D90 kopen als eerste digitale reflex ?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
V60

D90 kopen als eerste digitale reflex ?

Bericht door V60 » di okt 05 2010 8:19 pm

Sinds enkele jaren loop ik te hikken over de aanschaf van een DSLR. Een Nikon omdat ik dertig jaar geleden begonnen ben met een EM en een jaar of vijftien geleden een F50.
Sinds een jaar of vijf hebben we ook een compact (Nikon, of wat dacht je) waar ik eigenlijk heel tevreden over ben, maar zo een camera heeft ook zijn beperkingen.
Twee jaar geleden heb ik de aanschaf uitgesteld omdat een F50 niet wordt teruggenomen en de lenzen van de F50 ook niet ideaal zijn voor een instap reflex.
Maar telkens je de beperkingen van de compact tegenkomt...
Volgend jaar plan ik een vakantie in Afrika met enkele nationale parken en een compact camera zal frustrerend zijn.

Dus toch maar de knop omgedraaid en besloten om een D5000 of een D3100 met een paar lenzen aan te schaffen. Tot ik in de winkel stond en de verkoper me richting D90 stuurde. Het kost wel wat meer maar vermits ik niet van plan ben om binnen een paar jaar een ander toestel te kopen valt met de meerprijs te leven.
Alleen als ik dan sommige posts lees dan twijfel ik of zo een D90 geschikt is voor een amateur. Prutsen met diafragma en sluitertijd ligt weeral enkele jaren in het verleden :wink: maar het zou fijn zijn om terug wat te kunnen experimenteren.
Daarom een beroep op jullie ervaringen.

Momenteel heb ik ook nog een Sigma 70-300 mm APO 4-5.6 van de F50. Nu dacht ik bij een D5000 eraan om de Nikor AF-S 70-300 VR te kopen en had ik dus in gedachten al afscheid genomen van de Sigma die destijds vooral om het budget was gekocht.
Met de D90 zou ik de Sigma kunnen blijven gebruiken, of indien de Nikor beduidend beter is, toch de Nikor aanschaffen.
Zijn er mensen die ervaring hebben met beide lenzen en is het verschil beduidend ?

Alvast bedankt voor de reacties

Nikontakt

Re: D90 kopen als eerste digitale reflex ?

Bericht door Nikontakt » di okt 05 2010 9:26 pm

Hallo V60!

Ik heb een aantal jaren terug voor dezelfde keuze gestaan. Na een vakantie in Frankrijk in een heel mooie omgeving is het toch zonde om met plaatjes van een (toen nog)
1 megapixel camera terug te komen. Dus gezocht naar een camera waar ik de lenzen van mijn F50 nog van kon gebruiken. Conclusie: Het beeld door de lenzen van een conventionele camera valt normaal gesproken op een 35mm. negatief. De sensor in een DSLR camera is echter veel kleiner dan dat negatief. Er valt maar een deel van je
beeld op die sensor. Omdat je foto's op papier of beeld toch weer uitvult naar normaal formaat ontstaat het idee dat je uitvergroot. Zo is het beeld door een 70mm. lens dat van een 105mm. lens en dat van een 300mm. lens eem 450mm. lens.

Ik heb daarom een Sigma 18-50/2.8 lens voor digitale camera's gekocht en later (ook) via marktplaats de superscherpe Nikkor 18-135 kitlens van de D80. De laatste is een super reislens met een alleszins hanteerbaar formaat en gewicht.

Je kunt de D90 ook in een kit kopen met een 18-250mm. lens kopen met een vibratiereductie wat de bewegingsonscherpte onderdrukt als gevolg van de langere sluitertijden welke weer het gevolg kunnen zijn van de lagere lichtsterkte van dit type lenzen.

Voor wat betreft de moeilijkheidsgraad.

Er zit inderdaad heel veel aan mogelijkheden op een dergelijke camera, maar een fotograaf die cursussen geeft kan je heel snel belangrijke basisdingen bij brengen
om tot goede resultaten te komen. Succes!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo okt 06 2010 12:58 am

Een paar opmerkingen:

1. De D90 is helemaal niet moeilijker dan een D5000 of D3100. Ze worden pas moeilijker vanaf de D300s, omdat je dan geen "pretstanden" meer hebt.
2. De 18-135 kan je beter laten liggen. Die wordt meestal gezien als een van de minst geslaagde objectieven van de afgelopen jaren.

Ik denk dat je het beste de diverse camera's gewoon eens moet gaan vasthouden. Dan weet je al veel meer. Ik adviseer eigenlijk altijd de D90 in dit soort gevallen, maar dat hoeft natuurlijk niet perse ook voor jou de beste keuze te zijn.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Wilci
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Wilci » wo okt 06 2010 11:08 am

Na mijn Nikkormat FT2 en de F50 ben ik, na verscheidene jaren, uiteindelijk toch maar digitaal gegaan met een compactje van dat andere merk. Op een geven moment kreeg ik weer jeuk en maar besloten tot aanschaf van een dslr, een D50. Toen een goede keuze. Sloot prima aan bij mijn vorige ervaring met de F50. Vergeet dus niet dat je een redelijke/degelijke basis hebt als je uit het analoge tijdpwerk komt. Wat ver weg leek gezakt bleek heeeeeel snel weer in het terug bewustzijn. Niet alleen heel leuk om te ervaren, maar ook erg leerzaam. Mijn punt: skip de D5000 of D3100 en ga voor de D90. Je hebt pretstanden, maar ook alle mogelijkheden voor eigen creativiteit. Bovendien zowat alles met nikonvatting kan je er op zetten. Prima lichtsterke sensor, up to date. Ik kan me niet voorstellen dat je van een D90 spijt van krijg. Je kunt er jaren mee vooruit. Mede gezien je eerdere ervaring verdien je een D90. (imho)

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » wo okt 06 2010 12:22 pm

Tjah, ook ik kan eigenlijk alleen maar zeggen pak de D90, desnoods 2e hands, als de d7000 op de markt komt zal het me niet verbazen dat er wat vaker D90's op MP verschijnen of bij de 'bekende' winkels.
Het is een mooie camera die wat bied voor de instapper in dslr maar ook voor de gevorderde amateur. Ik heb er nooit spijt van gehad in ieder geval.

Succes met je keuze, Peter.
Bijna leeg hier....

R1982

Bericht door R1982 » wo okt 06 2010 12:41 pm

Ik heb zelf ook de D90 als eerste spiegelreflex en dat bevalt erg goed. Ook op de auto stand schiet je mooie plaatjes dus die extra moeilijkheidsgraad hoeft er niet te zijn.

Voor wat betreft de lens zou ik voor je safari in Afrika wel een lens met VR aanbevelen. In zo'n hobbelige jeep denk ik dat je daar veel voordeel aan hebt. De 70-300 die je al noemt is dan een hele fijne lens.

V60

Bericht door V60 » wo okt 06 2010 1:51 pm

Allen bedankt.

Het zal een D90 worden met de 18-105mm VR 8)
Kan ik beginnen oefenen en binnen een paar maanden de Sigma vervangen door de Nikor 70-300 met VR. In een ideale wereld zou je eigenlijk eens met beide lenzen moeten kunnen werken om te zien of het verschil de moeite loont.

Ik denk dat de combinatie van twee lenzen handiger werkt dan de 18-250. Nadeel van zo een lens vind ik dat je continu een grote, zware lens meeneemt.

whvg
Clublid
Clublid

Bericht door whvg » wo okt 06 2010 3:59 pm

Spaar nog even door voor de D7000. Dan heb je meteen een camera voor vele jaren fotoplezier.

En gebruik de F50 met Sigma als 2e toestel.
D40 met 18-55 kitlens, D80, 55-200 VR, Metz 48 AF-1, Manfrotto 479-4b monopod en een Nikon fototas.

Nikontakt

Bericht door Nikontakt » wo okt 06 2010 10:15 pm

V60 schreef:Allen bedankt.

Het zal een D90 worden met de 18-105mm VR 8)
Kan ik beginnen oefenen en binnen een paar maanden de Sigma vervangen door de Nikor 70-300 met VR. In een ideale wereld zou je eigenlijk eens met beide lenzen moeten kunnen werken om te zien of het verschil de moeite loont.

Ik denk dat de combinatie van twee lenzen handiger werkt dan de 18-250. Nadeel van zo een lens vind ik dat je continu een grote, zware lens meeneemt.
Oke V60, aan deze combinatie ga je zeker heel veel plezier beleven. Mijn Nikkor 18-135 past nog prima in een spiegelreflex fototas en is qua gewicht goed te handlen.
Veel plezier ermee!

En Patrick: Ben verbaasd over je opmerking dat de 18-135 meestal(?) wordt gezien als een van de minst geslaagde objectieven van de afgelopen jaren.

Hoewel het natuurlijk niet om een super profi lens gaat heb ik heel wat testrapporten uit binnen en buitenland doorgelopen waarbij hij er op de
vignettering na eigenlijk wel heel goed uitkomt en voornamelijk geroemd wordt om zijn grote scherpte. Heb je zelf deze lens gebruikt?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo okt 06 2010 11:04 pm

@Nikontakt: Ik heb 'm wel eens op m'n camera gehad. Hij werd ooit opgevoerd als vervanger van de AF-S 18-70 DX, wat ik nog steeds zie als de beste "kitlens" ooit. En dan is hij nogal teleurstellend. Zo is de mount (waarmee je 'm op de camera zet) van plastic, en is de USM motor van een hele andere kwaliteit. En echt scherp is hij alleen in het midden van het beeld, zelfs bij hogere diafragma's. Maar hij is ook goed scherp in het midden van het beeld. Hij is ook vrij snel vervangen door de 18-105 VR, wat ik als een wat betere keuze zie.

Maar laat je niets aanpraten hoor. Als je er tevreden mee bent, dan is daar niets mis mee! Want natuurlijk kun je er prima foto's mee schieten. Dat is het punt niet. Het is vooral vanwege de diverse beschikbare alternatieven dat hij meestal niet gekozen wordt, zeker niet buiten de kit om.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Nikontakt

Bericht door Nikontakt » do okt 07 2010 9:19 pm

Oke Patrick, dank je wel voor je reactie.

Doordat ik op een cursus zat met iemand die D80 had en zulke verbluffende foto's maakte ben ik eigenlijk deze kitlens op het spoor gekomen.
En dan zoek je natuurlijk bevestiging in de reviews.

Als ik zelf een stap verder zou willen naar een D90, welke consumer objectieven komen dan volgens jou dan het best in aanmerking?
Is bijv. de 18-250 VR II bijv. wat?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do okt 07 2010 11:07 pm

Als het budget beperkt is, de Tamron 17-50 f2.8. Er zijn onderhand verschillende versies van. Je ken het beste de versie nemen zonder scherpstelmotor (op een D90). VC is een handige optie, maar niet strikt noodzakelijk als je het dan te duur vind worden.

Het beste standaardobjectief op DX is nog steeds de Nikon AF-S 17-55 f2.8 DX, maar die is eigenlijk te duur voor het gebodene vind ik. Tweedehands kost een goede ongeveer 750 Euro. De bouw en AF is superieur aan al het andere dat te koop is, de optische kwaliteiten zijn echter niet veel beter dan bijvoorbeeld de Tamron. Toch heb ik nog geen dag spijt gehad van de overstap (ik heb 'm ooit tweedehands via het forum gekocht als vervanger van de eerder genoemde Tamron). Maar ik ben nog steeds een fan van de Tamron; die is voor het geld echt geweldig.

De superzooms als de AF-S 18-200 VR (1 of 2) zijn enorm handig, maar ik adviseer altijd dat bereik in tweeën te kopen. Dat is niet eens zo heel veel duurder, en dan koop je toch meer kwaliteit.

De superzooms van Tamron en consorten zou ik met een grote boog omheen lopen als het even kan. Het is natuurlijk een ander verhaal als je budget beperkt is en je toch zo'n soort objectief wilt hebben. Ze zijn echter niet beter dan de Nikon 18-135 die je nu hebt, dus daar zou ik het niet voor doen.

Daniël

Bericht door Daniël » vr okt 08 2010 8:14 am

Wat een zooi berichten voor een simpele vraag waar al zo vaak antwoord opgegeven is zeg.

D90 is een perfecte camera. Mijn vriendin is een starter en voor haar had ik eerst een D80 gekocht. Ze liep tegen de ISO aan (bossen en zo) dus naar de D90. Ik moet zeggen dat het een heerlijke camera is.
Ze kan oude (non SWM) lenzen gebruiken van mijn pa dus dat is mooi meegenomen.

Het is de meerprijs meer dan waard. Maar kijk nog even de site's aan totdat de D7000 echt volop te koop is. Er zijn zat mensen die altijd het nieuwste van het nieuwste willen hebben dus er zullen veel D90 2ehands op de markt komen en de nieuwe D90 zullen flink zakken in prijs denk ik.

V60

Bericht door V60 » vr okt 08 2010 1:02 pm

D90 + 18-105 VR komt me op een € 830 te staan. Denk dat dit al een lagere prijs is dan enkele maanden geleden. Waarschijnlijk zijn er lagere prijzen te vinden maar ik hoop toch ook op een beetje service en uitleg.
En in een fotozaak uitleg vragen om dan naar een MM ofzo te lopen om enkele euro's uit te sparen vind ik niet correct.

De raad om door te sparen voor een D7000 ga ik niet opvolgen omdat ik voor mezelf vind dat ik al genoeg ga uitgeven :). Zo een D7000 gaat toch enkele honderden euro's meer kosten terwijl er op de D90 blijkbaar toch weinig valt aan te merken.

Daniël

Bericht door Daniël » vr okt 08 2010 1:16 pm

mooi setje zo dan toch.

Het is weten wat je moet doen en keuze's maken.

Kijk even voor testen:
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests" onclick="window.open(this.href);return false;

En voor pricewatch:
http://tweakers.net/pricewatch/222259/n ... 5-56g.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://tweakers.net/pricewatch/222258/nikon-d90.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zou persoonlijk deze aanraden maar dat is natuurlijk wel weer wat duurder:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... mm-vr.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”