind zoiezo dat ze die Auto stand op de duurdere modellen moeten afschaffen).
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

ricsas90

Bericht door ricsas90 » vr mar 16 2007 12:59 pm

Ik vind dat zeker geen rare vraag, ik die ook stellen als ik hem zou lezen maar ik ben daar pas begonnen en nog steeds aan het experimenteren voor de juiste buiten opnamen binnen gaat me nu redelijk goed af dankzij de hulp van wat plaatselijke profs maar buiten is nog steeds niet zoals ik het wil, ik heb daarom bij opdrachten waar ik geen tweede kans krijg zoals huldigingen en uitreikingen hem buiten altijd op auto staan.

Ik denk dat het inderdaad een 50 mm f1.8 gaat worden.

Hiervoor had ik een konica minolta z2 compact camera en daar hoefde je zelf niet bij na te denken. voor wat voorbeelden van wat en hoe ik fotografeer kun je eens kijken op http://www.everyoneweb.com/photosite

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » vr mar 16 2007 1:23 pm

ricsas90 schreef:daarom bij opdrachten waar ik geen tweede kans krijg zoals huldigingen en uitreikingen hem buiten altijd op auto staan.
Goed zo, en goed over nagedacht!
Dan lukken alle foto's tenminste!

George Fennes
Clublid
Clublid

goed glas

Bericht door George Fennes » vr mar 16 2007 1:41 pm

Beste ricsas90,

Ik begrijp dat je nog niet heel veel ervaring heb met het fotograferen.

Is ook helemaal niet erg, als je maar wil blijven leren.

Ook als je de camera op auto stand heb staan kan je daar veel van leren.

Kijk op je scherm hoe de foto's er uit zien en bestudeer de Exif gegevens wat betreft diafragma, sluitertijd, ISO, en brandpuntafstand dat je grbruikt heb.

Ga dan kijken of je met het resultaat te vreden ben en/of je er nog iets aan kan verbeteren.

Zo kan je van jezelf leren.

Wat de lenzen betreft is de 50mm 1.8 een leuk ding, maar als reportagelens naar mijn mening niet geschikt.

Je bent niet flexibel genoeg en je hebt niet altijd de tijd en ruimte om heen en weer te lopen (ook zeer vermoeiend).

Daarom denk ik dat een stukje lichtsterk glaswerk voor jou van essentiëel belang is.

De Tamron 17-50mm 2.8 is een heel geschikt en betaalbaar objectief, rond de 400 euro.

De Tamron 28-75 met f/2,8 is ook een heel goed objectief, maar daar heb je een grote overlap bij met de 17-50mm.

Die 17mm heb je zeker nodig dus dat is belangrijk.

Je zou een Sigma 50-150mm 2.8 kunnen overwegen, is ook een mooi scherp objectief en als ik het goed begrepen heb rond de 600 euro.

Met de Tamron 17-50mm 2.8 en de Sigma 50-50mm 2.8 heb je twee lichtsterke objectieven waar je de meeste situaties mee aankan.

Zeker als je proffessioneel werkt is een stukje glas van belang.

Succes ermee.

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Onno » vr mar 16 2007 1:42 pm

Foto's worden het mooist als je ze nabewerkt. Beetje verscherpen, contrast en kleur aanpassen is niks mis mee. Dan kan je het karakter van de foto bepalen.

ricsas90

Re: goed glas

Bericht door ricsas90 » vr mar 16 2007 6:13 pm

George Fennes schreef:Beste ricsas90,

Ik begrijp dat je nog niet heel veel ervaring heb met het fotograferen.

Is ook helemaal niet erg, als je maar wil blijven leren.
Dat is ook zeker de bedoeling dat ik blijf leren. Daarom ben ik ook op dit forum terecht gekomen :lol:

Heb trouwens net mijn camera op D70s op versherpen gezet +1 en + 2 daar ben ik ook dankzij dit forum achter gekomen.

pmverhoef

Bericht door pmverhoef » vr mar 16 2007 8:06 pm

Beste Riscas90,

Ik heb ook een D70s met 18-70 en ik moet zeggen dat ik over het algemeen wel tevreden over de kwaliteit en scherpte, www.pmverhoef.uni.cc. Ik gebruik zelf voor de A stand (hier bepaal je diafragma, f waarde) en dit zorgt voor goede resultaten. Je moet hier maar is wat mee experimenteren.

SUCCES!!

Gilbert1976

Bericht door Gilbert1976 » za mar 17 2007 9:01 pm

hallo allemaal,
zelf heb ik de 18-70 enn de 50/f1.8 maar ik moet zeggen dat je toch best redelijk tot goede scherpe foto's kan maken met de 18-70 lens. Maar inderdaad, met de 50mm prime is het wat vaker beter scherp, maar het betekend niet dat de 18-70 niet scherp kan zijn. Zet de verscherping wel op +1 ofzo!

George Fennes
Clublid
Clublid

onscherp, scherper, scherpst

Bericht door George Fennes » za mar 17 2007 9:33 pm

Het is natuurlijk de keuze die je maakt.

Of je wil scherpe plaatjes uit je camera laten rollen en zal je in het menu allerlei instellingen aan kunnen passen en dan kunnen de plaatjes over het algemeen best wel aardig zijn.

Maar er zit ook een nadeel aan, achteraf is er dan veel minder mee te doen en aan te passen.

Je kan er ook voor kiezen je instellingen op de camera, zo neutraal mogelijk te laten staan en achteraf in een goed bewerkingsprogramma je foto's optimaliseren, dan zal je uiteindelijke resultaat beter zijn.

Onno gaf het ook al aan:

Code: Selecteer alles

Foto's worden het mooist als je ze nabewerkt. Beetje verscherpen, contrast en kleur aanpassen is niks mis mee. Dan kan je het karakter van de foto bepalen.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”