Beste Nikon gebruikers,
Ik las een artikel over de NIKON TC-20E III converter. Is deze ook te gebruiken op de standaard
zoomlens Nikon 18-105 3.5-5.6 VR die als kit geleverd wordt bij de D90 (die ik zelf in mijn bezit heb ).
Wat zijn de mogelijkheden of onmogendheden van deze converter in combinatie met mijn 18-105 VR lens, die ik momenteel in mijn bezit heb. Is deze converter te gebruiken met mijn standaard lens. Ik zit er nl over na te denken om deze converter aan te schaffen, voordat ik de 70-200 VR II kan kopen
( mijn spaarpot laat dat nog niet toe haha ).
Mijn dochters doen aan judo en ballet en ik wil daar graag mooie foto's van maken, maar vaak zit ik te ver af om goede close-up foto's te maken met mijn standaard lens, of ontbreekt er voldoende licht.
Wat voor objectief zou je mij aanraden voor portret foto's, aangezien ik ook graag mooie foto's van mijn dochters maak, ook bij weinig licht zoals in het zwembad. Binnenkort moeten ze afzwemmen en ik zou daar graag mooie foto's van willen maken zonder flits als het kan.
Alvast bedankt voor je antwoorden.
Met vriendelijke groet,
Marcel
NIKON TC-20E III converter
Re: NIKON TC-20E III converter
Gaat niet werken. Ik weet niet of deze past op je lens maar het gebruik van de 2x converter kost je 2 stops licht. Daarmee kom je op F7,6 en ik denk dat als het al past je AF het niet doet en dat het te veel licht kost.
Als je de artikelen leest in de bladen en op de website van Ken Rockwell kom je al vlot tot de conclusie dat je al 2.8 moet hebben aangezien hier 2 stops lichtverlies gaan optreden. Dan kom je met een 2.8 70-200mm uit op F8. Dat is al beperkt, zeker omdat je binnen in slecht verlichte ruimten wil werken. Het gaat ook enorm ten koste van de autofocus capaciteit bij een d200. Buiten is dit bruikbaar.
Ik zou een vast lichtsterk objectief nemen bv een 1.8 of 1.4 85mm voor hetgeen je beschreef. Als je echt financieel uitpakken wil is er nog de prime van Nikkor 1.4.
Ron
Ik zou een vast lichtsterk objectief nemen bv een 1.8 of 1.4 85mm voor hetgeen je beschreef. Als je echt financieel uitpakken wil is er nog de prime van Nikkor 1.4.
Ron
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Met 2 stops lichtverlies bij een f/2.8 objectief kom je bij volle opening uit op f/5.6 i.p.v. f/8! Overigens zou voor de genoemde onderwerpen ook mijn voorkeur uitgaan naar een 85mm (1.8 of 1.4) en/of de f/2.8 70-200mm.Ron7 schreef:Als je de artikelen leest in de bladen en op de website van Ken Rockwell kom je al vlot tot de conclusie dat je al 2.8 moet hebben aangezien hier 2 stops lichtverlies gaan optreden. Dan kom je met een 2.8 70-200mm uit op F8.
Jur
Dank jullie voor de reacties.
Ik weet wat me te doen staat. sparen voor de 70-200 haha en wellicht de 85 1.4 of 1.8
Ik weet wat me te doen staat. sparen voor de 70-200 haha en wellicht de 85 1.4 of 1.8