beginnersvraag; flitser of lichtgevoelige lens

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
Garret14

beginnersvraag; flitser of lichtgevoelige lens

Bericht door Garret14 » ma aug 30 2010 10:08 am

Beste forumleden, Ik heb een D40 met standaard kit lens 18-55 en fotografeer voornamelijk kinderen en familie binnenshuis en buiten.

Nu loop ik een beetje tegen het kunnen van mijn lens aan omdat ik vaak wazige foto's heb omdat mijn sluitertijd te laag is. Dit zit meestal rond de 1/20 1/30 en 's avonds nog minder. Met flitser kan ik wel scherpe foto's maken maar ik vind dit niet zo mooi omdat vaak het onderwerp teveel belicht wordt en wat daarachter zit is donker. Ook vind ik de de belichting te hard (als dit het goede woord is).

Nu dacht ik eraan om of een lichtgevoeliger lens te kopen zoals bijv. de Sigma 18-50 2.8-4 , de Nikkor 35 1.8 of een goede flitser die wel het onderwerp en de kamer goed belicht. En als ik een goede flitser heb kan ik daar misschien een mooie zoom lens bij kopen van zoals de nikon 18-105 of tamron 18-200.

Probleem is dat ik niet zoveel geld heb dus ik zal een compromis moeten doen.

Alvast bedankt.

Bart Gossen

Re: beginnersvraag; flitser of lichtgevoelige lens

Bericht door Bart Gossen » ma aug 30 2010 10:23 am

Mijn suggestie zou zijn om een externe flitser aan te schaffen, bijv. de SB-600. Dat is een goedkopere aanschaf en die kun je ook gebruiken bij lichtgevoelige lenzen (verliest dus functie niet). Het voordeel van een externe flitser is dat die meer vermogen heeft en dat je ook indirect kan flitsen. Daarmee zouden je 'klachten' verholpen moeten zijn.

Je zou overigens ook kunnen proberen om ISO iets op te krikken en te bekijken of er dan nog aanvaardbare foto's uit komen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma aug 30 2010 10:36 am

Het hebben van stevig belicht onderwerp en een donkere achtergrond heb je "standaard" ook met een duurdere flitser.
Alleen heb je met een duurdere flitser wellicht wat meer flitsvermogen en daarmee meer mogelijkheden om indirect te flitsen via plafond. Maar daarbuiten is het vooral de opname-techniek die je zou moeten aanpassen bij gebruik van flits.

Om minder donkere achtergronden te krijgen ten opzichte van je onderwerp, is het aan te raden een hogere ISO-waarde te gebruiken zodat het aanwezige licht toch nog wat meer gaat meespelen in je opname.
Ik weet niet wanneer de ruis bij een D40 te onaangenaam grof gaat worden bij hoge ISO, maar probeer je ISO eens op te schroeven naar minimaal ISO 800-1000 (of nog hoger). Wat voor flitser gebruik je nu?
Daarnaast is een lens met wat hogere lichtsterkte altijd handig, maar houdt er wel rekening mee dat de gebruikte scherptediepte ook kleiner wordt (bijv. de 35mm/1.8 op volle opening). Prettig als je daar goed mee overweg kunt, en geeft mooie fotoresultaten om een onderwerpen los te laten komen van de achtergrond, maar het vraagt wat meer oplettendheid en ervaring.

Overigens de Sigma 18-50mm heeft een vaste lichtsterkte van f2.8 en geen interne AF-motor. Je zou beter de nieuwe Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HS kunnen overwegen. Optisch vernieuwd en daarin verbeterd en met snelle HSM (Hyper-Sonic Motor).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Garret14

Bericht door Garret14 » ma aug 30 2010 2:57 pm

Oke bedankt voor de antwoorden.

Ik denk dat dan maar een flitser aanschaf en later nog eens een goed objectief. Dat van de scherptediepte had ik nog niet bij stilgestaan.

@Leon: De Sigma 18-50 f2.8-4.5 is met HSM dus met focus motor en ik kan alleen iso 800 of 1600 kiezen en ik gebruik op dit moment iso 800. ISO 1600 is acceptabel voor 10x15 prints maar je ziet toch wel iets ruis in donkere gebieden.

Ik heb nog 1 vraag en dat is wanneer ik een objectief koop zoals de Sigma 18-50 2.8/4.5 heeft deze dan ongeveer 1 f-stop verschil tov. van de standaard 18-55 3.5/5.6. Dus als ik normaal een sluitertijd van 1/30 zou hebben, dan zou ik met een bovenstaande lens 1/60 hebben. Klopt dat?
En met de Nikkor 18-105 3.5/5.6 zou ik waarschijnlijk ook 1 f-stop verschil hebben omdat deze bij 105mm deze dezelfde diafragma heeft als 55mm bij de standaard lens.

edit: welke lens gniet jullie voorkeur. De Nikkor AF-S DX 18-70 3.5/4.5 of de 18-105 3.5/5.6 met VR. Deze zijn allebei niet zo duur namelijk.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma aug 30 2010 6:17 pm

Garret14 schreef:Ik heb nog 1 vraag en dat is wanneer ik een objectief koop zoals de Sigma 18-50 2.8/4 heeft deze dan ongeveer 1 f-stop verschil tov. van de standaard 18-55 3.5/5.6. Dus als ik normaal een sluitertijd van 1/30 zou hebben, dan zou ik met een bovenstaande lens 1/60 hebben. Klopt dat?
Elders lees ik dan weer dat die Sigma 2.8-4.5 heeft, wat is het dan?
http://www.kieskeurig.nl/objectief/sigm ... en/336433/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vind het verschil te klein om daarop een andere lens te kopen. Dat is in dit gegeven slechts 1/2 stop.
Zelfs met lenzen met 1 stop verschil vind ik dat niet de moeite, kies dan beter toch een losse brandpunt met wat groter verschil lichtsterkte of minimaal 2 stops verschil voor een zoomlens (een vaste lichtsterkte van f2.8 ).

Garret14

Bericht door Garret14 » ma aug 30 2010 7:42 pm

Je hebt gelijk Leon, foutje van mij.

Als ik het goed begrijp (en wat ik hier allemaal lees) kan ik beter gewoon een paar goede objectieven kopen desnoods 2e hands, ipv een goedkope lens welke het net niet is.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma aug 30 2010 9:15 pm

Garret14 schreef:Als ik het goed begrijp (en wat ik hier allemaal lees) kan ik beter gewoon een paar goede objectieven kopen desnoods 2e hands, ipv een goedkope lens welke het net niet is.
Begin eens met 1 goed objectief. In het bereik dat je het meeste gebruikt. Dat lijkt mij een prima manier...

Er is trouwens niets mis met tweedehands. De meeste van mijn objectieven zijn tweedehands.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

GSAndré

Bericht door GSAndré » ma aug 30 2010 10:02 pm

'k zou beginnen met een 35mm f1.8, en vandaar kijken naar een flitser

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma aug 30 2010 10:15 pm

Je kunt kilo's glas en bakken flitsers kopen, maar je kunt ook leren omgaan met je apparatuur. Dat je niet top-of-the-line spul hebt is duidelijk, maar je moet hiermee een aardig eind komen. Op 18mm (want grootste diafragma en minste bewegingsonscherpte), handmatig, zacht (handmatig instellen) flitsje erbij en je foto's zullen al beter worden

Garret14

Bericht door Garret14 » di aug 31 2010 2:03 pm

Ik heb een nikon sb400 flitser besteld. Ik heb verschillende reviews gelezen en ik denk dat deze flitser geschikt voor mij is. Foto's die ik gezien heb hiermee zien er veel natuurlijker uit dan met de standaard flitser.

Verder ben ik erachter gekomen dat de 18-55mm die ik nu heb, best een redelijk goed objectief is (volgens Ken Rockwell en dpreview) . Mijn volgende stap zal denk ik de 35mm f1.8 worden omdat ik vaak mensen op de foto neem (geen potret). Daarna kan altijd eens kijken naar een tele-zoom lens voor buiten.

Wat natuurlijk het belangrijkst is om goed om te gaan met je apparatuur. Heb al wat informatie op gezocht maar vind het toch wel knap dat sommigen zulke mooie foto's kunnen maken. De reden waarom ik een dSLR heb gekocht is omdat ik al vele compact camera's heb gehad en die voldeden nooit aan wat ik wilde. Ik wilde namelijk een camera die snel is, bij weinig licht goede foto's maakt, betere kleuren en meer diepte in de foto. Dus kwam ik automatisch bij de D40 uit.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di aug 31 2010 3:01 pm

Garret14 schreef:Ik heb een nikon sb400 flitser besteld.....
.....Foto's die ik gezien heb hiermee zien er veel natuurlijker uit dan met de standaard flitser.
Ik denk dat dat niet zoveel uitmaakt, is meer een kwestie van ervaring hoe te gebruiken in combinatie met aanwezig licht.

Garret14

Bericht door Garret14 » za sep 04 2010 8:01 pm

Ik ben bang dat je gelijk hebt. Ik heb nog wat meer met div. instellingen gespeeld en kan nu met de standaard flits ook goede foto's maken. Ik maakte meestal foto's in de AUTO stand maar gebruik nu de P stand.

Voordeel van de sb400 is wel dat je de flitser naar boven toe kan laten flitsen wat soms mooier is.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”