Nikkor 24mm 2.8

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Nikkor 24mm 2.8

Bericht door George Fennes » zo mar 18 2007 10:19 pm

Vandaag ben ik de trotse bezitter geworden van een Nikkor 24mm 2.8 gebruikt weliswaar, maar wat een kwaliteit.

Scherpte en scherptediepte geweldig gewoon en die kleuren, daar kan geen enkele zoomlens aan tippen.

Ik ga nu toch meer voor primes, de kwaliteit die je daar mee in huis haalt is geweldig gewoon.

Bij Konijn heb ik zaterdag even mogen spelen met de 14mm 2.8 ook zo'n geweldig objectief.

Ik had mijn dochters mee en die waren er ook gelijk verliefd op, maar nog wel bij hun volle verstand, ik mocht hem niet kopen :twisted: , was slechts 1529 euro, later zag ik bij Corné dat hij slechts 1259 euro is.

Maar de kwaliteit van een prime is wel erg groot met een zoomlens.

Dus ik heb hem op mijn verlanglijstje gezet, de 14mm 2.8 - de 85mm 1.4 - de 105mm 2.8.

Ik weet niet welke er eerst gaat komen, maar ik ben wel van plan het lijstje af te werken, ondertussen struin ik het net af om een goede gebruikte voor weinig op de kop te tikken.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » zo mar 18 2007 10:23 pm

Succes George!
En dan gaan alle merkvreemde lenzen de deur uit? :mrgreen:

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

vanson

Bericht door vanson » zo mar 18 2007 10:27 pm

Beste George,

Ik dacht dat jij alleen maar Sigma en Tamron lenzen had?
Maakt Sigma geen leuke 14mm lens dan?

Ik maak we best wel een beetje zorgen nu jij ook al overstapt op echte Nikon lenzen...

:lol:

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: Nikkor 24mm 2.8

Bericht door Skippy » zo mar 18 2007 10:28 pm

George Fennes schreef:Vandaag ben ik de trotse bezitter geworden van een Nikkor 24mm 2.8 gebruikt weliswaar, maar wat een kwaliteit.

Scherpte en scherptediepte geweldig gewoon en die kleuren, daar kan geen enkele zoomlens aan tippen.

Ik ga nu toch meer voor primes, de kwaliteit die je daar mee in huis haalt is geweldig gewoon.

Bij Konijn heb ik zaterdag even mogen spelen met de 14mm 2.8 ook zo'n geweldig objectief.

Ik had mijn dochters mee en die waren er ook gelijk verliefd op, maar nog wel bij hun volle verstand, ik mocht hem niet kopen :twisted: , was slechts 1529 euro, later zag ik bij Corné dat hij slechts 1259 euro is.

Dus ik heb hem op mijn verlanglijstje gezet, de 14mm 2.8 - de 85mm 1.4 - de 105mm 2.8.

Ik weet niet welke er eerst gaat komen, maar ik ben wel van plan het lijstje af te werken, ondertussen struin ik het net af om een goede gebruikte voor weinig op de kop te tikken.

Hé George, heb je het licht gezien! Van JPEG naar NEF en van zoom naar Nikon prime, dat gaat wel hard zo.

Nog even en je ruilt je 70-200 in voor zo'n fijne, veel lichtere 180 2.8 :wink: Die 70-200 neem je vast toch niet mee op vakantie :lol:

En in dat rijtje hoort natuurlijk ook zo'n mooie 35 2.0.

Veel plezier alvast met die 24mm!

George Fennes
Clublid
Clublid

Nikkor 24mm 2.8

Bericht door George Fennes » zo mar 18 2007 10:35 pm

Niet te hard van stapel lopen Cees.

De Sima 17-70mm 2.8-4.5 macro hou ik er in ieder geval gewoon bij.

Is toch wel makkelijk als je geen zin heb om veel te wisselen.

De Sigma geeft ook een heel goed resultaat, maar natuurlijk niet zo mooi als een prime.

En de Sigma 105mm 2.8 macro doet het ook erg goed, maar ik besef wel dat een Nikkor waarschijnlijk beter is, maar ook veel duurder.

Maar loop ik voor een prikkie tegen een Nikkor aan, ja dan ben ik natuurlijk niet goed wijs als ik dat niet zou doen.

Maar voor zijn geld is deze Nikkor natuurlijk wel beter.

Trouwens toen ik bij Konijn was zaterdag, zei de verkoper waar ik mee bezig was wel, dat de Sigma 17-70mm 2.8-4.5 macro een iets beter objectief is dan de 18-70mm kitlens van Nikkor, dat vond ik toch wel leuk om te horen.

Dus mijn conclusie is dat Nikkor over het algemeen wel betere objectieven maakt, maar niet in alle gevallen.

Ook de prijs/kwaliteit speelt natuurlijk een rol en daar heeft Nikkor een harde dobber aan.

Maar we zijn op de goede weg.

George Fennes
Clublid
Clublid

prime

Bericht door George Fennes » zo mar 18 2007 10:41 pm

Hoi Skippy jij schreef:

Code: Selecteer alles

Hé George, heb je het licht gezien! Van JPEG naar NEF en van zoom naar Nikon prime, dat gaat wel hard zo. 

Nog even en je ruilt je 70-200 in voor zo'n fijne, veel lichtere 180 2.8  Die 70-200 neem je vast toch niet mee op vakantie  
Die 70-200mm 2.8 VR is toch wel een hele mooie zoom, maar ik zal jouw voorstel wel in overweging nemen (potjandirkie moet ik nog een prime aan mijn lijstje toevoegen :oops: ).

Met NEF ben ik nog aan het experimenteren hoor, maar ik denk dat het zeker voordelen zal opleveren.

En ja die 35mm 2.0 is natuurlijk ook niet te versmaden, maar ik heb de 50mm 1.4 al en voor die 15mm verschil, is een beetje weinig vindt je niet?

Maar als die voor een paar tientjes op MP staat, ja dan ga ik wel overstag.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo mar 18 2007 10:43 pm

Gefeliciteerd George ! dat is een goede koop :)

Maar pas een beetje op met die 14mm 2.8. Ik kijk nier ook al een tijdje naar maar hij schijnt niet heel top te zijn op digitaal.

Bjørn Rørslett schrijft er dit over

Ken Rockwell dit

Overigens staat er al een tijdje een op Marktplaats
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

George Fennes
Clublid
Clublid

geen zorgen

Bericht door George Fennes » zo mar 18 2007 10:53 pm

Beste Vanson jij schreef:

Beste George, 

Ik dacht dat jij alleen maar Sigma en Tamron lenzen had? 
Maakt Sigma geen leuke 14mm lens dan? 

Ik maak we best wel een beetje zorgen nu jij ook al overstapt op echte Nikon lenzen... 
Nee hoor ik had ook al een 50mm 1.4 en de 70-200mm 2.8 VR dus Nikon lenzen zijn mij niet geheel vreemd.

En soms kies ik voor Nikon en soms voor Sigma of Tamron.

Maar ik kan niet altijd een Nikkor betalen en dan moet ik het met een alternatief doen.

Maar Nikkor lenzen vind ik gewoon te duur over het algemeen en als je dan prijs/kwaliteit gaat vergelijken, kan je wel eens ergens anders uitkomen dan Nikon.

Maar dit lensje de 24mm 2.8 moest 125 euro opbrengen en werkelijk in nieuwstaat met UV filter, dat vond ik redelijk.

Maar toch fijn dat er nog iemand is die zich zorgen om mij maakt, dat geeft toch dat heerlijke warme gevoel van ik hoor erbij :P

GdP

Re: Nikkor 24mm 2.8

Bericht door GdP » ma mar 19 2007 12:08 am

George Fennes schreef:Vandaag ben ik de trotse bezitter geworden van een Nikkor 24mm 2.8 gebruikt weliswaar, maar wat een kwaliteit.

George als je de komende zaterdag op de clubbijeenkomst aanwezig bent mag je mijn 17-35 f/2.8 AF-S proberen. Dan ben je gelijk verkocht!
Met vr. gr.
Gerrit

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » ma mar 19 2007 8:04 am

Ik heb de 24mm ook gehad. Prima lens, verkocht niet erg lang erna.
Waarom weet ik niet.

George Fennes
Clublid
Clublid

echt glaswerk

Bericht door George Fennes » ma mar 19 2007 9:06 am

Gerrit schreef:

George als je de komende zaterdag op de clubbijeenkomst aanwezig bent mag je mijn 17-35 f/2.8 AF-S proberen. Dan ben je gelijk verkocht! 
Met vr. gr. 
Gerrit  
Gerrit ik zal mijn best doen om er te zijn.

Maar het schijnt wel een loeizwaar en loeiduur ding te zijn.

Nu snap ik dat je nog niet naar een DSLR ben gegaan, de centjes waren op :oops:

Grapje Gerrit, maar ik vind je aanbod geweldig en het lijkt me leuk en leerzaam om met zo'n stukje glaswerk om mijn toestel te sjouwen en plaatjes te maken.

Maerlant

Bericht door Maerlant » ma mar 19 2007 2:53 pm

Hallo George,

Hartelijk gefeliciteerd met je nieuw (okay, gebruikt) glas :!:

We zien je mooie foto's graag :D

Groet

yoyo

Bericht door yoyo » ma mar 19 2007 6:47 pm

Ik heb naast mijn 17-35/2.8 gewoon nog mijn 24/2.8. Voor flitsfotografie tijdens feesten een prima ding op FF.
De 17-35/2.8 is idd wel beter, maar ook veel groter en zwaarder. De 17-35/2.8 is een uitzondering op de regel dat zooms slechter zouden zijn dan primes. In dit geval is de zoom idd beter... ook beter dan de 28/2.8mm en 20/2.8mm. Maar dat mag ook wel voor zoveel geld.
:?

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma mar 19 2007 7:51 pm

George, er staan twee 17-35's op MP... en een 17-55!

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

George Fennes
Clublid
Clublid

17-35mm 2.8 kwijl

Bericht door George Fennes » ma mar 19 2007 8:00 pm

Ik heb het gezien Cees.

Maar dan moet ik naar de bank van lening en moet ik buiten slapen met mijn lens, want mijn lieve schat accepteerd dit niet, het kost allemaal al te veel zegt ze.

Pas weer die 125 euro uitgegeven aan die mooie 24mm, daar moet ik al hemel en aarde voor bewegen, laat staan dat ik meer dan 900 euro moet gaan uitgeven.

Ik denk dat ik dan beter alleen in een hutje op de hei kan gaan wonen.

Ja ik weet het, ik heb niets te vertellen thuis, maar voor de rest hoor je mij niet klagen.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”