foto's mislukken steeds

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Maaikiehhh
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

foto's mislukken steeds

Bericht door Maaikiehhh » za okt 02 2010 11:31 am

Het is een hele tijd goed gegaan en als ik dan op de S stand fotografeerde lukt het me om echt super scherpe foto's te krijgen.
En nu, nu lukt het gewoon niet.
Zit maar de klooien :P met de Sluitertijd en Iso.
Ik fotografeer voornamelijk rennende honden :wink2:

Het veld waar ik heen ging was met zon en schaduw(dat vond ik al een probleem)omdat als je een aantal foto's achter elkaar maakt je met het probleem zit dat ze in licht en schaduw.
Heb mijn iso laag gehad(begon met 200) maar ook omhoog gedaan tot 800.
En sluitertijd tussen de 200 en 1000, maar nee hoor het lukte me gewoon niet.
Groetjes Maaike en Dogs

Nikon D90- Nikon 18-105mm VR- Nikon 70-300mm VR Nikon 50mm 1.8D Sigma 10-20mm

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: foto's mislukken steeds

Bericht door Melliw » za okt 02 2010 11:39 am

Kun je eens foto plaatsen incl. EXIF?
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » za okt 02 2010 12:22 pm

Je moet wel ook je diafragma in de gaten houden als je in S fotografeert. Anders kun je beter de automatische stand gebruiken.

Maaikiehhh
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maaikiehhh » za okt 02 2010 5:00 pm

gewoon in de gaten houden doe ik wel, maar je probeerd wat.
En ik weet niet precies wanneer de diafragma goed is, daarom stel ik die ook niet zelf in :wink:

ik kan wel een paar plaatsen, maar sommige waardes weet ik zelf wel dat ze niet goed zijn, alleen probeerde gewoon wat om te kijken of ik nog iets voor elkaar kreeg hahahaha.
Groetjes Maaike en Dogs

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za okt 02 2010 5:23 pm

En als je nu eens met auto iso in de sportstand foto's neemt ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Maaikiehhh
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maaikiehhh » za okt 02 2010 5:26 pm

Heb al jaren in de sport stand gefotografeerd(wat ook niet altijd echt geweldig is)
maar ja dan zit ik weer in die sport stand, terwijl ik eigenlijk niet meer in een kant en klaar stand wil fotograferen.
Groetjes Maaike en Dogs

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » za okt 02 2010 5:45 pm

Ik zou voorstellen om eens te oefenem met de diverse diafragma's. Meerdere opnames maken van hetzelfde onderwerp en met andere diafragma's, ook op verschillende afstanden. Evt waardes noteren zodat e kan zien wat het diafragma doet met de scherptediepte. Dit kan je dan ook nog doen me andere brandpunten. Op deze manier krijg je enig inzicht in hoe het een en ander werkt.
Nikon Z Z & de maskers

Maaikiehhh
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maaikiehhh » za okt 02 2010 5:55 pm

Ed Schouten schreef:Ik zou voorstellen om eens te oefenem met de diverse diafragma's. Meerdere opnames maken van hetzelfde onderwerp en met andere diafragma's, ook op verschillende afstanden. Evt waardes noteren zodat e kan zien wat het diafragma doet met de scherptediepte. Dit kan je dan ook nog doen me andere brandpunten. Op deze manier krijg je enig inzicht in hoe het een en ander werkt.
je bedoelt dan hetzelfde onderwerp op verschillende plaatsen.
Want als het stil staat lukt het me wel gewoon, en bij bewegende honden is het lastig om steeds instellingen te wisselen en dan de foto op dezelfde plek te maken.
Ga eens terug kijken naar de foto's van aantal maanden geleden, toen lukte het gewoon. Waren super foto's
Groetjes Maaike en Dogs

M@rcel
Forumlid
Forumlid

Bericht door M@rcel » za okt 02 2010 6:09 pm

Hoe zijn je verdere instellingen; staat AF op Continue? Gebruik je autoiso?

Als de omgeving qua licht niet veel wijzigt, dan kun je proberen de M stand te proberen en een aantal foto's te maken die qua belichting goed is met de minimale sluitertijd die jij graag wilt hebben, waarbij jij de de A waarde zelf aanpast met de autoISO functie met de door jou gekozen maximale iso waarde: ik zou niet hoger gaan als iso 800.

Sluitertijden van 1000 haal je met de kitlens alleen met erg veel licht en groot diafragma zoals op een heldere zonnige dag. Zodra het bewolkt wordt kun je het bijna al vergeten om met dergelijke sluitertijden foto's te maken.

Ik heb zojuist met mijn D90 en 18-105 kitlens buiten een paar foto's gemaakt in de M stand terwijl het erg grijs bewolkt is met vaste diafragma van F/4.5, autoiso 3200 en gekozen voor verschillende sluitertijden om te bepalen welke iso waarde je krijgt bij welke sluitertijd:

80 = iso 200
100 = iso 250
125 = iso 320
160 = iso 400
200 = iso 500
250 = iso 650
320 = iso 1000
400 = iso 1250
500 = iso 1600
800 = iso 2500
1000 = iso 3200

Kortom, bij een bewolkte dag wordt het aardig moeilijk om een snel bewegend voorwerp scherp op de foto te krijgen zonder een hoge iso waarde en een groot diafragma.

Bij het kiezen van een sluitertijd moet je ook op de brandpuntafstand letten: hoe meer je inzoomt, des te korter de sluitertijd moet zijn ivm beweging van de camera zelf. Bij een DX camera moet je minimaal 1,5 maal de brandpuntafstand aanhouden om een niet bewegend voorwerp vast te leggen. Gelukkig kan de VR functie je hier in ondersteunen bij meer inzoomen, je zou kunnen zeggen dat je de regel aan kan houden dat de sluitertijd minimaal de brandpuntafstand moet zijn om de beweging van de camera niet terug te zien met VR aan. Aangezien je dan op sluitertijden uit komt die een rennende hond niet scherp vastlegt is deze regel nu niet van belang.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”