Groothoek lens

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Maaikiehhh
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Groothoek lens

Bericht door Maaikiehhh » di aug 31 2010 6:46 pm

Wat houd een groothoek lens precies in?
Waar is hij voor bedoeld?
zijn de mm vandezelfde waarde als van een gewone lens
of is daar 20mm anders dan bij een gewone lens?
En hoe kan je beslissen welke lens het beste bij jou past(aangezien ik nog geen verstand van groothoek lenzen heb)
Groetjes Maaike en Dogs

Nikon D90- Nikon 18-105mm VR- Nikon 70-300mm VR Nikon 50mm 1.8D Sigma 10-20mm

Jop
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Groothoek lens

Bericht door Jop » di aug 31 2010 7:57 pm

Een groothoeklens is een lens waarmee je een grote hoek (dus veel) op de foto kunt zetten. Bedoeld voor allerlei onderwerpen, bijvoorbeeld landschappen, interieur, vooral foto's waarbij je veel van de omgeving wil meenemen. De mm zijn inderdaad hetzelfde als bij een 'gewone' lens. Ik zie dat je een 18-105 hebt, die heeft in de uiterste groothoek dus een bereik van 18mm. Een groothoeklens gaat lager dan die 18mm (denk bijvoorbeeld voor DX aan 10mm en voor FX aan 14mm).

Hoe je kan beslissen of een groothoeklens iets is voor je, is door te kijken naar de foto's die je tot nu toe hebt gemaakt en je ervaringen. Heb je vaak het gevoel dat je met je 18-105 objectief nog meer op de foto wil zetten dan de 18mm (dus een nog lager aantal mm wil)? Zijn de foto's die je maakt vaak van een grote omgeving waarbij je veel op de foto wil zetten? Dan kan een groothoeklens zeker iets zijn.

Hoop dat je hier wat aan hebt :wink:
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |

iBub

Bericht door iBub » di aug 31 2010 8:01 pm

Vroeger was alles tot zo'n 35mm groothoek. Bekeken vanuit jouw spullen is het bereik van je 18-105mm van 18 tot ca 24mm echt groothoek. Daaronder gaat het naar het extreme groothoek.

Van welk soort foto's hou je meer: landschap, portret, close-ups....

Gerard

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jos » di aug 31 2010 10:33 pm

Een groothoekobjectief gebruik je bijvoorbeeld om grote gebouwen in z'n geheel in beeld te krijgen. Of een fraai landschappelijk panorama te maken. Of in een interieur in een keer de hele kamer vast te leggen. Daar is een groothoekobjectief voor.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Maaikiehhh
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maaikiehhh » wo sep 01 2010 10:29 pm

idd lijkt me super om de landschappen heel mooi erop te krijgen. Dat lukt niet altijd met 18mm.
maar vind het effect wat je kan krijgen met groothoek lens ook heel gaaf om mee te experimenteren.
Beetje dat het onderwerp uit de foto springt en dus groter lijkt dan de achtergrond
Groetjes Maaike en Dogs

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do sep 02 2010 12:47 am

Meer is lang niet altijd beter.

Ik ben overigens van mening dat een supergroothoek je niet alleen een bredere blik geeft, het geeft je ook de kans om lekker dicht op je onderwerp te kruipen, en dan toch nog het onderwerp in z'n omgeving kunt tonen. Dat is misschien nog wel belangrijker dan een stukje extra aan de randen van bepaalde foto's.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » do sep 02 2010 2:04 am

Patrick schreef:Meer is lang niet altijd beter.
Ik ben overigens van mening dat een supergroothoek je niet alleen een bredere blik geeft, het geeft je ook de kans om lekker dicht op je onderwerp te kruipen, en dan toch nog het onderwerp in z'n omgeving kunt tonen. Dat is misschien nog wel belangrijker dan een stukje extra aan de randen van bepaalde foto's.
Yep! Precies wat ik dacht toen ik vanmiddag even snel mijn net opgehaalde "nieuwe" nikon 12-24mm 4.0 probeerde in onze net opgeknapte tuin. Kleuren zijn te flets. Mijn fout: ik had belichtingscomp de verkeerde kant op gedraaid en niet gekeken.
Onze postzegel is 10 m lang, waarvan er twee achter mij liggen...

Afbeelding
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do sep 02 2010 3:26 am

iBub schreef:Vroeger was alles tot zo'n 35mm groothoek. Bekeken vanuit jouw spullen is het bereik van je 18-105mm van 18 tot ca 24mm echt groothoek. Daaronder gaat het naar het extreme groothoek.
Die eerste frase kan mogelijk verwarring scheppen ondanks je het in het tweede deel hebt over 18 tot ca. 24mm.
Die waarde van 35mm gold specifiek voor "kleinbeeld" of een huidige FX Nikon camera.
Maaike (en de meeste digitale Nikon reflexgebruikers) gebruikt het kleinere DX formaat. Teruggerekend naar dat kleinere DX opnameformaat komt dat overeen met die "ca 24mm" die wordt genoemd als "18 tot ca 24mm echt groothoek".
Vriendelijke groet, Léon Obers

Maaikiehhh
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maaikiehhh » do sep 02 2010 4:27 pm

maar wat heb ik dan nodig als ik een klein beetje een veelzijdige groothoek wil

voornamelijk die foto's waarvan het onderwerp(vooraan) heel groot lijkt en de achtergrond veel kleiner
zoals
http://basdekker.eu/weblog/media/p51606 ... othoek.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

maar ook andere dingen die gewoon gaaf zijn om op deze manier of een andere manier te fotograferen.

wat is het verschil tussen groothoeklens en extreme groothoek
Groetjes Maaike en Dogs

Jop
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jop » do sep 02 2010 4:37 pm

Maaikiehhh schreef:maar wat heb ik dan nodig als ik een klein beetje een veelzijdige groothoek wil
Ik zou dan denken aan een groothoekzoom. Die zijn er in verschillende soorten/merken. Denk bijvoorbeeld aan 11-16, 10-24 of 12-24. Over deze drie bereiken zijn verschillende draadjes op dit forum waarin je informatie kan vinden over de verschillende merken (welke zijn goed en niet).
Maaikiehhh schreef:wat is het verschil tussen groothoeklens en extreme groothoek
Zie het antwoord dat Gerard eerder gaf in dit draadje:
iBub schreef:Vroeger was alles tot zo'n 35mm groothoek. Bekeken vanuit jouw spullen is het bereik van je 18-105mm van 18 tot ca 24mm echt groothoek. Daaronder gaat het naar het extreme groothoek.
Dus als ik zijn antwoord goed interpreteer is in het geval van DX alles onder de 18 mm extreme groothoek.
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |

iBub

Bericht door iBub » do sep 02 2010 4:49 pm

Léon Obers schreef:
Die eerste frase kan mogelijk verwarring scheppen ondanks je het in het tweede deel hebt over 18 tot ca. 24mm.
Die waarde van 35mm gold specifiek voor "kleinbeeld" of een huidige FX Nikon camera.
Maaike (en de meeste digitale Nikon reflexgebruikers) gebruikt het kleinere DX formaat. Teruggerekend naar dat kleinere DX opnameformaat komt dat overeen met die "ca 24mm" die wordt genoemd als "18 tot ca 24mm echt groothoek".
Het blijft natuurlijk schipperen als we niet allemaal dezelfde taal spreken.

Hoe je het ook wendt of keert: Brandpunt afstanden worden gewoon in mm uitgedrukt. Dus als je nu een 18-24mm beziet als groothoek is dat qua beeldhoek overeenkomstig aan ~24-35mm op een full frame dus in mijn ogen groothoek.

Ik denk dat de TS eens moet kijken naar een fisheye objectief. Moet zeggen dat ik heel veel plezier beleef aan mijn 16mm, al dan niet rechtgetrokken in NX2

Gerard

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do sep 02 2010 5:30 pm

iBub schreef: Hoe je het ook wendt of keert: Brandpunt afstanden worden gewoon in mm uitgedrukt. Dus als je nu een 18-24mm beziet als groothoek is dat qua beeldhoek overeenkomstig aan ~24-35mm op een full frame dus in mijn ogen groothoek.
Vandaar mijn eerdere opmerking dat men zich bewust is in de verschillen tussen DX en FX.

Fisheye lijkt me te eenzijdig inzetbaar. Met 16mm die je noemt biedt het voor DX weinig anders dan alleen net een beetje meer groothoek en een hoop vertekening als zijnde bolle lijnen voor alles aan rechte lijnen wat niet door het midden loopt, dan de TS nu met 18mm reeds ter beschikking heeft.
Zoek het voor DX eerder in "normale" ultra groothoekobjectieven vanaf 10mm die doorlopen tot ergens 20mm / 24mm, of als je nog extremer groothoek wilt op DX de kwalitatief erg goede Sigma 8-16mm:
http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 330/cat/31" onclick="window.open(this.href);return false;

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » do sep 02 2010 5:38 pm

Als we teruggaan naar de koeienfoto van Bas Dekker die Maaikiehhh ook wil maken:
http://basdekker.eu/beeldbank/displayim ... 20&pos=373,
dan kun je met een EXIF viewer zien dat de brandpuntsafstand 14mm was op een Olympus E510 (cropfactor 2).

Je krijgt een gelijke beeldhoek bij 28mm op FX en ruim 18mm op DX, dus met een kitlens is deze foto al te maken.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do sep 02 2010 5:56 pm

Welke EXIF viewer gebruik jij?
Vanuit 2 aparte viewers (waaronder PhotoME) kon ik geen lensgegevens terughalen. (Dat was het eerste wat ik deed).

EDIT:
OK, wel met de foto als je die op die website opklikt.
(Niet bij de eerder geplaatste rechtstreekse foto-link. Het gaat kennelijk om verschillend geplaatste foto's met dezelfde afbeelding).

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » do sep 02 2010 7:52 pm

Leon, op de link die ik geplaatst heb kan ik de EXIF info zien via PhotoME (Firefox), IExif (IE) en Exifreader (Google Chrome).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”