Hoe voorkom je schaduw bij portretfotografie?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
diaan1979

Hoe voorkom je schaduw bij portretfotografie?

Bericht door diaan1979 » do sep 30 2010 11:33 am

ik heb een zwarte achtergrond
gebruik 2 studiolampen van Falcon Eyes
en mijn flitser van de camera (D90)

Nu heb ik zeg maar wel een raam aan de rechterkant waar de achtergrond staat
maar krijg altijd aan de linkerkant schaduw
nu haal ik dit altijd weg met photoshop maar toch...

Arend-ho

Re: Hoe verkom je schaduw bij portret fotografie?

Bericht door Arend-ho » do sep 30 2010 11:40 am

verduidelijk je eens als je wilt
een raam aan de rechterkant waar je achtergrond staat ?
voor het raam ?
naast het raam ? raam afplakken ?!
opstelling hoe je een foto maakt.

Arend

diaan1979

Bericht door diaan1979 » do sep 30 2010 11:54 am

oke,

Het kamertje is niet zo heel groot 3 bij 3 ong

als je er voor staat is links een witte muur, in het midden aan de muur heb ik een zwarte achtergrond rol hangen.
in de rechter muur zit een raam in van ongeveer 60 bij 40 cm rest van muur is wit.

Nu zet ik aan allebei de kanten van de muren een studioflitser ( softbox)
in het midden dus de zwarte achtergrond en ik fotografeer er voor.

Hoop dat het een beetje duidelijk is uitgelegd

Nu mijn vraag, ik krijg aan de linkerkant van de persoon altijd een schaduwrantje
Nu wilde ik vragen hoe zou ik de lampen moeten verplaatsen wanneer ik dat niet krijg
of doe ik iets anders fout?

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door weimaraner » do sep 30 2010 11:54 am

Kun je een voorbeeldfoto plaatsen - een plaatje zegt meer dan 1000 woorden. :D

Wat ik eruit begrijp is dat je schaduw op je zwarte achtergrond krijgt. Dat betekent dus dat de zwarte achtergrond in een lichter en een donker vlak verdeeld is - en ik neem aan dat je de achtergrond juist wilt houden zoals ie bedoelt is; zwart. Dan moet je er dus voor proberen te zorgen dat er geen omgevingslicht op je achtergrond valt, b.v. door het raam af te plakken. Als dit niet lukt kun je proberen een snellere sluitertijd te gebruiken zodat het omgevingslicht de foto (en je achtergrond) niet beinvloedt en het enige licht in je foto afkomstig is van je studioflitsers. Door je model ver genoeg voor de zwarte achtergrond te plaatsen en je flitsers dicht bij het model te zetten voorkom je dat er flitslicht op je achtergrond valt.

Maar zoals gezegd, een plaatje van je opstelling zou het een en ander nog meer verhelderen - misschien zijn er nog wel meer opties. En veel hangt natuurlijk ook af van de intensiteit van het binnenvallende licht. Hebben we het over hard zonlicht dan wordt het allemaal weer wat moeilijker.

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » do sep 30 2010 12:00 pm

onderwerp zo ver mogelijk naar voren plaatsen.
lamp onder een hoek van +- 45 graden zetten..valt schaduw meer naar beneden.
neem niet aan dat je full body schiet op een kamer van 3 x 3
daar je rechts een raam hebt zou het evt kunnen dat links toch een schaduw valt. [ kwestie van een keer afplakken. ]
heb je toevallig een voorbeeld foto ?
goed of slecht maakt niet uit...gaat er om dat "we" even exact kunnen kijken.

Arend...edit: zie dat iemand mij al voor is.

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » do sep 30 2010 12:11 pm

Zie net je laatste bericht. Als ik het goed begrijp een vierkante kamer met (vanuit het standpunt van de fotograaf gezien) recht voor je de muur met de achtergrondrol, links een witte muur, rechts een witte muur met raam. Twee vragen komen in mij op:

1. Heb je het daglicht nodig, m.a.w. gebruik je het als je derde lichtbron?
2. Wordt het genoemde en ongewenste schaduwrandje veroorzaakt door je flitslicht of door het binnenvallende daglicht?

Als je het daglicht niet nodig hebt zou ik het raam gelijk afplakken - werd de schaduw veroorzaakt door het daglicht dan heb je je probleem gelijk opgelost. Heb je het daglicht wel nodig (voor de belichting van je model) en je wilt de achtergrond zwart houden dan wordt het een moeilijker verhaal aangezien je met een snellere sluitertijd ook het daglicht dat op je model valt grotendeels wegfiltert. Toch zou ik het eens proberen; model verder weg van de achtergrond (eventueel zelf met je camera in de gang/deuropening gaan staan?) en een snellere sluitertijd. Niet te snel want je wilt nog wat daglicht voor je model gebruiken, maar wel zo snel dat de achtergrond zwart wordt. Aangezien de zwarte achtergrond minder licht zal reflecteren dan de meeste modellen zou dit kunnen lukken.

diaan1979

Bericht door diaan1979 » do sep 30 2010 12:12 pm

foto komt er aan!!!

Hierbij een foto van mijn zoontjeAfbeelding

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Hoe voorkom je schaduw bij portretfotografie?

Bericht door weimaraner » do sep 30 2010 12:48 pm

Als ik het zo inschat is de schaduw afkomstig van de rechterflitser. Voor binnenvallend daglicht is de schaduw te hard - of je zoontje moet in direct zonlicht gestaan hebben.

De oplossing: je zoontje verder naar voren zetten (dus meer afstand creëeren tussen hem en de achtergrond) en de flitsers zo dicht mogelijk bij hem. Daarmee wordt de lichtbron ten opzichte van je zoontje groter (en dus krijg je zachter licht), en de lichtafval van flitser tot achtergrond wordt groter.

diaan1979

Bericht door diaan1979 » do sep 30 2010 12:54 pm

weimaraner schreef:Als ik het zo inschat is de schaduw afkomstig van de rechterflitser. Voor binnenvallend daglicht is de schaduw te hard - of je zoontje moet in direct zonlicht gestaan hebben.

De oplossing: je zoontje verder naar voren zetten (dus meer afstand creëeren tussen hem en de achtergrond) en de flitsers zo dicht mogelijk bij hem. Daarmee wordt de lichtbron ten opzichte van je zoontje groter (en dus krijg je zachter licht), en de lichtafval van flitser tot achtergrond wordt groter.
Bedankt voor je uitleg!

ik zal proberen het raam af te plakken.
maar hij stond niet in het zonlicht. want het was best bewolkt net.

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » do sep 30 2010 12:57 pm

Ja, hier is het weer niet veel beter ... :wink:

Maar dan is het zeker je flitser geweest. Dan kun je het zelfs eerst eens proberen zonder je raam af te plakken.

Succes!

diaan1979

Bericht door diaan1979 » do sep 30 2010 1:05 pm

Dankje!

Ja echt herfst weer he :( ( moet wel zeggen ik woon in het zuidoosten en het is wel droog)

iBub

Bericht door iBub » do sep 30 2010 1:42 pm

Zoals Weimaraner al zegt: Lampen dichter op het model en model verder van de achtergrond af.

Wat je ook kunt proberen is een softbox dichtbij, recht van voren. Gewoon een keer naar een hobbyshop, zo'n piepschuimen kop kopen en spelen met je lichtinstallatie.

Afbeelding

Misschien eens een workshop volgen, kost wat maar je wordt er heel veel wijzer van!

Gerard

diaan1979

Bericht door diaan1979 » do sep 30 2010 3:02 pm

Dank je wel voor de duidelijke uitleg!

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door André » do sep 30 2010 5:18 pm

Dat van die piepschuim kop vind ik nou eens een briljante tip. De koude maanden komen er weer aan en dus lekker spelen met de strobist spulletjes. Ik heb het onlangs eens uitgeprobeerd met een van mijn katten, maar ik kan je verzekeren dat dat dus niet werkt. Ik ga morgen eens zo'n kop scoren bij de pipoos hier in de stad (Dat schijnt een hobby-spulletjes winkel te zijn)
Laatst gewijzigd door André op do sep 30 2010 5:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » do sep 30 2010 5:19 pm

antwoorden zijn al gegeven.
maar dit is duidelijk je flitser.
nou kan het raam verduisteren sowieso geen kwaad..kan handig zijn.
ik heb nog een paar plekken open...leuk dagje voor je ?

Arend

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”