lens ondersteuning

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

lens ondersteuning

Bericht door RVK » za okt 09 2010 12:16 pm

Bij testen bleek dat er bij belasting beweging zat in de statief ring, en dat de klap van de spiegel duidelijk zichtbaar was (glas water methode) Nu is natuurlijk het moment in deze opstelling zeer ongunstig, de breedte van de ring moet de lengte van het objectief opvangen.

Na wat googlen vond ik dat dit inderdaad bij vele (lange) lenzen het geval was en dat er speciale beugels zijn die het moment veel gunstiger maken en daardoor de opstelling veel minder gevoelig maakt voor trillingen.

Echter voor de Tamron 200-500 is niets te koop en een lens van duizenden Euri zit er niet in, dus zelf wat maken.( in de hoop dat het ook iets goedkoper is dan kopen)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De foto's tonen het prototype dat bestaat uit een 3 tal gesneden en gezette plaatjes, en wat wieltjes
(Praxis, parket bokwielen, 25 mm.) dat is gemonteerd op een Manfrotto 357 slidingplate (140 mm lang)

In de wieltjes zitten all. busjes zodat ze vrij kunnen draaien voor het zoomen en verstellen landscape/portret.

Het resultaat was zeer goed, de beweging bij belasting is nu ca 85-90 % minder en de klap van de spiegel is niet meer zichtbaar ( zelfde water methode)

De verbetering is zelfs zodanig dat het mij verbaasd dat ik deze beugels niet veel meer zie.

Het prototype krijgt nog wat aanpassingen zoals poedercoaten en bolkop inbus bouten.

Verder bleek bij het testen ook dat de Tamron 200-500 4.5/6.3 AF Di LD helemaal geen slechte lens is, niet te vergelijken met bv een 500 mm prime ( zie test Bob Atkins en Photozone) maar beter dan bv de Sigma 150-500, zie bv ook

http://www.ephotozine.com/article/Tamro ... D-IF-13558" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben benieuwd of er forum leden zijn die een beugel gebruiken bij hun lange lenzen

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: lens ondersteuning

Bericht door Léon Obers » za okt 09 2010 12:50 pm

De standaard constructies bij lange lenzen schiet doorgaans tekort.
Prachtig mooi knuttselwerkje laat je hierbij zien. Goede tip.

Zie ook: http://www.naturfotograf.com/tripod_collar_rev00.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » za okt 09 2010 2:20 pm

Sjonge...
Dat is vast niet je eerste uitvinding! Complimenten!

:( Maar het patent ben je nu kwijt...
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za okt 09 2010 4:16 pm

Prachtig stukje huisvlijt! Heb je ook een foto met de camera gemonteerd? Ik ben wel benieuwd hoe het dan uitkomt. En kan er dan een grip onder?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

jpdejong
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jpdejong » za okt 09 2010 9:17 pm

hoi,

knap gemaakt en bedacht, je bent alleen niet de eerste die dat maakt.

http://www.lowlandphotoservice.nl/MF%20Lenssupport.htm

groeten jan-peter
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » za okt 09 2010 9:38 pm

jpdejong schreef:hoi,

knap gemaakt en bedacht, je bent alleen niet de eerste die dat maakt.

http://www.lowlandphotoservice.nl/MF%20Lenssupport.htm

groeten jan-peter

Dat schreef hij toch ook in de OP; alleen voor zijn lens was niets te koop.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » zo okt 10 2010 11:04 am

Even niet op het merk letten (nog geen Nikon Tamron beschikbaar dus even camera en lens geleend) De Tamron 200-500 komt niet veel voor wat eigenlijk jammer is want het is een redelijke lens voor het geld.

Afbeelding

Afbeelding

De set staat op een Feisol 50 mm balhoofd dat sterk genoeg is (tot 19 kg anders de 70 mm versie nemen) om het geheel te dragen, alhoewel de complete set wel wat zwaar wordt

Er zit nu nog een Arcaswiss koppeling tussen maar die gaat er nog uit zo dat de Manfrotto direct op de kop bevestigd is.
De Manfrotto koppeling kan tevens als slede gebruikt worden om de balans in te stellen.

Vooral in de 500 stand kun je zien dat het geheel veel stabieler is geworden., het moment in de uitstand is van ong. 28:1 , 4:1 geworden wat vooral terug komt in de klap van de spiegel.
Toch blijft voor opklappen van de spiegel aan te bevelen

De kogelkop moet ik nog aanpassen daar hij nu in alle richtingen kan bewegen. Ik wil hem zo aanpassen dat hij op de kogel kan draaien en in een richting kan kantelen, dus alleen met de kogel zo dat ik hem met een knop kan vergrendelen.

Maar dit staat nog op het programma

Er zijn inderdaad meerdere aanbieders echter met een beperkt aanbod en hoofdzakelijk voor dure primes en tegen een hogere prijs dan zelf maken

RVK

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo okt 10 2010 11:57 am

RVK schreef: De foto's tonen het prototype dat bestaat uit een 3 tal gesneden en gezette plaatjes, ......
Dat je standaard wieltjes bij de Praxis kunt kopen snap ik wel. Maar het zit hem vooral in die 3 plaatmaterialen onderdelen.
Aan de vorm te zien moet je daar nogal wat gereedschappen en apparatuur voor gebruiken om dat voor elkaar te krijgen.
(Gesneden via laserstraal techniek?? Daarna een zetbank?). Heb je zelf de beschikking over dat soort spullen (via je werk?) of heb je dat moeten uitbesteden, want dan wordt het bij elkaar nog een hele uitgave. Ik zou juist daar wat meer over willen weten hoe je precies aan die vorm onderdelen komt of hoe te maken.

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » zo okt 10 2010 4:47 pm

Allereerst moet je het objectief opmeten en dan een beugel construeren en op tekening zetten.

Afbeelding

Vanuit de beugel maak je uitslagen voor het plaatwerk waarna je de tekening plus een DXF file van de uitslag naar de plaatwerker e-mailed.

Het is natuurlijk stuks werk en daarom relatief duur tevens omdat je de werkvoorbereiding moet betalen.

Om een idee te geven 2 sets plaatjes voor 2 beugels koste Eur 35,= EX btw. Ex verzendkosten.

Bij meerder stuks loopt de prijs per beugel sterk terug daar de materiaalkosten verwaarloosbaar zijn en de werkvoorbereiding verdeeld wordt over meerdere beugels.
(laser snijden is als printen, gewoon ingeven hoeveel exemplaren je wilt en ze rollen eruit)

Wieltjes kosten Eur. 1,= per stuk plus nog wat all. Busjes en boutjes.

Poedercoaten kost ca.Eur. 20,= per batch dus wederom 2 net zo duur als bv 4 stuks

De Manfrotto koppelingsplaat kost ca. Eur 28,= dus de eerste 2 beugels kosten ca. Eur. 75,= per stuk

Valt dus allemaal wel mee

RVK

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo okt 10 2010 10:54 pm

Interessant. De kosten vallen me eerlijk gezegd mee. Het zal per bedrijf waaraan je het uitbesteed wel verschillend in tarief kunnen zijn. Gaat het om een specifiek bedrijf wat op internet adverteert? Wil je de gegevens daarvan ook delen?
Altijd handig om bij een idee wat je wilt uitvoeren een bedrijfje achter de hand te hebben wat zoiets kan uitvoeren.

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » ma okt 11 2010 8:49 am

In principe kun je terecht bij elk plaatbewerkings bedrijf en er zijn ook vele spuiters.

Verder hoeft het geen lasersnijder te zijn, ook watersnijders kunnen het aan.

Zelf werk ik met een aantal vaste relaties waarvan hier de adressen.

http://www.erbaplaatbewerking.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.straalbedrijf-schlingmann.nl/contact.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor het spuiten kun je waarschijnlijk ook bij een autospuiter terecht, voordeel van plaatselijke bedrijven is dat je verzendkosten voorkomt en die zijn soms relatief hoog.

Ik denk alleen dat veel van deze bedrijven niet met particulieren werken en dat je een BTW nummer nodig hebt.

RVK

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma okt 11 2010 10:11 am

Bedankt voor de info en suggesties. (Overigens heb ik een BTW nummer).

jan mesken
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan mesken » vr jul 22 2011 5:24 pm

Het metalen gedeelte van de sleun is ook te laseren cq uit te snijden in roestvast staal

Bedankt voor de tekening, ga deze aankomende week laten snijden d.m.v. een lasersnijmachine van mijn vriend , kost mij geen geld dan even kanten daarna kan ik hem gaan gebruiken met mijn D90 met de Sigama 150-500 mm lens

Nogmaals mijn hartelijke dank.
D90, D7100, Nikon lenzen 30 en 50 mm 18-55 VR,AF-S, 18- 105 mm VR II, AF-S, 70-300 VR II AF-S, Fisheye. Sigma 105 mm macro OSH, 150- 500 mm OSH. en nog meer anderande spulletjes...

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » za jul 23 2011 10:29 am

Uitstekend als je de tekening wilt gebruiken, maar let op het ontwerp is pas gemaakt voor de Tamron 200-500 en ik weet niet of hij dan ook toepasbaar is voor de Sigma.

Het beste is om de betreffende Sigma op te meten en een nieuwe tekening te maken incl. het bijbehorende DXF file (voor laser snijder)

Ik wil best de tekening maken, is niet zoveel werk, en misschien zijn er wel meer mensen die belangstelling hebben, zeker als je de beschikking hebt over een lasersnijder, in RVS blijven dan de kosten vrij laag. Als je ook nog de beschikking hebt over een frasebank dan zou ik het ontwerp aan kunnen passen aan Monfrotto en/of Arcaswiss. dan zijn de kosten nog lager.

Misschien zijn er nog andere (tele) lenzen waar een ondersteuning goed toepasbaar zou zijn, slechts een kwestie van opmeten, tekenen en snijden. ( iets voor het "knowledge center" ?)

Op dit moment wordt een ondersteuning voor de Sigma 300-800 getest door Marco de Pauww

( http://www.wildlifeimages.nl/default.as ... n=Wildlife" onclick="window.open(this.href);return false; Images&actie=menu&m_id=1&naam=Hoofdpagina )

, verder blijkt uit metingen met een laser dat het geheel veel stabieler wordt

Ik wacht je reactie wel af

RVK

jan mesken
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan mesken » vr dec 30 2011 11:28 am

Geachte mede clublid:

Kan je mij het dxf file doen toekomen aub, ik zou je ontzettend dankbaar zijn.
Ik ga hem dan maken van RVS bij mijn vriend op de zaak en indien ik de kosten laag kan houden
door veel zelf te doen, kan ik er misschien andere clubleden , tegen de kostprijs blij mee maken.

Alvast mijn hartelijke dank.

Jan Mesken
D90, D7100, Nikon lenzen 30 en 50 mm 18-55 VR,AF-S, 18- 105 mm VR II, AF-S, 70-300 VR II AF-S, Fisheye. Sigma 105 mm macro OSH, 150- 500 mm OSH. en nog meer anderande spulletjes...

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”