Je eigen {foto} site, en aanraders fotobewerking?

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
MJBurggraaff

Je eigen {foto} site, en aanraders fotobewerking?

Bericht door MJBurggraaff » di okt 12 2010 4:13 pm

Hallo!

Ik ben zelf niet geheel een leek wat betreft HTML/PHP/CSS en het maken van site's in z'n algemeenheid. Heb vroeger regelmatig RPG-games op internet in elkaar geflanst, dit deed ik via eccentrix, gratis en de hele site typte je zelf. Ik vond frontpage (wat toen op school vooral aangeraden werd) 3 keer niks ivm je er voor mij te weinig mee kon. Ik wou alles zelf maken en het naar mijn wensen maken en niet met vooraf gestelde instelling. Langzaamaan verdwenen sites als eccentrix en kwamen my webs, everyoneweb, com2me etc. En dat zijn dus manieren van sites bouwen die ik echt verafschuw, en ben nooit tevreden over dat soort websites. ;)

Ik zit er al een hele tijd aan te denken om iets voor mezelf op te richten, eigenlijk in eerste instantie een soort site voor mij en het paardje waarin we onze vorderingen bijhouden. Wanneer en waar we op concours gaan, foto's en wellicht wat leuke trainings verslagjes al zijn dat best 'kale' websites. En ik vind het toch wel link eigenlijk om zoveel informatie op internet te zetten, je weet het maar nooit.

Met de aanschaf van de nieuwe camera in het verschiet, en daarbij het toch wel erg serieus willen oppakken voor wat betreft de fotografie lijkt het me juist beter om m'n eigen "foto-website" te maken. Waarop ik gemaakt shoots kan plaatsen, en een soort van archief in kan aanleggen (die niet perse direct ook zichtbaar op de site behoort te zijn, een beetje een soorte extra 'back-up' voor de wat mooiere foto's). Nu vragen foto's best wat geheugen en kan dit nog wel eens een probleem gaan vormen wat betreft de host die je kiest..

Ben dus eigenlijk nu niet alleen opzoek naar een goede camera, tegelijk een goede webhosting om m'n eigen site op te planten. Ik verwacht niet dat ik erg veel bezoekers zal trekken, maar wel dat ik veel 'geheugen' (ff juiste benaming kwijt), tot m'n beschikking heb om ook foto's die niet op de site zichtbaar zijn voor de bezoeker te kunnen plaatsen.

Daarbij bewerk ik al vanaf dat ik in aanraking kwam met fotobewerking (vooral voor de site's, ik maakte grappige / leuke / serieuse bewerkingen, die voor die RPG-games bedoeld waren of een creatieve collega voor een vriendin van mij.) Ik was niet zozeer bezig met het bwerken van foto's om ze 'af te werken'. Om het zo even te zeggen. Ben toen begonnen met PSP8 (meen ik, of zelfs nog ouder), uiteindelijk steeds een stapje verder en heb nu dus X2 die ik er prettig vind werken). Maar aangezien ik niemand hier hoor over paint shop pro (PSP) vraag ik mij dus echt af of ik hiermee nog langer uit de voeten kan voor wat betreft ik wil bewerken. Gewoon foto's die ik gemaakt hebt evt. wat scherper maken, of juist storende elementen verwijderen etc. Wellicht wat contrast aanpassen o.i.d. En vraag me dus af of ik het lekker moet houden bij PSPX2 of om toch maar is naar wat anders over te stappen, en waarom dan? En welke is een aanrader? Met photoshop kan ik bv. weer totaal niet uit de voeten omdat dat voor mij een totaal andere manier van werken is dan PSP.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Je eigen {foto} site, en aanraders fotobewerking?

Bericht door Léon Obers » di okt 12 2010 6:25 pm

MJBurggraaff schreef:Waarop ik gemaakt shoots kan plaatsen, en een soort van archief in kan aanleggen (die niet perse direct ook zichtbaar op de site behoort te zijn, een beetje een soorte extra 'back-up' voor de wat mooiere foto's). Nu vragen foto's best wat geheugen en kan dit nog wel eens een probleem gaan vormen wat betreft de host die je kiest..
Ik zou een host of website niet kiezen voor back-up van (originele) full res foto's. Kom je veel teveel tekort aan ruimte, bovendien veel te langzaam.
Neem beter 2 (of 3) externe harddisks die je omwisselt voor back-up. Voor weinig geld heb je een Terabyte aan harddisk geheugen.
Voor een website met wat foto's heb je niet zoveel geheugen nodig. Foto's voldoende klein maken en comprimeren.
MJBurggraaff schreef: Ben toen begonnen met PSP8 (meen ik, of zelfs nog ouder), uiteindelijk steeds een stapje verder en heb nu dus X2 die ik er prettig vind werken). Maar aangezien ik niemand hier hoor over paint shop pro (PSP) vraag ik mij dus echt af of ik hiermee nog langer uit de voeten kan voor wat betreft ik wil bewerken. Gewoon foto's die ik gemaakt hebt evt. wat scherper maken, of juist storende elementen verwijderen etc. Wellicht wat contrast aanpassen o.i.d.
Als je daar lekker mee werkt in hetgeen je wilt doen, zou ik zeggen lekker verder ermee werken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

MJBurggraaff

Re: Je eigen {foto} site, en aanraders fotobewerking?

Bericht door MJBurggraaff » di okt 12 2010 7:55 pm

Bedankt voor de reactie! :)
Sowieso worden de orginele bestanden op een externe hard-disk gezet. Ik ga zeer zeker niet fotograveren in 640 x 480.. :D
Maar ik bedoelde meer een soort van back-up voor de mooiere foto's, die dus al compleet nabewerkt zijn etc. Waar je dus snel en makkelijk overal vandaan bij kan, maar wellicht niet altijd zichtbaar op de site wilt plaatsen. Beetje lastig uit te leggen / verwoorden.

Nouja ik heb me verder niet echt bezig gehouden met foto's nabewerken in de zin van het afmaken, maar een andere soort bewerking. Ik leer liever nu direct met een ander programma werken dan dat ik halverwege helemaal over moet stappen (en dat ga je ook terug zien in de foto's). PSP is dus niet een ondergeschiktprogramma?

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”