Welk opslagformaat

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
rvanoers

Welk opslagformaat

Bericht door rvanoers » wo sep 29 2010 7:38 am

Beste mensen, ik ben sinds kort de trotse bezitter van een Nikon D90.
Ik heb eigenlijk weinig ervaring met een digitale spiegelreflex (namelijk altijd analoog gefotografeerd). Mijn vraag bij deze, ik heb de mogelijkheid om gemaakte foto's in twee formaten op te slaan namelijk JPEG en RAW. Wat is het verschil tussen deze twee formaten? Wat wordt het meest gebruikt of is het beste?

Kroontje

Re: Welk opslagformaat

Bericht door Kroontje » wo sep 29 2010 7:57 am

Hallo

Met deze manier kan je alles vinden op dit forum :wink:

Maar je kan al hier al wat lezen.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =7&t=27923

Groet Kroontje

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo sep 29 2010 7:58 am

Welkom op het forum rvanoers :D
Proficiat met de aanschaf van je mooie camera de D90.
Het opslagformaat wat bijna iedereen gebruikt is het RAW formaat.
Vergelijk het maar met de film van je analoge camera.
RAW is eigenlijk het digitale negatief.
JPEG is een gecomprimeerd formaat, en RAW is dat niet.
Mijn advies, zet de D90 op RAW, en verander het nooit meer :D
Je kunt ten alle tijde je witbalance veranderen, en belichting aanpassen e.d.
Succes, en veel plezier op het forum. :D
vrgr,
Tiny

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo sep 29 2010 9:46 am

Hallo
Je kunt ten alle tijde je witbalance veranderen, en belichting aanpassen e.d.
Met een goed software programma wel te verstaan :wink:
Persoonlijk gebruik ik eerst Capture NX2 voor het Raw bewerken en daar kan je het evt omzetten naar bijv Tiff of Jpeg.
Dat bestand zou je evt nog verder kunnen bewerken met Photoshop of anders :wink: als dat nodig is.

Groet Kroontje