Opvallend veel oud AIS glas maar nieuw in de doos

Discussies over verzamelobjecten
Plaats reactie
Isflicka

Opvallend veel oud AIS glas maar nieuw in de doos

Bericht door Isflicka » wo sep 22 2010 1:15 pm

Misschien heeft het iets met de crisis te maken of de stijgende prijzen van oud glas maar ik zie de afgelopen maanden heel veel oud AIS glas voorbijkomen. Wat mij wel opvalt is dat het vaak serienummers betreft uit het laatste productiejaar van zo'n lens. Zijn er zoveel slimmerikken geweest die dit glas nog op de valreep hebben gekocht of is er ergens een oude voorraadloods open gegaan. Ik kom hierop omdat mijn collega (door mij aangestoken met het NAS-virus) vandaag een nieuwe 28mm 2.0 AIS in de doos heeft gekocht met een serienummer van boven 6198** dus van 2005 of zelfs iets later. Zelf heb ik vorige week ook een twee nieuwe 105mm 2.5 AIS in handen gehad met een opvolgend serienummer van boven 10537**.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Opvallend veel oud AIS glas maar nieuw in de doos

Bericht door Léon Obers » wo sep 22 2010 1:34 pm

Nou ja, er is een toenemende mate belangstelling voor manuele lenzen. En inderdaad zijn er misschien een aantal slimmeriken die enkele jaren terug deals hebben gemaakt met leveranciers die toen niet van hun manuele lensvoorraad af konden komen.
(Overigens zie ik ze toch echt niet zo vaak met jonge serienummers aangeboden).
Met de prijzen van de nieuwe primes die Nikon nu introduceert denk ik dat de belangstelling voor die oudere manuele primes nog verder toeneemt. Prijzen nu, voor manuele lenzen liggen beslist een stuk hoger als 2-4 jaar geleden.
Vriendelijke groet, Léon Obers

JBD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door JBD » wo sep 22 2010 6:34 pm

Isflicka schreef:Misschien heeft het iets met de crisis te maken of de stijgende prijzen van oud glas maar ik zie de afgelopen maanden heel veel oud AIS glas voorbijkomen. Wat mij wel opvalt is dat het vaak serienummers betreft uit het laatste productiejaar van zo'n lens. Zijn er zoveel slimmerikken geweest die dit glas nog op de valreep hebben gekocht of is er ergens een oude voorraadloods open gegaan. Ik kom hierop omdat mijn collega (door mij aangestoken met het NAS-virus) vandaag een nieuwe 28mm 2.0 AIS in de doos heeft gekocht met een serienummer van boven 6198** dus van 2005 of zelfs iets later. Zelf heb ik vorige week ook een twee nieuwe 105mm 2.5 AIS in handen gehad met een opvolgend serienummer van boven 10537**.
Waar komen die voorbij?

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Melliw » wo sep 22 2010 6:43 pm

En vergeet ook niet dat bepaalde objectieven nog nieuw leverbaar zijn.
O.a. 20mm F2.8, 24mm F2.8, 28mm F2.8, 35mm F1.4, 50mm F1.2, 50mm F1.4, 55mm F2.8 macro en 105mm F2.8 macro.
Allemaal AI-S objectieven.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

evertfoto

Bericht door evertfoto » wo sep 22 2010 8:03 pm

Heb mijn ais mf-lenzen, zoals de F2-24mm, de F1,4-50mm en de F4-105macro altijd gebruikt op de digitale camera's. Zoals bv. de D2h en nu op de D700.
Ben ervan overtuigd dat men er langzaam achterkomt dat vaste brandpunten minder vertekenen en dat lichtsterkte ook een pre is.

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » wo mar 09 2011 3:13 pm

Ben ook bijna helemaal om, net een oudje gekocht, de 43-86- 3,5 zoom. Het moet zo ongeveer de slechtste lens zijn die Nikon heeft gemaakt, maar ik heb er 1 van net na de enorme verbetering (ik geloof van een 6 naar een 10 lenzer in hetzoomdeel). Maar heb er toen zelf ruim 20 jaar mee gefotografeerd en altijd tot volle tevredenheid. Maar alles weer met de hand. groet, peter

Plaats reactie

Terug naar “Fotografica”