Nieuw: AFS 24-120mm f/4G ED VR Nano

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Nieuw: AFS 24-120mm f/4G ED VR Nano

Bericht door Hans Braakhuis » do aug 19 2010 6:02 am

http://www.nikon.com/about/news/2010/08 ... 300-03.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

De AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR is beschikbaar vanaf 22 september 2010 voor een adviesverkoopprijs van €1219,-.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op do aug 19 2010 10:39 am, 1 keer totaal gewijzigd.

TomD80

Re: Nieuw: AFS 24-120 3,5-5,6 G IF ED Nano

Bericht door TomD80 » do aug 19 2010 8:19 am

Als ie toch rond de 800 eutjes uit komt wordt ie wel interessant denk ik

GdP

Bericht door GdP » do aug 19 2010 9:17 am

Een mooi objectief, met een prachtig bereik!

Nu maar hopen dat hij ook in testen als erg goed er uit komt.

Ik zie dat er ook nog een

AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR

beschikbaar komt. Wordt misschien een goede vervanger van mijn Nikkor 28-200mm f/3.5-5.6 G ED.
Laatst gewijzigd door GdP op do aug 19 2010 10:31 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do aug 19 2010 9:29 am

Het persbericht:

"Amsterdam, 19 augustus 2010 – Nikon kondigt met trots de komst aan van de AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, een gloednieuw objectief met 5x zoom voor fotografen met FX-formaat digitale spiegelreflexcamera’s. De brandpuntsafstand van 24-120 mm blijft iets unieks in het assortiment NIKKOR-objectieven en de nieuwe versie biedt een vast diafragma van f/4 over het hele zoombereik. Het heeft een Nano Crystal Coat en Nikon’s tweede generatie systeem voor vibratiereductie (VR II).

Zurab Kiknadze, Product Manager Lenses, Accessories & Software bij Nikon Europe: “Dit objectief biedt elke avontuurlijke fotograaf uitstekende waarde en prestaties voor zijn geld. Dit is het tweede diafragma f/4 VR zoom objectief dit jaar dat Nikon-fotografen ruimere mogelijkheden biedt.”

Vaste flexibiliteit
De AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR heeft een exclusief NIKKOR-zoombereik van 24 mm tot 120 mm, ideaal voor evenementen- en reisfotografie. Met het vaste diafragma van f/4 kan de fotograaf de scherptediepte in het hele zoombereik doeltreffend regelen. Ongeacht het onderwerp, van uitgestrekte landschappen tot afzonderlijke portretten, de AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR heeft er geen enkele moeite mee.

Bewegingsloos
De AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR is uitgerust met Nikon’s tweede generatie systeem voor vibratiereductie (VR II) dat een correctie levert die gelijk is aan een sluitertijd van circa vier stops sneller en dat goed combineert met het vaste diafragma van f/4 bij omstandigheden met weinig licht. Het systeem heeft twee standen: de stand Normaal voor algemene fotografie uit de hand en de stand Actief om de mechanische trillingsfrequenties te corrigeren die door vliegtuigen en bewegende voertuigen worden veroorzaakt.

Schitterende kwaliteit over het hele zoombereik
Nano Crystal Coat, twee ED-glaselementen en niet minder dan drie asferische lenselementen om in uiteenlopende lichtomstandigheden heldere beelden met een prachtig hoog contrast te houden. Beeldschaduwen, lichtvlekken en aberraties worden geminimaliseerd terwijl het diafragma met zijn negen lamellen een bokeh-effect genereert in onscherpe gebieden.

Onopvallend
De SWM (Silent Wave Motor) is speciaal ontwikkeld voor de unieke eigenschappen van dit objectief. De SWM zorgt voor een zeer discrete autofocus en de mogelijkheid van directe handcorrectie in M/A-stand. De plaats van het zoommechanisme en de zoomschakelaar is met zorg gekozen voor intuïtieve (blinde) bediening wanneer u door de zoeker kijkt. Het objectief past goed bij digitale spiegelreflexcamera’s zoals de D700 en de cilinder heeft een kleine inkeping voor een betere grip tijdens het gebruik.

Gemaakt voor het avontuur
Het grote zoombereik wordt verkregen binnen een zeer compacte en solide constructie, ideaal voor de avonturen- en reisfotograaf. Door de royale toepassing van magnesium en Super Engineering Plastic onderdelen kan het objectief tegen de schokken die het in het dagelijks gebruik krijgt. Door de rubberen afdichting van schakelaars en objectiefvatting vormen vochtige en stoffige omstandigheden geen probleem.

Het concept ‘standaardzoom’ komt met de AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR op het niveau waarop wordt voldaan aan de eisen die de huidige FX-formaat digitale spiegelreflexcamera’s met hoge resolutie stellen, terwijl een uitstekende prijs-prestatieverhouding wordt gehandhaafd.

De AF-S 24-120 mm 1:4G ED VR is vanaf 22 september leverbaar. De adviesprijs is €1.219 en het objectief wordt geleverd met een speciale zonnekap HB-53 en een zachte tas.

Specificaties
Brandpuntsafstand 24-120 mm
Maximaal diafragma f/4
Minimaal diafragma f/22
Objectiefconstructie 17 elementen in 13 groepen (met twee ED-glaselementen, drie asferische lenzen en Nano Crystal Coat)
Beeldhoek 84˚-20˚ 20’ (61˚-13˚ 20’ met Nikon DX-formaat)
Kortste scherpstelafstand 0,45 m
Max. reproductiemaatstaf 0,24x (in de telestand)
Diafragmalamellen 9 (afgerond)
Scherpstelling AF met ingebouwde SWM en handmatige scherpstelling
Maat voor filters/voorzetlenzen 77 mm
Diameter x lengte Circa 84 x 103,5 mm
Gewicht Circa 710 gram"

ZeroDex

Bericht door ZeroDex » do aug 19 2010 9:50 am

Hans Braakhuis schreef: voor een adviesverkoopprijs van €1219,-.
DPReview zet de prijs op 1099 :?

Scorpio_King
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Scorpio_King » do aug 19 2010 10:00 am

Misschien de topictitel even aanpassen in "AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR" :?:

Ik heb in het verleden altijd met veel plezier met de "oude" 24-120 gefotografeerd en mooi dat het lijkt dat Nikon nu met een f/4 lijn komt.
// een hoop gouden dozen

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do aug 19 2010 1:14 pm

Die oude lens heb ik van een kennis wel eens op mijn camera gehad, maar de kwaliteit ervan kon mij niet bekoren.
Gezien de specificaties van de nieuwe lens met twee ED en drie a-sferische lenselementen erin, lijkt Nikon nu in ieder geval alles uit de kast te hebben gehaald om hoge scherpte en contrastrijke beelden te genereren. Of het bokeh met drie a-sferische lenselementen zo fraai zal zijn over het gehele bereik heb ik mijn twijfels, ondanks een 9 lamellen diafragma, maar wellicht de beste compromis tegenover andere kwaliteistverhogende factoren van dergelijke lens-elementen. Hopelijk niet teveel vertekening in de groothoek- en uiterste telestand. Ik denk door de bank genomen een erg goede prijs/kwaliteitsverhouding.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Nieuw: AFS 24-120mm f/4G ED VR Nano

Bericht door Patrick » do aug 19 2010 5:56 pm

Ziet er veelbelovend uit. Maakt de overstap naar FX bereikbaarder voor een hoop mensen... als de prijs daalt naat iets van 800 a 900 Euro.

Dit regeltje vind ik wel apart:
Door de royale toepassing van magnesium en Super Engineering Plastic onderdelen kan het objectief tegen de schokken die het in het dagelijks gebruik krijgt.
Het lijkt me met dit gewicht en deze bouw niet echt een gooi-en-smijt-objectief...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » do aug 19 2010 6:55 pm

ZeroDex schreef:
Hans Braakhuis schreef: voor een adviesverkoopprijs van €1219,-.
DPReview zet de prijs op 1099 :?
Nee hoor. Er staat The lens will be available from 22nd September 2010 at a price of £1049.99 / €1099.
Rekenfoutje van DPReview. Tegen de werkelijke koers: 1.049,99 GBP = 1.274,72 EUR.
Is in de UK dus redelijk wat duurder.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door johan1967 » za aug 21 2010 2:25 am

Hans Braakhuis schreef: Door de royale toepassing van magnesium en Super Engineering Plastic onderdelen kan het objectief tegen de schokken die het in het dagelijks gebruik krijgt.
Als je het zo ziet staan zou je bijna denken dat plastic wel heel erg goed moet zijn.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » za aug 21 2010 2:48 am

johan1967 schreef:
Hans Braakhuis schreef: Door de royale toepassing van magnesium en Super Engineering Plastic onderdelen kan het objectief tegen de schokken die het in het dagelijks gebruik krijgt.
Als je het zo ziet staan zou je bijna denken dat plastic wel heel erg goed moet zijn.
Zoals ik het wel eens bij DPReview heb gelezen: "...but there's plastic and then there's plastic." Er is op zich geen reden om je neus op te halen voor plastic; het ligt er maar aan welke soort plastic er wordt gebruikt, op welke plaatsen en onderdelen en waardoor ondersteund.

Maar te oordelen naar de aard van je arsenaal aan objectieven heb ik het tegen een fundamentalist... :mryellow:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za aug 21 2010 6:25 am

Vergelijk van de MTF-curven geeft al een aardig beeld wat je kunt verwachten van deze lens.
Ik heb ze vergeleken met de 24-70mm/2.8
Let wel, de curven van de 24-70mm/2.8 gelden voor diafragma f 2.8 en die van de 24-120mm bij f 4.0

Bij 24mm is het centrum en een groot deel er omheen van de 24-120/4.0 lens beter als de 24-70/2.8 lens. Alleen de hoeken zakken iets meer weg in vergelijking met de 24-70/2.8 lens.

De uiterste "tele"-standen zijn niet echt goed te vergelijken omdat er nogal wat verschil in brandpunt zit.
Maar goed voor de aardigheid dan toch maar die 2 standen naast elkaar gezet.
Bij 120mm is ook hier het centrum net wat beter als de 70mm bij de 24-70/2.8 lens. De randen op de lange zijde zakken echter net ietsje meer weg dan bij de 24-70/2.8 lens, maar kruipt bij de hoek weer net iets beter omhoog. Maar er zit wel weer wat meer verschil hoe je de scherpte beoordeelt tussen lijnen die laten we zeggen als "spaken van een wiel" richting middelpunt lopen, of lijnen die er loodrecht op staan "als cirkels om het middelpunt".

Nu ja, als je in ogenschouw neemt dat de de ene lens een 2,9x zoomlens is en de ander een 5x, zijn dat hele mooie resultaten.
Het contrast is verder prima.

Wat de lens doet op gebied van CA (chromatische aberratie), flare / ghosting, vertekening en bokeh is niet uit MTF-curven op te maken.

MTF-curven van de 24-120/4.0, links voor 24mm, rechts voor 120mm

Afbeelding - / - Afbeelding

MTF curven van de 24-70/2.8, links voor 24mm, rechts voor 70mm

Afbeelding - / - Afbeelding

Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

flitslicht

Bericht door flitslicht » za aug 21 2010 1:06 pm

Als dat echt gaat kloppen lijkt het een bijzonder interessante lens. Wel is de 24-70 aan de randen nou niet het neusje van de zalm op 24mm vanwege de beeldveldwelving. Als dat bij deze lens nog erger is zou dat jammer zijn. Bovendien vergelijken we hier f/4 met f/2.8.

johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door johan1967 » za aug 21 2010 2:41 pm

JaapV schreef:Maar te oordelen naar de aard van je arsenaal aan objectieven heb ik het tegen een fundamentalist... :mryellow:
Maar ik ben geen gewelddadige fundamentalist. :wink:

flitslicht

Bericht door flitslicht » za aug 21 2010 2:55 pm

johan1967 schreef:
Het is welbekend dat metaal en plastic verschillende eigenschappen hebben die al dan niet voordeel bieden. Als je bijvoorbeeld een plastic camera laat vallen heb je kans dat hij gewoon terugstuitert zonder breukschade terwijl een metalen body bij dezelfde val kan scheuren. Het is zeker niet zo dat metaal als constructiemateriaal altijd beter is.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”