Twijfel nieuwe lens
Twijfel nieuwe lens
Ik zit enorm te twijfelen over een nieuwe lens. Momenteel heb ik een D5000 met een 18-55 en een 18-105. Nu wil ik graag gaan uitbreiden en de 2 opties die overblijven zijn de af-s 50mm en de af-s 70-300. Ik heb nog niet heel veel ervaring als fotograaf, maar ik ben wel erg enthousiast over het fotograferen!
Nu zal jullie eerste vraag waarschijnlijk zijn welke ik meer zou gebruiken en ik denk dat dat 50-50 is.
Kunnen jullie mij misschien argumenten geven welke mijn keuze makkelijker kunnen maken?
Alvast bedankt in ieder geval!
ps ik heb het niet bij objectieven geplaatst omdat de subcategorie niet aansluit bij mijn opties
Nu zal jullie eerste vraag waarschijnlijk zijn welke ik meer zou gebruiken en ik denk dat dat 50-50 is.
Kunnen jullie mij misschien argumenten geven welke mijn keuze makkelijker kunnen maken?
Alvast bedankt in ieder geval!
ps ik heb het niet bij objectieven geplaatst omdat de subcategorie niet aansluit bij mijn opties
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Twijfel nieuwe lens
Ik zou voor de 50mm gaan.
Waarom:
- het is een prime
- hij is lichtsterk
Twee hele belangrijke redenen voor mij. Een prime dwingt je tot creativiteit.
Een lichtsterk objectief geeft mooiere onscherpte, zeker de 50mm.
Groeten van Willem
Waarom:
- het is een prime
- hij is lichtsterk
Twee hele belangrijke redenen voor mij. Een prime dwingt je tot creativiteit.
Een lichtsterk objectief geeft mooiere onscherpte, zeker de 50mm.
Groeten van Willem
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Het hangt er maar van af wat je zoal fotografeert. 50 m'n heb je nu ook al met je beide objectieven (die elkaar helemaal overlappen), maar niet zo lichtsterk. Dus dat is alleen interessant als je die lichtsterkte nodig hebt. In de praktijk gebruik ik mijn losse 50mm echter nooit.
Een 70-300VR daarentegen geeft wel een aanzienlijke uitbreiding van je mogelijkheden en daar zou ik zonder aarzelen voor kiezen.
Een 70-300VR daarentegen geeft wel een aanzienlijke uitbreiding van je mogelijkheden en daar zou ik zonder aarzelen voor kiezen.
Beide bedankt voor de reacties. Het wordt er voor mij alleen niet makkelijker op.
Nog meer mensen met advies?
Nog meer mensen met advies?
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ten eerste hangt het er vanaf wat je wilt fotograferen. Dat geef je helaas niet aan. Ook is geen budget genoemd.
Ten eerste wat betreft primes: Ik zou op een D5000 niet de 50mm AF-D f/1.8 kiezen maar de 35mm AF-S f/1.8 DX om twee redenen:
- Mijn ervaring met de 50mm f/1.8 op DX is ook dat ik deze zelden gebruik; 50mm is teveel mm. voor veel onderwerpen maar ook weer net te weinig voor portretten. Het is een uitstekende lens maar minder bruikbaar op DX dan op FX. Overigens werd dit door meerdere mensen in een recent draadje genoemd dat ging over de 'minst gebruikte lens in je tas' of zoiets. Op FX zou ik hem veel vaker gebruiken (net zoals nu de 35mm op DX).
- De D5000 heeft meen ik geen scherpstelmotor, dan zul je geen AF hebben met de 50mm (wel met de 35mm AF-S F/1.8 DX). De 35mm is ook een uitstekende lens.
Tip: Zet je 18-105 eens op 35mm en op 50mm en maak wat foto's van onderwerpen die je typisch fotografeert en kijk naar het verschil.
Wat betreft de lenskeuze, als je dingen wilt doen als sport/actie, autoracen etc. dan ligt een telezoom voor de hand. De 70-300VR is niet de beste telelens voor dit werk, maar prijs/prestatietechnisch is het wel zo'n beetje de beste telezoom die Nikon heeft. Wil je meer met scherptediepte spelen of op plekken waar je weinig licht hebt, dan is de 35mm f/1.8 DX denk ik de betere keuze. Creatief zijn wordt idd. iets meer gestimuleerd.
Ik zou (en ben) zelf gegaan voor de 70-300VR, gewoon vanwege de flexibiliteit en het zoombereik. Waar je met de 35mm meer de 'diepte' ingaat, geeft de 70-300VR je wat meer mogelijkheden voor andere soorten fotografie die je nu niet hebt. Als je er pas aan ruikt misschien niet verkeerd om die dan te pakken om te bepalen wat voor soort fotografie je leuk vindt.
Nog een overweging: Hoe vaak gebruik je de 18-55 uberhaupt nog nu je de 18-105 hebt? Misschien kun je overwegen die te verkopen. Tenzij je binnenkort verwacht je body te verkopen, dan kun je ze beter als set verkopen.
Ten eerste wat betreft primes: Ik zou op een D5000 niet de 50mm AF-D f/1.8 kiezen maar de 35mm AF-S f/1.8 DX om twee redenen:
- Mijn ervaring met de 50mm f/1.8 op DX is ook dat ik deze zelden gebruik; 50mm is teveel mm. voor veel onderwerpen maar ook weer net te weinig voor portretten. Het is een uitstekende lens maar minder bruikbaar op DX dan op FX. Overigens werd dit door meerdere mensen in een recent draadje genoemd dat ging over de 'minst gebruikte lens in je tas' of zoiets. Op FX zou ik hem veel vaker gebruiken (net zoals nu de 35mm op DX).
- De D5000 heeft meen ik geen scherpstelmotor, dan zul je geen AF hebben met de 50mm (wel met de 35mm AF-S F/1.8 DX). De 35mm is ook een uitstekende lens.
Tip: Zet je 18-105 eens op 35mm en op 50mm en maak wat foto's van onderwerpen die je typisch fotografeert en kijk naar het verschil.
Wat betreft de lenskeuze, als je dingen wilt doen als sport/actie, autoracen etc. dan ligt een telezoom voor de hand. De 70-300VR is niet de beste telelens voor dit werk, maar prijs/prestatietechnisch is het wel zo'n beetje de beste telezoom die Nikon heeft. Wil je meer met scherptediepte spelen of op plekken waar je weinig licht hebt, dan is de 35mm f/1.8 DX denk ik de betere keuze. Creatief zijn wordt idd. iets meer gestimuleerd.
Ik zou (en ben) zelf gegaan voor de 70-300VR, gewoon vanwege de flexibiliteit en het zoombereik. Waar je met de 35mm meer de 'diepte' ingaat, geeft de 70-300VR je wat meer mogelijkheden voor andere soorten fotografie die je nu niet hebt. Als je er pas aan ruikt misschien niet verkeerd om die dan te pakken om te bepalen wat voor soort fotografie je leuk vindt.
Nog een overweging: Hoe vaak gebruik je de 18-55 uberhaupt nog nu je de 18-105 hebt? Misschien kun je overwegen die te verkopen. Tenzij je binnenkort verwacht je body te verkopen, dan kun je ze beter als set verkopen.
Spul waarmee je foto's maakt...
Zo zeg, dat is een beste reactie!
Ik fotografeer echt van alles. Van dagen in de dierentuin tot foto's van de vissen in mijn aquarium. Het budget is gemaximeerd op de prijs van een 70-300, dus zeg maar maximaal 400 euro.
Ik bedoelde ook niet de af-d 50mm, maar de af-s 50mm. Verder volg ik je verhaal over het aantal mm tov de 35mm. De af-s 35mm is ook een stuk goedkoper dan de af-s 50mm, dus ik zou nog ruim geld overhouden om hierna weer te gaan sparen voor de 70-300 VR. Dan kan ik ook het fotograferen met primes uit kunnen proberen. Goede tip!
Het verkopen van de 18-55 vind ik niet echt een optie. Die is nieuw al zo goedkoop te halen, dat het niet rendabel is om deze 2ehands aan te bieden. Ik gebruik die lens trouwens ook best nog wel eens en het aanbod hiervan is reeds enorm.
Ik denk dat ik eruit ben, thanks!
Ik fotografeer echt van alles. Van dagen in de dierentuin tot foto's van de vissen in mijn aquarium. Het budget is gemaximeerd op de prijs van een 70-300, dus zeg maar maximaal 400 euro.
Ik bedoelde ook niet de af-d 50mm, maar de af-s 50mm. Verder volg ik je verhaal over het aantal mm tov de 35mm. De af-s 35mm is ook een stuk goedkoper dan de af-s 50mm, dus ik zou nog ruim geld overhouden om hierna weer te gaan sparen voor de 70-300 VR. Dan kan ik ook het fotograferen met primes uit kunnen proberen. Goede tip!
Het verkopen van de 18-55 vind ik niet echt een optie. Die is nieuw al zo goedkoop te halen, dat het niet rendabel is om deze 2ehands aan te bieden. Ik gebruik die lens trouwens ook best nog wel eens en het aanbod hiervan is reeds enorm.
Ik denk dat ik eruit ben, thanks!
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Voor die dagen in de dierentuin is de 70-300VR wel erg handigtdv22 schreef: Ik fotografeer echt van alles. Van dagen in de dierentuin

Dat klopt inderdaad ja. Ik denk dat ik eerst de 35mm koop en dan gelijk doorspaar voor de 70-300
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Misschien is dat wel het beste, 35mm AF-S is ook een heel mooi ding, wellicht komt de 50mm later nog.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ik zou het andersom doen. Die 35mm is prachtig, maar dat bereik heb je al. Eerst de 70-300 VR lijkt mij daarom beter.
Wet je het nu nog?
Wet je het nu nog?

Ik volg het nog, toch ga ik eerst voor de 35mm. De 70-300 was echt het absolute maximum in euro's momenteel, dus daar wacht ik dan even mee. Volgend jaar gaan we trouwen en dat gaat even voor..
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Zet je de 70-300 gewoon op jullie verlanglijstje!tdv22 schreef:Ik volg het nog, toch ga ik eerst voor de 35mm. De 70-300 was echt het absolute maximum in euro's momenteel, dus daar wacht ik dan even mee. Volgend jaar gaan we trouwen en dat gaat even voor..

Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Dat had ik even over het hoofd gezien, meestal gaat het bij 50mm over de AF-D. Maar idd., de 35mm scheelt een heel stuk in de prijs en is uitstekend (op DX dan wel ). En breder inzetbaar dan de 50mm. Ik ben blij dat je wat aan het advies hebt gehad.tdv22 schreef:Ik bedoelde ook niet de af-d 50mm, maar de af-s 50mm.
PS: De 35mm is alleen niet echt geschikt voor portretten, mocht je dat van plan zijn, maar ik vind de 50mm daarvoor eigenlijk ook nog te kort, zelfs op DX.
Spul waarmee je foto's maakt...
Portretfotografie hou ik mij niet mee bezig, dus dat scheelt
Heel erg bedankt voor alle reacties, ik ben echt enorm geholpen!!!!

Heel erg bedankt voor alle reacties, ik ben echt enorm geholpen!!!!