Nu Nikon ook met de Full HD in de kamera's, in de d7000, op de markt komt wordt ik langzaam wel heel nieuwsgierig wat de mogelijkheden hier van zijn.
Ik vraag mij bijvoorbeeld af; wat is het verschil tussen de AVI (motion jpeg) wat door Canon wordt gebruikt, en de Mpeg 4 compressie die door Nikon wordt gebruikt?
Groet, Thom
Filmen met de Nikon D 7000
Re: Filmen met de Nikon D 7000
Da's een verhaal. Het verschil zit in de codecs en de containers. AVI en MOV en MP4 ofwel de extensie in de meeste gevallen is de container van het bestand. De betreffende codec kan in allerlei containers zitten. Op zich is Motion JPEG een prima codec, maar volgens mij niet zo efficient als het om data opslag (ruimte) gaat. MPEG4 is een efficiënte codec die dus een behoorlijke kwaliteit geeft bij weinig data opslag (beetje jpeg compressie verhaal).
Wat beter is hangt een beetje van de instellingen van je camera af. Hoe hoger de bitrate van MPEG4, des te beter de kwaliteit is.
Wat beter is hangt een beetje van de instellingen van je camera af. Hoe hoger de bitrate van MPEG4, des te beter de kwaliteit is.
klijnfotografie.com
Josk, bedankt! Begin het langzaam te snappen.
Geloof dat er in de VS hier nu al een discussie over is begonnen. Dat de bitrate te laag zou zijn, vergeleken met Canon (?)
Gr, Thom
Geloof dat er in de VS hier nu al een discussie over is begonnen. Dat de bitrate te laag zou zijn, vergeleken met Canon (?)
Gr, Thom
De reden waarom Nikon voor Motion JPEG heeft gekozen is omdat Mpeg en andere compressie technieken niet door justitie als rechtsgeldig worden gezien. Motion JPEG wel. Nikon heeft de complete forensische markt in handen en wil dit niet graag verliezen. Vandaar deze keuze. Voor de consument misschien niet zo handig.
Misschien heb ik het helemaal mis, maar.. Nikon gebruikt toch juist Mpeg 4?
Als het waar is dan is dit wel heel slecht nieuws,
Canon bitrate 44-45
Nikon bitrate 21-22
Kan toch niet waar zijn!?
Canon bitrate 44-45
Nikon bitrate 21-22
Kan toch niet waar zijn!?
Motion JPG heeft een hogere bitrate inderdaad. MP4 heeft een efficiëntere codec. 21-22 mbps is prima - dat is vergelijkbaar met 50 mbps MPEG2. Ik film met een AVCCAM van Panasonic in Full HD met 21-24 mbps.
klijnfotografie.com
Bedankt! Ben helemaal opgelucht! Het komt dus een beetje op het zelfde neer.
En als die D7000 de kwaliteit van een AVCCAM Panasonic benadert is dat dus weer heel goed nieuws!
Groet
En als die D7000 de kwaliteit van een AVCCAM Panasonic benadert is dat dus weer heel goed nieuws!
Groet