nieuwe imac gebruiker
nieuwe imac gebruiker
Vandaag gekozen voor een nieuwe Imac, een 27 inch i5. Mijn eerste Mac. Wow.... wat een apparaat.
Dus een beetje eigen aan het maken. Alleen lukt het niet om mijn gegevens over te zetten.
Ik heb alles op een WD My Book Elite staan, alleen als deze aan de mac hangt ziet de schijf geen gegevens. Wel op mijn windows laptop.
Nu staan deze gegevens ook nog gewoon op mijn laptop, dus mijn vraag is hoe ik deze gegevens het beste/makkelijkste kan overzetten.
Ik ben al aan het zoeken geweest maar kom er niet uit, ben wat dat betreft ook niet echt handig.
Misschien iemand een ideetje.
Als iemand nog tips hebt wat betreft sites of programma-tjes voor de mac....bvd
groeten Addy
Dus een beetje eigen aan het maken. Alleen lukt het niet om mijn gegevens over te zetten.
Ik heb alles op een WD My Book Elite staan, alleen als deze aan de mac hangt ziet de schijf geen gegevens. Wel op mijn windows laptop.
Nu staan deze gegevens ook nog gewoon op mijn laptop, dus mijn vraag is hoe ik deze gegevens het beste/makkelijkste kan overzetten.
Ik ben al aan het zoeken geweest maar kom er niet uit, ben wat dat betreft ook niet echt handig.
Misschien iemand een ideetje.
Als iemand nog tips hebt wat betreft sites of programma-tjes voor de mac....bvd
groeten Addy
Breda.......here we come(back)
Re: nieuwe imac gebruiker
Ik heb een vermoeden dat de imac je schijf niet kan lezen omdat deze verkeerd is geformatteerd. Zie je hem wel staan bij schijfhulpprogramma (programma's -> hulpprogramma's)?
Al is dat wel een beetje vreemd want de Imac moet inprinciepe alles kunnen lezen, alleen schrijven gaat niet naar ntfs. Daarom is het handiger om je harddisk te formateren (nadat je gegevens hebt overgezet) naar het mac os bestands formaat, dit doe je ook met schijfhulpprogramma.
Je gegevens overzetten kan je het best doen via je externe hardeschijf. Ik zou die eerst dan formatteren na fat32 (dat kan zowel mac als windows goed mee overweg). Daarna kan je de externe hardeschijf als nog omzetten naar het mac os bestands formaat.
Tjah tips voor programma's je hebt zo veel, dus weet niet goed waar je naar opzoek bent. Als we het hebben over foto's is aperture een mooi programma, maar ook lightroom werkt gewoon op de mac. Als je even aangeeft waar je naar opzoek bent, dan kunnen we wat meer informatie en handige programmatjes geven. Er zijn ook vele mac websites op het net te vinden, ik kijk het meest op http://www.onemorething.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.appletips.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; is ook handig.
Veel plezier met je nieuwe Imac!
Al is dat wel een beetje vreemd want de Imac moet inprinciepe alles kunnen lezen, alleen schrijven gaat niet naar ntfs. Daarom is het handiger om je harddisk te formateren (nadat je gegevens hebt overgezet) naar het mac os bestands formaat, dit doe je ook met schijfhulpprogramma.
Je gegevens overzetten kan je het best doen via je externe hardeschijf. Ik zou die eerst dan formatteren na fat32 (dat kan zowel mac als windows goed mee overweg). Daarna kan je de externe hardeschijf als nog omzetten naar het mac os bestands formaat.
Tjah tips voor programma's je hebt zo veel, dus weet niet goed waar je naar opzoek bent. Als we het hebben over foto's is aperture een mooi programma, maar ook lightroom werkt gewoon op de mac. Als je even aangeeft waar je naar opzoek bent, dan kunnen we wat meer informatie en handige programmatjes geven. Er zijn ook vele mac websites op het net te vinden, ik kijk het meest op http://www.onemorething.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.appletips.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; is ook handig.
Veel plezier met je nieuwe Imac!
Beste roberttt,
Dank voor je reactie, ik heb de schijf toen voor mijn laptop met vista geformatteerd naar ntfs volgens mij.(hoe zie ik dit) De mac ziet geen gegevens op de schijf.
Ik heb de gegevens toch op mijn laptop staan dus kan ik mijn externe schijf wel opnieuw formatteren, hoe kan ik dit het beste doen dan voor mijn mac, is dat fat32!
Daarna kan ik de gegevens van mijn laptop opnieuw op de externe schijf zetten en overzetten op de mac. Toch. Moet de schijf dan geformatteerd worden aan de mac of aan de laptop met vista. Of maakt dat niet uit.
Nog bedankt voor de sites Roberttt.
groeten Addy
Dank voor je reactie, ik heb de schijf toen voor mijn laptop met vista geformatteerd naar ntfs volgens mij.(hoe zie ik dit) De mac ziet geen gegevens op de schijf.
Ik heb de gegevens toch op mijn laptop staan dus kan ik mijn externe schijf wel opnieuw formatteren, hoe kan ik dit het beste doen dan voor mijn mac, is dat fat32!
Daarna kan ik de gegevens van mijn laptop opnieuw op de externe schijf zetten en overzetten op de mac. Toch. Moet de schijf dan geformatteerd worden aan de mac of aan de laptop met vista. Of maakt dat niet uit.
Nog bedankt voor de sites Roberttt.
groeten Addy
- gongon
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Heb dat ook met een nieuwe Toshiba harde schijf, wilde hem op mijn Mac gebruiken, maar kon er ook geen gegevens naar schrijven terwijl de Mac de schijf wel liet zien.
Groetjes Gonnie.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
En hoe heb je dat opgelost gongon.
Ik heb een WD My Book Elite, volgens mij ook geschikt voor een mac.
Ik heb een WD My Book Elite, volgens mij ook geschikt voor een mac.
Aan de WD My Book Elite ligt het denk ik niet, ik zou de schijf even fat32 formateren op je mac. En vervolgens je gegevens van je laptop overzetten. Ik denk dat je dan de meeste kans hebt dat het werkt. Hier staat het overzichtelijk uitgelegd: http://www.ehow.com/how_2063795_format- ... ac-os.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes!
Succes!
Ik dacht ook niet dat het de wd elite lag, had hem ook gekocht met het oog op de aanschaf van een mac, maar begon zelf even te twijfelen. Inmiddels de wd elite FAT32 geformatteerd op de mac, op vista kon ik kiezen uit ntsf of exfat.
Nu ben ik een backup op de laptop aan het maken.......laat wel weten of het is gelukt.
Groeten en bedankt voor de antwoorden.
Addy
Nu ben ik een backup op de laptop aan het maken.......laat wel weten of het is gelukt.
Addy
- gongon
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik heb het nog niet opgelost, heb zoveel externe harddisks dat ik gewoon een andere gebruik. Ga binnenkort eens kijken of het formateren lukt.
Groetjes Gonnie.
Edit:addy schreef:Ik dacht ook niet dat het de wd elite lag, had hem ook gekocht met het oog op de aanschaf van een mac, maar begon zelf even te twijfelen. Inmiddels de wd elite FAT32 geformatteerd op de mac, op vista kon ik kiezen uit ntsf of exfat.
Addy
Backup net gemaakt op de laptop, duurde een paar uur. Sluit ik de externe schijf op de mac aan 'ziet' de mac weer geen gegevens. Nu weet ik niet meer wat te doen. Heeft iemand nog tips of een andere manier om de gegevens over te zetten. Is het niet mogelijk om de beide computers met elkaar te verbinden!!
We zoeken verder.....
groeten Addy
Heb je die backup met een speciaal backup programma gemaakt, bijvoorbeeld eentje die op de 'Elite' staat of werd meegeleverd? Die zetten hun gegevens vaak op een speciale manier weg waardoor je er niet zo makkelijk bijkomt. Je kan het beste alles gewoon met de Verkenner naar de externe schijf schrijven in een zelfgemaakte map, dan zou je iMac het moeten zien.
Ik heb de backup inderdaad met het bijgeleverd programma gedaan. Hoe doe ik dat dan precies met verkenner, ik heb even zitten kijken maar snap niet hoe ik dat moet doen. Snap het echt niet, sluit ik de externe aan op de laptop ziet hij gelijk de gegevens maar de mac niet.flitslicht schreef:Heb je die backup met een speciaal backup programma gemaakt, bijvoorbeeld eentje die op de 'Elite' staat of werd meegeleverd? Die zetten hun gegevens vaak op een speciale manier weg waardoor je er niet zo makkelijk bijkomt. Je kan het beste alles gewoon met de Verkenner naar de externe schijf schrijven in een zelfgemaakte map, dan zou je iMac het moeten zien.
groet Addy
Je moet de verkenner openen. Dan zie je de verschillende schijven, C is de laptop, D de DVD en waarschijnlijk E de externe schijf. Dubbelklik op E, nu moet je de inhoud van de E schijf zien. Rechtsklik en kies nieuw->nieuwe map en geef deze de naam addydata. Laat dit verkenner venster open.
Open een nieuwe verkenner en ga naar C en dan naar de data die je wilt kopieeren. Rechtsklik op een (eventjes niet te groot) mapje met wat gegevens en kies kopieer.
Ga naar het vorige verkenner venster met de addydata map. rechtsklik hierin en kies plak. De data wordt nu gekopieerd.
Sluit de externe schijf op de mac aan en dan moet je het mapje addydata zien met daarin het gekopieerde mapje.
Als dit gelukt is doe je alles opnieuw, maar dan met de volledige hoeveelheid data.
Open een nieuwe verkenner en ga naar C en dan naar de data die je wilt kopieeren. Rechtsklik op een (eventjes niet te groot) mapje met wat gegevens en kies kopieer.
Ga naar het vorige verkenner venster met de addydata map. rechtsklik hierin en kies plak. De data wordt nu gekopieerd.
Sluit de externe schijf op de mac aan en dan moet je het mapje addydata zien met daarin het gekopieerde mapje.
Als dit gelukt is doe je alles opnieuw, maar dan met de volledige hoeveelheid data.
Thanks Flip,
Maar daar ga ik morgen mee aan de slag, nu eerst maar een onder de wol.
groet Addy
Maar daar ga ik morgen mee aan de slag, nu eerst maar een onder de wol.
groet Addy
De wol moest maar even wachten Flip. Ben met jouw tip aan de slag gegaan en het werkt wel min of meer. Heb mijn muziek uit iTunes van mijn laptop overgezet naar iTunes op de mac en dat lukte wel met slepen.
Wil dat zeggen dat je alles handmatig moet overzetten.....ik dacht dat als je een complete backup maakt en overzet dat dan automatisch alles op de juiste plaats gezet wordt. Of denk ik nou veel te makkelijk.
Maar goed we zijn weer wat verder.
Bedankt en groeten,
Addy
Wil dat zeggen dat je alles handmatig moet overzetten.....ik dacht dat als je een complete backup maakt en overzet dat dan automatisch alles op de juiste plaats gezet wordt. Of denk ik nou veel te makkelijk.
Maar goed we zijn weer wat verder.
Bedankt en groeten,
Addy
Van de WD website:
My Book Elite
The new WD My Book Elite drives feature:
...
* NTFS formatting and are compatible with Windows® XP, Windows Vista and Windows 7;
(My Book Elite drives can be reformatted to work with Mac® OS X Tiger®, Leopard® and Snow Leopard™)
Door die laatste actie verwijder je alleen alle gegevens op de externe schijf. Je gebruikt de ingebouwde automatische backup software van de Elite, maar die is niet compatible met Mac.
Vermoedelijk heb je alle software op Windows je gebruikersbestanden in de default mapjes laten opslaan, die staan dan via de verkenner onder iets als 'Bureaublad->Addy'. Mac gebruikt een ander systeem. Of er een manier is om dat automatisch over te zetten weet ik niet, daar zou misschien een programma oid voor kunnen bestaan. Verder kan ik niet helpen want ik heb zelf geen mac. Misschien weet een andere poster hier raad mee.
My Book Elite
The new WD My Book Elite drives feature:
...
* NTFS formatting and are compatible with Windows® XP, Windows Vista and Windows 7;
(My Book Elite drives can be reformatted to work with Mac® OS X Tiger®, Leopard® and Snow Leopard™)
Door die laatste actie verwijder je alleen alle gegevens op de externe schijf. Je gebruikt de ingebouwde automatische backup software van de Elite, maar die is niet compatible met Mac.
Vermoedelijk heb je alle software op Windows je gebruikersbestanden in de default mapjes laten opslaan, die staan dan via de verkenner onder iets als 'Bureaublad->Addy'. Mac gebruikt een ander systeem. Of er een manier is om dat automatisch over te zetten weet ik niet, daar zou misschien een programma oid voor kunnen bestaan. Verder kan ik niet helpen want ik heb zelf geen mac. Misschien weet een andere poster hier raad mee.