Sigma teleconverter
- RvDam
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Sigma teleconverter
Heeft er iemand ervaring met de teleconverters van Sigma?
Gelieven mijn foto's niet bewerken.....
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Sigma teleconverter
Ja. De 1.4x. Prima ding. Ik gebruik 'm alleen nog in combinatie met m'n SIgma 50-150 f2.8. Die lang niet altijd mee gaat, omdat hij absoluut handiger is dan mijn Nikon AF-S 80-200 f2.8, maar natuurlijk niet zo goed.
De kwaliteit met TC is, natuurlijk, wel wat minder dan zonder, maar nog zonder meer goed te noemen voor deze combinatie. Vroeger trouwens soortgelijke goede ervaringen opgedaan met m'n Sigma 100-300 f4, maar de heb ik niet meer.
Voor andere objectieven heb ik de 1.4x TC van Kenkoo. Vraag me maar niet waarom ik ze beide heb; dat is een foutje.
De kwaliteit met TC is, natuurlijk, wel wat minder dan zonder, maar nog zonder meer goed te noemen voor deze combinatie. Vroeger trouwens soortgelijke goede ervaringen opgedaan met m'n Sigma 100-300 f4, maar de heb ik niet meer.
Voor andere objectieven heb ik de 1.4x TC van Kenkoo. Vraag me maar niet waarom ik ze beide heb; dat is een foutje.

- RvDam
- Clublid
- Contacteer:
Ik lees op internet dat de sigma teleconverter alleen geschikt is voor sigma lenzen. Is dit waar of niet? Ik wil hem namelijk met Nikon lenzen gaan gebruiken.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ik heb het nooit geprobeerd, maar dan zou ik de Kenko adviseren. Die is bewezen goed. En heel handig: die biedt ook autofocus met niet-AFS objectieven, want het schroefje wordt doorgeleid!RvDam schreef:Ik lees op internet dat de sigma teleconverter alleen geschikt is voor sigma lenzen. Is dit waar of niet? Ik wil hem namelijk met Nikon lenzen gaan gebruiken.

- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Ik heb een TC2 van Sigma, die deed het wel met mijn Sigma 70-200, maar niet met mijn Nikkor 70-200. Dwz opde Sigma deed hij AF en verlengde hij het brandpunt, op de Nikkor paste hij wel, maar doet geen AF.
Als je een TC wilt gebruiken op meerdere merlen objectieven dan raad ik je aan om Patricks advies op te volgen en een Kneko te nemen.
Als je alleen voor Nikkor lenzen gaat dan zou ik een Nikon TC doen. Hoewel de Kenko pro 1.4 op een nikkor 80-400 beter presteert dan een Nikkor TC1.4
Op welke Nikkors wil je een TC gebruiken?
Als je een TC wilt gebruiken op meerdere merlen objectieven dan raad ik je aan om Patricks advies op te volgen en een Kneko te nemen.
Als je alleen voor Nikkor lenzen gaat dan zou ik een Nikon TC doen. Hoewel de Kenko pro 1.4 op een nikkor 80-400 beter presteert dan een Nikkor TC1.4
Op welke Nikkors wil je een TC gebruiken?
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Er is een Sigma 2.0x tele-converter EX DG APO voor Nikon (AF / DX). Bij Sigma wordt de
EXIF niet aangepast (blijft staan op data lens zonder converter). Gebruik je Sigma HSM
objectieven dan willen Nikon en Kenko converters wel eens niet passen. De ervaringen op
internet laten ook zien dat Sigma teleconverters vaak het beste in combinatie met Sigma
objectieven werken (daar zijn ze ook voor ontworpen). Een Sigma TC2 geeft geen AF op een
70-200 VR.
Een autofocustestje met de Sigma 1,4 en Kenko 1,4 converter op de Nikkor AFS 300 f/4,0
leert dat de Sigma trager is. De Sigma 1,4x doet het wel op de Nikkor 70-200 VR.
EXIF niet aangepast (blijft staan op data lens zonder converter). Gebruik je Sigma HSM
objectieven dan willen Nikon en Kenko converters wel eens niet passen. De ervaringen op
internet laten ook zien dat Sigma teleconverters vaak het beste in combinatie met Sigma
objectieven werken (daar zijn ze ook voor ontworpen). Een Sigma TC2 geeft geen AF op een
70-200 VR.
Een autofocustestje met de Sigma 1,4 en Kenko 1,4 converter op de Nikkor AFS 300 f/4,0
leert dat de Sigma trager is. De Sigma 1,4x doet het wel op de Nikkor 70-200 VR.
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb mijn Sigma 1,4x Converter (voluit Sigma APO TELE Converter 1.4x EX DG) voor een prikkie aangeschaft op marktplaats, terwijl ik de Kenko Pro 1,4x (en Nikon TC-17E II) al had. Reden was de zeer goede resultaten in combinatie met Sigma objectieven. Hij zit nu bijna standaard op mijn Sigma 150mm macro en ik ben zeer tevreden.
Maar als je uitsluitend Nikkors gebruikt zou ik kiezen tussen de Kenko Pro 1,4x of Nikkor TC-14E II. De Kenko is ook te gebruiken op Nikkors zonder AF-S en is kwalitatief zeer goed (ik heb hem zelf nooit direct met de Nikon TC-14E II vergeleken, maar ben zeer tevreden).
Maar als je uitsluitend Nikkors gebruikt zou ik kiezen tussen de Kenko Pro 1,4x of Nikkor TC-14E II. De Kenko is ook te gebruiken op Nikkors zonder AF-S en is kwalitatief zeer goed (ik heb hem zelf nooit direct met de Nikon TC-14E II vergeleken, maar ben zeer tevreden).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- RvDam
- Clublid
- Contacteer:
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik dan toch voor de Kenko ga. Als ik ooit nog een grote tele aanschaf van Sigma kan ik altijd nog een Sigma TC erbij aanschaffen.
Ik ben ook van plan een teleconverter aan te schaffen.(2e hands) De Sigma 1.4x. Maar ik zag dat er 2 versies in omloop zijn .Éen met DG en zonder DG. Wat zijn de verschillen tussen deze 2?
mvgJohan
mvgJohan
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
DG is geschikt voor full frame, is dus altijd goed.
Maar ik de handleiding van mijn Sigma TC2 erbij gepakt en die praat ook nog over analoge 35 mm modellen camera's, dus de oude oude is doet het ook op full frame. De DG zal dus wel nieuwer zijn.
Maar ik de handleiding van mijn Sigma TC2 erbij gepakt en die praat ook nog over analoge 35 mm modellen camera's, dus de oude oude is doet het ook op full frame. De DG zal dus wel nieuwer zijn.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.