Na wat googlen vond ik dat dit inderdaad bij vele (lange) lenzen het geval was en dat er speciale beugels zijn die het moment veel gunstiger maken en daardoor de opstelling veel minder gevoelig maakt voor trillingen.
Echter voor de Tamron 200-500 is niets te koop en een lens van duizenden Euri zit er niet in, dus zelf wat maken.( in de hoop dat het ook iets goedkoper is dan kopen)

De foto's tonen het prototype dat bestaat uit een 3 tal gesneden en gezette plaatjes, en wat wieltjes
(Praxis, parket bokwielen, 25 mm.) dat is gemonteerd op een Manfrotto 357 slidingplate (140 mm lang)
In de wieltjes zitten all. busjes zodat ze vrij kunnen draaien voor het zoomen en verstellen landscape/portret.
Het resultaat was zeer goed, de beweging bij belasting is nu ca 85-90 % minder en de klap van de spiegel is niet meer zichtbaar ( zelfde water methode)
De verbetering is zelfs zodanig dat het mij verbaasd dat ik deze beugels niet veel meer zie.
Het prototype krijgt nog wat aanpassingen zoals poedercoaten en bolkop inbus bouten.
Verder bleek bij het testen ook dat de Tamron 200-500 4.5/6.3 AF Di LD helemaal geen slechte lens is, niet te vergelijken met bv een 500 mm prime ( zie test Bob Atkins en Photozone) maar beter dan bv de Sigma 150-500, zie bv ook
http://www.ephotozine.com/article/Tamro ... D-IF-13558" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben benieuwd of er forum leden zijn die een beugel gebruiken bij hun lange lenzen
RVK