Tarief per foto

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Jeff Hoopman

Tarief per foto

Bericht door Jeff Hoopman » do sep 23 2010 1:33 pm

Beste Nikon leden ik heb een vraag mbt een tarief per foto

Een bepaalde patiëntenvereniging wil graag 4 keer per jaar twee portretfoto's plaatsen ..naast onkostenvergoeding voor vervoer moet ik een bedrag gaan doorgeven wat ik wil verdienen per foto!

Ik heb een Nikon D-90 met een 85 mm. lens voor portretfotografie, gevoel voor stijl en empathie wat tevens gevraagd wordt bezit ik ook...nu nog een goed antwoord in Euro's onderbouwd.

Bij voorbaat dank,

Met vriendelijke groet,

Jeff Hoopman

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Tarief per foto

Bericht door Léon Obers » do sep 23 2010 2:02 pm

In welk blad worden de foto's gepubliceerd, in welke oplage?
Is het een commercieel blad, een organisatie zonder winstoogmerk?
Hoe bekend ben je als fotograaf, en hoe goed kun je iemand portretteren.
Allemaal zaken die meespelen in het bepalen van een tarief.
Richtlijn: http://fotografenfederatie.nl/fileadmin ... a_2010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Meer tarieven: http://www.fotograaf.cc/pdf/Richtprijze ... d_2010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

M@rcel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door M@rcel » do sep 23 2010 6:47 pm

Onkostenvergoeding accepteren met een bakkie koffie....

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do sep 23 2010 9:59 pm

marspetite schreef:Onkostenvergoeding accepteren met een bakkie koffie....
werk jij ook alleen maar voor km vergoeding en koffie bij je baas?
Zoals Leon zegt zijn er meer dingen belangrijk bij het bepalen van je prijs. Een tip zet eenbiet te laag maar ook niet te hoog bedrag in. Als ze besluiten het niet te doen dan niet aanbieden om je prijs te verlagen daarmee verlies je je geloofwaardigheid.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Hans Kühn
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Hans Kühn » ma sep 27 2010 10:06 pm

Nu ben ik wel een dure in de koffie, maar je hebt gelijk Martijn, daarvoor kom ik niet werken. Wat minstens zo belangrijk is dat, het leuk, eervol etc. is om foto's ter publicatie te maken. Hiervoor een warme hand, schouderklopje, eer enzovoort te ontvangen geeft een warm gevoel. Echter ik vindt ook dat je hier best enig rekening mag houden met de mensen die hun brood verdienen met fotografie. Je hoeft dan geen professionele tarieven te rekenen, maar voor niks gaat in mijn beleving echt de zon op.

Ik ben echt heel blij met de links van Leon. Dit geeft een idee van de geldende tarieven. Als je echt achter je werk staat denk ik dat je best wel wat mag vragen voor je foto's.
Hans Kühn
Nikon , diverse lenzen, flitsers
https://sites.google.com/site/hanskuhnf" onclick="window.open(this.href);return false; ... kties/home
http://picasaweb.google.nl/jmkproduktions" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.nl/hanskuhnfotoprodukties" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hanskuhn.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di sep 28 2010 3:37 am

Hans Kühn schreef: Ik ben echt heel blij met de links van Leon. Dit geeft een idee van de geldende tarieven.
Nu denk ik dat die tarieven in veel gevallen niet haalbaar zijn, in andere gevallen gaan ze er mogelijk weer overheen.
Het is slechts een richtlijn wat voor veel fotografen toch een basis is waar je het een en ander aan kunt relateren.

Kijk ook eens wat willekeurig verzamelde foto's van de 2e wereldoorlog opbrengen indien ze voor publicatie worden gebruikt.
http://www.beeldbankwo2.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Klik op "Beelrechten" en dan op "Tarieven voor gebruiksvergoeding".
Vriendelijke groet, Léon Obers

evertfoto

Bericht door evertfoto » di sep 28 2010 8:58 pm

Volgens mij hoort deze vraag niet in deze rubriek thuis!
En wat je wilt verdienen per foto is m.i. niet van belang. Het gaat erom wat je ervoor wilt hebben.
Ik mag aannemen dat je niet beroepsmatig fotografeert en dan zul je inderdaad niet veel meer dan je onkosten kunnen vragen.
Een prof zullen ze niet vragen, want dat wordt te duur. Een cadeaubon o.i.d. komt meer in de richting.

M@rcel
Forumlid
Forumlid

Bericht door M@rcel » di sep 28 2010 9:36 pm

M.Oorthuis schreef:
marspetite schreef:Onkostenvergoeding accepteren met een bakkie koffie....
werk jij ook alleen maar voor km vergoeding en koffie bij je baas?
Nee, maar ik kom er dan ook vaker als 4 maal in het jaar, dus je vergelijking gaat niet op in dit geval.

Hans geeft het zelf al aan, in dit soort situaties komt er meer kijken als alleen geld vragen. Het is toch een goed iets dat als je de onkosten vergoedt krijgt met als extraatje zoals Evert zegt een cadeaubon erbij?

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di sep 28 2010 10:25 pm

marspetite schreef: Nee, maar ik kom er dan ook vaker als 4 maal in het jaar, dus je vergelijking gaat niet op in dit geval.

Hans geeft het zelf al aan, in dit soort situaties komt er meer kijken als alleen geld vragen. Het is toch een goed iets dat als je de onkosten vergoedt krijgt met als extraatje zoals Evert zegt een cadeaubon erbij?
Ik zoek nog een huisschilder die voor een onkostenvergoeding en een cadeaubon de kozijnen netjes in de verf zet. Heb je tips?

M@rcel
Forumlid
Forumlid

Bericht door M@rcel » wo sep 29 2010 3:33 pm

Tom schreef:Ik zoek nog een huisschilder die voor een onkostenvergoeding en een cadeaubon de kozijnen netjes in de verf zet. Heb je tips?
Misschien is schilderen wel iets leuks voor jezelf... :mrgreen:

addy
Forumlid
Forumlid

Bericht door addy » wo sep 29 2010 3:45 pm

Tom schreef:
marspetite schreef: Nee, maar ik kom er dan ook vaker als 4 maal in het jaar, dus je vergelijking gaat niet op in dit geval.

Ik zoek nog een huisschilder die voor een onkostenvergoeding en een cadeaubon de kozijnen netjes in de verf zet. Heb je tips?
Ik ben schilder, altijd in Breda gewoond. Maar nu al een tijdje in Middelburg. Jammer anders had ik het wel gedaan voor je. Een cadeaubon van € 2.500,- voor de iMac shop is ook leuk natuurlijk ipv euries. :mryellow:
Breda.......here we come(back)

Tobias

Bericht door Tobias » vr okt 29 2010 9:35 pm

Als oud vakfotograaf vind ik dat er aan een opname een prijskaartje hangt. Hoe hoog hangt af van veel factoren. Daar is genoeg over te lezen.

Echter zijn er uitzonderingen die een persoonlijk overweging waard zijn. TS spreekt over een patiëntenvereniging.

Op medisch gebied heb ik met regelmaat voor een orthopedisch chirurg opnames gemaakt die hij gebruikte voor lezingen, waarvoor hij een prima vergoeding toucheerde. Dan laat je de kassa rinkelen. Voor beide partijen een prima deal.

Kennelijk is hier sprake van weinig of geen budget. Of te weinig kennis van zaken. Ook daar krijg je mee te maken als ondernemer of hobby fotograaf.

Persoonlijk vind ik het verdedigbaar dat je in plaats van euro's in de collectebus te doneren, je ook een aantal instellingen mag/kan ondersteunen met jouw specifieke kennis

Wees en blijf wel kritisch en kijk uit voor misbruik zodat je als amateur niet onnodig brood uit de mond stoot van vakfotografen of in beunhazerij vervalt.

Als voorbeeld. Laats kreeg ik een verzoek van Dr Karl Schulze-Hagen die me benaderde voor zijn vriend Dr Bernd Leisler from the German Institute of Ornithology. Laatstgenoemde is bezig met (ff in het Engels)

Writing a book dealing with the evolutionary biology of the family of Reed Warblers/Acrocephalidae (ca 50 species), which reviews many aspects of the biology and ecology of that passerine group (to be published in 2012 by KNNV, the Dutch publisher on Nat. Hist. books). Our book is not aimed to be an identification book like the forthcoming “Reed and Bush Warblers” by our friend David Pearson and by Paul Kennerley. Therefore, it is exclusively scientific and nonprofit. The book will include ca 200 photos showing the spectrum of ecology and biology of these birds.

Gezien het aantal opnames die in het boekwerk worden opgenomen en de uren die er in vogelfotografie gaan zitten zou bij doorbereken van tarief, dit project niet haalbaar zijn..

In deze situatie heb ik mijn opname gedoneerd onder voorwaarde van naamsvermelding en een exemplaar. Mede bepalend is dat er een bijdrage wordt geleverd aan een onderzoek in een tijd waarin steeds meer soorten van de aardbodem verdwijnen (inclusief schrijver dezes) en er sprake is van nalatenschap.

Moraal van deze reactie is dat vaak persoonlijk redenen mee spelen om wel of niet geld te rekenen voor iets. Wat dat betreft maakt een commerciële opdrachtgever het je makkelijker.

In de situatie van TS is het of doneren, of het volle pond.

Zo hou je het zuiver, doe je niet aan beunhazerij en kan je ook worden afgerekend als je knoeiwerk aflevert.
Verdiep je in wat een vakfotograaf moet investeren aan apparatuur, te maken heeft met afschrijving, opleiding, oom belasting en ga zo maar door. Breng je auto weg en kijk naar wat ze rekenen voor een monteur (mbo niveau) dan is het allemaal niet zo moeilijk.

jannetje

Bericht door jannetje » vr okt 19 2012 9:20 am

Ben je een ECHTE vakfotograaf, reken dan het volle pond. Dat betekent echt vakwerk leveren in uitvoering en resultaat. Goed omgaan met de modellen, goede compositie, perfecte belichting, goede nabewerking.

Als je gewoon met je Nikon en opzetflitser komt; klik en klaar; dan is een onkostenvergoeding prima. Een cadeaubon, fles drank of appeltaart een fraaie extra.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » vr okt 19 2012 1:59 pm

Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » vr okt 19 2012 5:33 pm

:D Ik ga voor de appeltaart :!:
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”