Macro

Discussies over macro/micro objectieven
pmverhoef

Macro

Bericht door pmverhoef » vr mar 16 2007 8:00 pm

Beste Fotografen,

Ik ben op onderzoek uit naar macrofotografie. Ik heb nog geen lens hiervoor, wel heb ik gelezen dat je met tussenringen al veel kan. Is een set tussenringen met 18-70 voldoende of moet ik echt een macrolens aanschaffen, zo ja welke?

THANKS!!

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » vr mar 16 2007 9:11 pm

Een tussenring i.c.m. de 18-70 is noppes!
Ik zou een macrolens kopen.
Afhankelijk van je budget een nikon of een ander merk als je iets minder kwaliteit wilt.

ML

Bericht door ML » za mar 17 2007 7:08 pm

Een goede tussenoplossing voor als je niet meteen 500 euro wilt uitgeven is de combinatie van de 50mm f1,8 met een set automatische tussenringen (soligor). Je moet dan misschien wat dichterbij je onderwerp dan met een 105mm f2,8 micro objectief, maar je krijgt er mooie plaatjes mee hoor. Bovendien is de 50 mm apart ook een top-lensje.

George Fennes
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

macro

Bericht door George Fennes » za mar 17 2007 7:29 pm

Kijk eens op MP, daar heb ik een Sigma 105mm 2.8 macro vandaan gehaald voor 225 euro.

Is denk een redelijk alternatief en hoef je niet te klooien met tussenringen en zo.

De resultaten zijn best wel goed te noemen.

Voor het geval er weer geroepen wordt dat de Nikkor 105mm 2.8 beter is, dat klopt, maar drie keer zo duur, maar absoluut niet 3 keer beter.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Marcel vd K

Re: macro

Bericht door Marcel vd K » za mar 17 2007 8:15 pm

George Fennes schreef:Kijk eens op MP, daar heb ik een Sigma 105mm 2.8 macro vandaan gehaald voor 225 euro.

Is denk een redelijk alternatief en hoef je niet te klooien met tussenringen en zo.

De resultaten zijn best wel goed te noemen.

Voor het geval er weer geroepen wordt dat de Nikkor 105mm 2.8 beter is, dat klopt, maar drie keer zo duur, maar absoluut niet 3 keer beter.

Groetjes George :D
Pas nog een in nieuwstaat zijnde Nikkor 105 2.8 verkocht voor 350 Euro, dus drie keer zo duur is een beetje overdreven George!

m.v. gr. Marcel

ML

Bericht door ML » za mar 17 2007 10:49 pm

Marcel, dat is dan wel een tweedehandse AF-D versie......
Die zijn zowiezo niet meer nieuw te kopen toch? Het is nu de 105 VR en die is om en nabij de 850 euro! De 60mm micro is ca 430 euro.
Een combi van 50mm f1,8 (135) en tussenringen (149) is dan 284 euro.
Voordat je begint over de AF-D vs VR, ik heb de AF-D en die is geweldig goed voor mooie macro's, daar hoef ik echt niet de VR versie voor te hebben. Maar heb ook pas de 50mm gekocht en daar kun je ook heel goed mee uit de voeten samen met de tussenringen, dat viel me helemaal niet tegen !! En je hebt een geweldig mooi en lichtsterk 50 mm objectief dat je ook goed voor andere fotografiedoeleinden kunt gebruiken.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo mar 18 2007 6:38 am

gabsor

Bericht door gabsor » zo mar 18 2007 8:24 pm

ter volledigheid: de 105mm f2.8 Micro is nog steeds verkrijgbaar voor 749,-:

Konijn

ML

Bericht door ML » zo mar 18 2007 9:05 pm

gabsor, dat is dan wel een van de laatste, want op de nikon site staat ie al niet meer vermeld, wordt dus niet meer nieuw gemaakt. Op veel andere bekende foto-zaak-sites staat ie ook al niet meer.
Dus pmverhoef, als je er zo eentje wilt, rennen naar den Ham.....

Francis

Bericht door Francis » zo apr 01 2007 1:33 am

[align=center]ik zou zeker ook eens een kijkje nemen naar de Tokina 100 f/2.8, zeer betaalbare en ondergewaardeerde macrolens[/align]

[align=center]Afbeelding[/align]

[align=center]Op ware grootte : http://www.fotokine.be/BD/macro/_DSF0687.jpg[/align]

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » zo apr 01 2007 12:54 pm

Ik zelf vind het af en toe leuk om macro foto's te maken, en wil dus niet al teveel geld uitgeven hiervoor. Ik heb al een 50 mm f/1,8 en heb daarbij een omkeerring gekocht, hiermee kan je je 50 mm omgekeerd op je body monteren waardoor de scherpstel afstand niet meer 45 cm. is maar 5 cm! zo'n omkeerring heb ik via MP gekocht voor 7,50 superoplossing en goedkoop ook nog.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

riederalp

Bericht door riederalp » vr apr 06 2007 12:53 pm

ik had vroeger op mijn aneloge camera on micro confurter zitten ( sorry weet niet hoe ik het schrijf) daar mee kon ik mooi insekten er op zetten .........

bestaan dat soort dingen nog

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » vr apr 06 2007 3:53 pm

Hoe zag die micro converter eruit op je analoge kamera?

Was dat een voorzet lensje, of een ander soort ringetje?

riederalp

Bericht door riederalp » vr apr 06 2007 5:19 pm

nee dat ding zet je op de camera en dan de gewone lens er op dan krijg je een toeter van cm of 20

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » vr apr 06 2007 6:07 pm

Wellcht bedoel je tussenringen.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”