Wat betekenen toch al die letters?
Wat betekenen toch al die letters?
Op dit forum heb ik een beetje zitten scheumen naar groothoeklenzen. Maar wat betekenen toch al die letters, want ik kom nogal wat varianten tegen.
Bijvoorbeeld: Tokina 12-24 mm F/4 AT-X Nikon
en Tokina 12-24 mm II F/4.0 AT-X PRO DX
De onderste lens heeft duidelijk iets meer. Maar wat?
Dank voor wie me uit de brand helpt.
Re: Wat betekenen toch al die letters?
Molenaar schreef:Op dit forum heb ik een beetje zitten scheumen naar groothoeklenzen. Maar wat betekenen toch al die letters, want ik kom nogal wat varianten tegen.
Ik hoop dat je Engels een beetje goed is

Bron http://www.tokina.eu/tokina/index.php5? ... d=43&pid=4AT-X technology
AT-X comes from our original concept of "Advanced Technology Extra". This vision encompasses as special group of lenses that are manufactured without compromise, using th most advanced design and fabrication technologies available.
To any user, AT-X means excellent performance through superior technology.
PRo staat in deze voor PROfessional, F/4.0 staat voor het grootst mogelijke diafragma en de "II" staat voor versie twee (deze heeft wel een scherpstelmotor in tegenstelling tot versie "I".) De II is vergelijkbaar met termen als AF-S, SWM, HSM, etc.. bij andere merken dan Tokina.
DX staat voor dat het een "niet-fullframe" objectief is. Oftewel voor camera's als b.v. de D60/D5000/D90/D300 en niet voor b.v. een D700/D2x/D3 etc..
(Nu zullen er wel weer z**rzakken zijn die gaan zeggen dat ze ook op de laatste passen en dat je foto's kan maken maar houd je daar nu nog maar niet mee bezig. Gezien je vraagstelling lijkt me dat niet interessant. Als ik zo vrij mag zijn).
Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijker wordt, anders gewoon vragen !
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
De websites van de diverse fabrikanten vertellen het verhaal volgens mij in dit soort gevallen het best.
Leuk detail is trouwens dat elke fabrikant zijn eigen vocabulaire heeft op dit gebied, dus kennis van merk 1 geeft je niet direct aanknopingspunten bij mer 2.
Voorbeeld. vibratie reductie heet bij Nikon VR, bij Canon IS, bij Tamron VC en bij Sigma OS. En dan ben ik nog niet eens compleet.

Leuk detail is trouwens dat elke fabrikant zijn eigen vocabulaire heeft op dit gebied, dus kennis van merk 1 geeft je niet direct aanknopingspunten bij mer 2.

Voorbeeld. vibratie reductie heet bij Nikon VR, bij Canon IS, bij Tamron VC en bij Sigma OS. En dan ben ik nog niet eens compleet.

Dank jullie. Ik ben een stuk verder en kom zojuist van Wikipedia om te zoeken naar fullframe objectief. Niet gevonden.
Kan je nog iets specifieker zijn Pbreev? Ik heb trouwens een D70.
Hartelijke groet,
Molenaar (=vrijwillig molenaar)
http://www.judithbrandon.nl" onclick="window.open(this.href);return false; (voor de liefhebbers)
Kan je nog iets specifieker zijn Pbreev? Ik heb trouwens een D70.
Hartelijke groet,
Molenaar (=vrijwillig molenaar)
http://www.judithbrandon.nl" onclick="window.open(this.href);return false; (voor de liefhebbers)
- Léon Obers
- Forumlid
Full frame ofwel het van "vroeger" bekende volledige kleinbeeldformaat 24x36mm.Molenaar schreef:kom zojuist van Wikipedia om te zoeken naar fullframe objectief. Niet gevonden.
De meeste digitale reflexen hebben namelijk een sensor die kleiner is (zoals in je D70).
Bij Nikon noemt men de kleiner gebruikte sensor: DX, het volledige digitale kleinbeeldformaat: FX
Objectieven die "full frame" zijn dekken het hele kleinbeeldformaat (dus FX) nog uit.
DX-objectieven dekken alleen het gebied uit (de beeldcirkel) van de kleinere afmeting sensor.
Zet je DX-objectieven op full frame camera's heb je lichtafval / zwarte hoeken waar helemaal geen beeld meer is.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Wat betreft "al die letters" kun je voor aanduidingen op Nikon objectieven het best deze koppeling gebruiken:
http://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/ ... _id/150289" onclick="window.open(this.href);return false;
Onderaan die pagina staan nog een paar koppelingen, die je weer verder op weg helpen.
http://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/ ... _id/150289" onclick="window.open(this.href);return false;
Onderaan die pagina staan nog een paar koppelingen, die je weer verder op weg helpen.
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
- Cookie1397
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Je mooet ook niet zoeken naar fullframe objectief maar naar full frame objectief, een spatie doet veelMolenaar schreef:Dank jullie. Ik ben een stuk verder en kom zojuist van Wikipedia om te zoeken naar fullframe objectief. Niet gevonden.

Nikon Z Z & de maskers
- gongon
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Mooie foto`s op je site.
Groetjes Gonnie.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Léon heeft je reeds enige verduidelijking gegeven. Het volgende heb ik nog toe te voegen;Bijvoorbeeld: Tokina 12-24 mm F/4 AT-X Nikon
Los van wat lettertjes heeft de tweede alleen de aanduiding "II" meer. Zoals gezegd staat dit voor een scherpstelmotor in het objectief. Eén die niet noodzakelijk is voor je D70. De D70 heeft een motor in de body zitten. Echter kun je wel een objectief gebruiken met een scherpstelmotor maar is niet per se nodig. Zeker voor een groothoek objectief is dit minder wenselijk (dan bij een telezoom). Dus als je met je D70 voor een groothoek zoom gaat van Tokina dan zou ik zeggen neem een "Tokina 12-24 mm F/4 AT-X Nikon" zonder "II". Deze heeft op mijn D70s en mijn D90 perfect dienst gedaan/doet het nog steeds. Ergo, als je een groothoekzoom zoekt kan ik en denk ik vele anderen hem je aanbevelen als goed objectief voor groothoek op een D70.
Tjonge, jullie zijn ware Nikon-kanjers zeg.
Ik vind het nog niet makkelijk om alles goed te begrijpen, maar het heeft wel de weg naar meer technische kennis voor me geopend.
Tot nu toe hield ik me slechts bezig met de fotografie zelf en nooit met zulke hardware zaken.
Dus, geweldig bedankt. Ik zal nog wel eens vaker op dit forum rondneuzen om kennis op te doen.
Totdat ik zelf berichten kan beantwoorden.
Allemaal nogmaals dank voor jullie wil om te helpen en de reacties.
Hartelijke groet van Judith
Ik vind het nog niet makkelijk om alles goed te begrijpen, maar het heeft wel de weg naar meer technische kennis voor me geopend.
Tot nu toe hield ik me slechts bezig met de fotografie zelf en nooit met zulke hardware zaken.
Dus, geweldig bedankt. Ik zal nog wel eens vaker op dit forum rondneuzen om kennis op te doen.
Totdat ik zelf berichten kan beantwoorden.

Allemaal nogmaals dank voor jullie wil om te helpen en de reacties.
Hartelijke groet van Judith
Sommige zijn enkel alleen Nikon kanjers, sommige snappen ook andere merken en je hebt kanjers die ook echt van alle facetten van fotografie iets af weten. ik laat even in het midden wie wie is.Tjonge, jullie zijn ware Nikon-kanjers zeg.

Is eerlijk gezegd ook het belangrijkst! En gaat je ook goed af. Informatie kan je ook o.a. hier inwinnen. Al zijn sommige wel erg nukkig en reageren alleen met reacties als;Tot nu toe hield ik me slechts bezig met de fotografie zelf en nooit met zulke hardware zaken.
Google eens;
Lees de handleiding;
Etc..
Ik zou zeggen

Vandaag is de lens gearriveerd. Het is de 12-24 van Tokina geworden inderdaad.
Geweldig zeg met al die aambeeldwolken vandaag. Leve de koufronten. Ha ha, GEWELDIG ZO'N LENS!!!!!
DANK VOOR DE SUPPORT NOGMAALS.
HARTELIJKE GROET VAN MOLENAAR (JUDITH). :mrgreen:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Geweldig zeg met al die aambeeldwolken vandaag. Leve de koufronten. Ha ha, GEWELDIG ZO'N LENS!!!!!
DANK VOOR DE SUPPORT NOGMAALS.
HARTELIJKE GROET VAN MOLENAAR (JUDITH). :mrgreen:

- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Je hoeft niet te schreeuwen hoor,,,,
Van die Tokina 12-24 ga je een hoop lol hebben. Het is een van mijn favoriete objectieven.

Van die Tokina 12-24 ga je een hoop lol hebben. Het is een van mijn favoriete objectieven.