Macro-lens AF-S 105 kapot?

Discussies over macro/micro objectieven
sassepas

Macro-lens AF-S 105 kapot?

Bericht door sassepas » zo sep 19 2010 1:02 pm

Lekker buiten bezig de kruisspinnen aan het plagen. Gaat mn camera raar doen.
Ik heb een D60 en had mn AF-S 105 erop. De eerste foto's gaan goed en na een paar foto's lijkt het mij dat hij niet meer kan scherpstellen, je hoort m constant scherp willen stellen maar dat lukt niet meer. Ik had zelfs even een compleet wazig beeld.
Is de Autofocus nu kapot?

Gr Saskia

chemist010

Re: Macro-lens AF-S 105 kapot?

Bericht door chemist010 » zo sep 19 2010 1:35 pm

Gebeurt wel meer heet geloof ik "hunten", kan ook zijn dat je te dichtbij ben om scherp te stellen.(blijft zoeken om scherp te stellen )
Het objectief hoeft dus niet kapot te zijn.
Het heeft alleen soms moeite met scherpstellen of dit door weinig licht /contrast komt durf ik niet te schrijven zou allebei kunnen.

Arthur

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo sep 19 2010 1:36 pm

Aan de zijkant van de lens zit een knopje dat op 'Full' moet staan, anders werkt hij niet heel dichtbij.

sassepas

Bericht door sassepas » zo sep 19 2010 1:49 pm

Flip en Arthur bedankt voor jullie reactie!

Het knopje staat op "full" en ik denk idd dat hij driftig aan het "hunten" is.
Heb diverse afstanden geprobeerd maar niets werkt. Na een tijd geeft de lens zelf helemaal geen beeld meer en het vreemde is dat je dan wel de ontspanknop kunt indrukken.
Andere lenzen werken wel naar behoren.

Saskia

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bob42 » zo sep 19 2010 2:00 pm

Toch vreemd.
De 105VR wil inderdaad nog wel eens hunten op heel korte afstand, maar op langere afstanden zou hij toch goed en snel moeten kunnen scherpstellen. Als andere objectieven wel werken ligt het dus waarschijnlijk niet aan je camera-instellingen. Anderzijds werkt de scherpstelmotor kennelijk wel.

sassepas

Bericht door sassepas » zo sep 19 2010 2:06 pm

handmatig scherpstellen lukt nog wel tis denk ik echt de automatische functie die kapot is......

jpdejong
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jpdejong » zo sep 19 2010 2:19 pm

je kunt nog proberen om de contacten schoon te maken op je lens. wil wel eens helpen.

anders hopen dat je nog garantie heb.
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » zo sep 19 2010 2:29 pm

Staat de autofocus op AF-C ingesteld? Dan kun je wel afdrukken met onscherpe instelling. Probeer eens op AF-S. Zie ook pag 57 gebruiksaanwijzing.
"Hunt" de lens ook op onderwerpen met voldoende licht en contrast?

Groet Hans.

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo sep 19 2010 3:10 pm

sassepas schreef:Na een tijd geeft de lens zelf helemaal geen beeld meer
Wat bedoel je daarmee? Wordt de zoeker zwart? Ik zou inderdaad eens naar de contactjes kijken, daar kan soms wat overdadig grijs smeermiddel op zitten.

sassepas

Bericht door sassepas » zo sep 19 2010 9:29 pm

wederom allemaal bedankt voor de reacties, ik ga morgen eens naar de andere tips kijken, waar kan ik de contactpuntjes mee schoonmaken?

Gr Saskia

jpdejong
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jpdejong » zo sep 19 2010 10:11 pm

Met een doekje wat niet pluist of met een stukje keukenrol het eventueel overtollig vet van de contacten halen.
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8

sassepas

Bericht door sassepas » ma sep 20 2010 8:24 pm

Met zwart of wolkengrijs bedoel ik dat je een heel vaag beeld door de zoeker ziet. Als je de camera even uit zet en daarna weer aan is het verdwenen maar na een tijdje begint dat weer. Dit is alleen maar als ik hem op autofocus zet!
De autofocus stond op AF-A, heb de diverse standen geprobeerd maar hij blijft dan "hunten" kan alleen nog maar handmatig scherpstellen. Ik ga eens proberen de contactpuntjes schoon te maken.
Heeft iemand enig idee wat het kost om de auto-focus te laten maken?

Gr Saskia

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » ma sep 20 2010 9:26 pm

Het lijkt er wel op of je diafragma niet helemaal opengaat. Dan het je het zelfde effect.

Je zou eens kunnen kijken of het diafragmapalletje op je objectief wel goed meeloopt. Je kunt dat vrij eenvoudig zien. Op de mount van het objectief zit een bewegend palletje dat je (voorzichtig!) wat heen en weer kunt bewegen. Standaard staat het diafragma dicht en je zult zien dat als je wat aan het palletje beweegt deze open gaat staan, zodra je het objectief op je camera monteert gaat deze open en sluit naar de juiste waarde bij het afdrukken. Zo komt er veel licht het objectief binnen om te kunnen kijken en scherp stellen.

Als daar nu wat mis mee is en het diafragma gesloten blijft dan kan er niet worden scherp gesteld en is alles heel donker door de zoeker.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

sassepas

Bericht door sassepas » wo sep 22 2010 8:15 pm

Bedankt A90, hoewel ik dit niet zelf ga proberen :huh:
as Dinsdag komen we met de fotoclub bij elkaar, zal dan eens vragen of iemand het wil doen die iets handiger is dan ik :-)

Gr Saskia

Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Mieke53 » wo sep 22 2010 11:10 pm

Heb gisteren van een forumlid gehoord dat zij slechte ervaring had met de "s" ´en, paar keer kapot gegaan en veel geld (honderden euro´s) om hem te maken waardoor je snel denkt, laat maar, beter een nieuwe kopen. Aandachtspunt voor Nikon!!!
Ik ga ook een 105 kopen maar denk er nu toch wel over een verzekering af te sluiten.
Hoor er net iets teveel over.
Groet,

Mieke

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”