Macro/micro zonder AF

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
Krista

Macro/micro zonder AF

Bericht door Krista » ma okt 11 2010 9:24 am

Hallo,

Ik heb een D80, en wil graag wat meer aan natuurfotografie gaan doen. Ik merk dat ik met de objectieven die ik heb niet altijd dichtbij genoeg kan komen, dus ik wil heel graag een macro/micro objectief aanschaffen. Ik heb elders op dit forum al gelezen dat een (noodgedwongen) voordelige oplossing het aanschaffen van een wat ouder objectief zonder AF is omdat je bij macro toch vaak handmatig scherpstelt. Aangezien ik analoog met Pentax werkte ben ik helemaal niet thuis in de oudere Nikon-spullen, dus mijn vraag is; wat is een goede (hoeft niet het beste van het beste te zijn, gewoon een goed objectief) macrolens zonder AF? Ik zal hem vooral gebruiken voor plantendetails, beestjes, maar ik vind het ook erg leuk om te expirimenteren met een tafelstudiootje en zo structuren en dergelijke te fotograferen. Ik zat dus zelf te denken aan ergens tussen de 85 en 105 mm. Kan ook daar altijd tips over gebruiken. En wat is ongeveer een reële prijs voor dit soort objectieven?

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Krista

Daniël

Re: Macro/micro zonder AF

Bericht door Daniël » ma okt 11 2010 9:30 am

de hamvraag is of je een nieuwe of 2ehands wilt hebben.

Nieuw:
Konijnenberg, Kamera express, FOKA, en nog meer
2ehands:
Marktplaats, Fotoapparatuur.nl, en nog meer.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma okt 11 2010 10:46 am

Omdat je een D80 hebt is een manueel objectief zoals een AI of AIS 55mm f/2,8 of f/3,5 niet echt handig. Manueel scherpstellen is niet het probleem, want je hebt nog wel de scherpstelhulp (rondje - pijltje) onder in je zoeker.

Er is een ander probleem omdat de D80 bij een AI of AIS objectief niet het diafragma kan aansturen. De D80 kan dit alleen elektronisch (voorste instelwieltje) en niet mechanisch wat je voor het AI of AIS objectief nodig hebt. Zonder de automatische diafragma koppeling, heb je geen automatische lichtmeting en moet je de sluitertijd en het diafragma ook manueel instellen. Het kan, maar maakt het je een stuk moeilijker.

Ideaal voor je camera is de AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR. Pas op DX uitvoering, als je later wilt overstappen naar FX, kan dat wel maar lever je veel pixels in.
Echt ideaal is de AF-S Micro 105 f/2,8 G ED VR (en tweedehands zal die moeilijk te vinden zijn) of de AF Micro 105 f/2,8 die in 1990 op de markt kwam. Tweedehands van 250 tot 300 euro. Een 20 jaar oud exemplaar zal nog uitstekend op je camera werken en gaat zo nog 50 jaar mee. Het is tenslotte een Nikkor.

Prijzen: http://www.wissen.nikonpoint.de/?p=266" onclick="window.open(this.href);return false;

Meer over macro met Nikon: http://home.kpn.nl/braak117/macro.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma okt 11 2010 11:37 am

Hans Braakhuis schreef:Zonder de automatische diafragma koppeling, heb je geen automatische lichtmeting en moet je de sluitertijd en het diafragma ook manueel instellen. Het kan, maar maakt het je een stuk moeilijker.
Met "een stuk moeilijker" denk ik dat zoiets sterk overtrokken wordt. Binnen 1 seconde zie je het resultaat achterop de LCD-monitor en kun je de belichting controleren aan de hand van histogram en hoge lichten knippertool en corrigeren. Dat is niet anders als wat je doorgaans ook doet als je ondanks wel gebruik van een belichtingsmeter en een (semi)-automatische belichtingsmodus, je beelden eveneens controleert. Dan stel je meestal bij met een + of - correctie.
Macro is toch al een wijze van rustig werken en veelal in volledig manuele modus werken. Die paar test-opnamen om de juiste belichting te bepalen maakt in praktijk echt niet het kantelpunt om maar af te zien van dit soort lenzen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma okt 11 2010 12:58 pm

Dat kan natuurlijk bij statische, niet weglopende of wegvliegende onderwerpen best zo gedaan worden. Leuk bij paddenstoelen en zo, maar het is toch niet echt handig bij bijvoorbeeld vlinders en bijen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma okt 11 2010 1:16 pm

Ook dan is IMO handmatige scherpstelling in de meeste gevallen verre te prefereren boven AF.
Het AF-vlakje hoeft maar net even langs het beestje te vallen, en je focus hunt naar iets wat misschien meters erachter ligt. Ook met AF op het beestje, is het slechts zelden dat het scherptepunt daar ligt waar jij het ivm met een evenwichtige scherptedieptverdeling wilt hebben.
Manuele scherpstelling is dan een stuk stabieler om mee te werken. Dat is nu hetgeen juist verre wordt onderschat.

Krista

Bericht door Krista » ma okt 11 2010 1:43 pm

Bedankt voor de reacties zover, maar mijn vraag blijft; als ik idd kies voor handmatig scherpstellen (voor ik digitaal ging werken had ik een Pentax waar alleen een ingebouwde lichtmeter op zat en ik sowieso alles in moest stellen, dus dat zal niet zo'n probleem zijn, vergeet ik tenminste ook niet hoe dat ook al weer moest :wink: ), wat is dan een goed objectief, en is voor wat ik wil (zie bovenste berichtje) een 85mm of een 105mm de betere optie?

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma okt 11 2010 2:16 pm

@Léon: ik doelde op de belichting. Niet de AF, hoewel het ter beschikking hebben daarvan natuurlijk op zich te prefereren is...

@Krista: beide zijn prima. De 105 is echter nog beter dan de 85 DX en ook op full frame camera's bruikbaar.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma okt 11 2010 4:02 pm

Krista schreef:maar mijn vraag blijft; als ik idd kies voor handmatig scherpstellen (voor ik digitaal ging werken had ik een Pentax waar alleen een ingebouwde lichtmeter op zat en ik sowieso alles in moest stellen, dus dat zal niet zo'n probleem zijn, vergeet ik tenminste ook niet hoe dat ook al weer moest :wink: ), wat is dan een goed objectief, en is voor wat ik wil (zie bovenste berichtje) een 85mm of een 105mm de betere optie?
85mm of 105 maakt niet zoveel uit.
Veel tegenwoordige macro-lenzen verkorten de brandpunt bij het dichterbij instellen en kom je aan kortere instelafstanden dan je op basis van de brandpunt verwacht. Kijk wat voor impact dat heeft. Kies daar de juiste macrolens bij.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 06&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

En ook deze is belangrijk om te kennen (2e alinea): http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 94#p388894" onclick="window.open(this.href);return false;

Krista

Bericht door Krista » wo okt 13 2010 5:09 pm

Bedankt voor de reacties, ben nu een stuk wijzer en kan een goed afgewogen keuze maken. Denk dat ik toch even doorspaar en voor de Nikkor AF-S 85mm DX Micro F3.5G ED VR ga. Niet helemaal top of the bill, maar meer dan goed genoeg voor wat ik wil, denk ik.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”