Filmen met de HD videofunctie van de Nikon D90

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
verstraete.wim

Filmen met de HD videofunctie van de Nikon D90

Bericht door verstraete.wim » wo sep 22 2010 12:32 pm

Beste fotografen & cameramensen,

De D90 laat toe te filmen in HD maar de functie heeft helaas een groot minpunt...

Als je filmpjes wil draaien me de D90 kan je de automatische gain helaas niet uitschakelen. Als resultaat kan je eigenlijk nooit films draaien die je (semi)professioneel kan gebruiken.
Canon laat dit bijvoorbeeld wel toe op zijn 5D. Bon, ik wil beide camera's nu niet meteen vergelijken maar de optie om de automatische gain op de D90 te kunnen uitschakelen zou wel leuk zijn.

Het is de bedoeling niet om broadcast kwaliteit te gaan draaien (hoewel dat met de 5D gedaan wordt) maar ik zou graag filmpjes kunnen draaien die er gewoon goed uitzien om wille van een mooie belichting en goed lens.
Daarom heb ik Nikon gecontacteerd omdat ik ervan overtuigd ben dat ze deze tekortkoming met een firmware update kunnen verhelpen. Het antwoord was dat ze me niet konden garanderen dat de vraag ingelost kon worden maar dat die wel doorgegeven is aan het betrokken 'departement'.

Ik zou daarom willen vragen aan iedereen die mijn mening deelt en dit probleem ook ervaart Nikon hierover te contacteren. Dit is volgens mij de enigste manier om van de de D90 ook inzetbaar te maken voor videoprojecten! Feit is de D90 heeft alles onder de motorkap om het aan te kunnen, mits deze aanpassing...

Groeten,
Wim

Tom
Forumlid
Forumlid

Re: Filmen met de HD videofunctie van de Nikon D90

Bericht door Tom » wo sep 22 2010 12:49 pm

Verwacht er niet teveel van. Die ene dure FX camera kan het wel. Ik denk dat het een verkoopstrategie is.

Punt is dat zelfs de goedkoopste Canon wél handmatig kan belichten bij het filmen, waardoor iemand die de merkkeuze nog moet maken én wil gaan filmen én geen budget van duizenden Euro's heeft beter voor Canon kan gaan.

sjakie

Re: Filmen met de HD videofunctie van de Nikon D90

Bericht door sjakie » wo sep 22 2010 10:06 pm

Tom schreef:Punt is dat zelfs de goedkoopste Canon wél handmatig kan belichten bij het filmen, waardoor iemand die de merkkeuze nog moet maken én wil gaan filmen én geen budget van duizenden Euro's heeft beter voor Canon kan gaan.
De 550D? Die laat dat niet helemaal onbeperkt toe. De 7D doet dit wel.

Ik hóóp dat Nikon dit in de D7000 oplost, samen met de 1080p 25 fps gaarne.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”