Bestandsgrootte JPG

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Jomar

Bestandsgrootte JPG

Bericht door Jomar » do okt 14 2010 12:04 pm

Gisteren avond is even weer wat foto's bewerkt, eerst in ViewNX2 even wat bijgesteld ( voor zover het hier mee kan )
en geconverteerd naar JPG,

Nu ging ik voor de grap is kijken wat CS5 hiermee kon doen, en wat voor verschil er hierin zit,
buiten dat natuurlijk de programma's elkaars bewerkingen niet kennen, wat logisch is natuurlijk,
En ik kwam op het volgende ,

Als ik vanuit ViewNx2 exporteer naar JPG.. is de foto 6,66 mb
als ik vanuit camera raw 6.0 cs5 exporteer in 1 x is hij 1,99 mb
als ik vanuit camera raw cs5 bestand openen doe, en hem vervolgens in cs5 opsla als, is hij weer 6,66 mb..
waarbij de originele NEF 14,6 mb is.

Nu zie ik dat View Nx horizontaal en verticaal op 300dpi wegschrijft,
terwijl de camera raw van cs5 dit met 240 dpi doet...

Op het scherm zie je niet heel gek veel verschil op 100%, maar toch is het bestand 3 x zo klein.....
Dat scheelt aanzienlijk, maar is dit dan een soort van comprimeren met beeldverlies?

Is dit iets wat je alleen tegen gaat komen bij het afdrukken op groot formaat?, of is dit meer te verwaarlozen?

Graag jullie mening,

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Bestandsgrootte JPG

Bericht door Léon Obers » do okt 14 2010 2:18 pm

Kwestie dat het ene programma op een andere compressiewaarde voor JPG staat ingesteld als het andere programma. Niet meer niet minder.
De instelling voor dpi maakt verder niks uit als het totaal aan pixels breed en hoog hetzelfde blijft.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jomar

Bericht door Jomar » do okt 14 2010 4:23 pm

Léon Obers schreef:Kwestie dat het ene programma op een andere compressiewaarde voor JPG staat ingesteld als het andere programma. Niet meer niet minder.
De instelling voor dpi maakt verder niks uit als het totaal aan pixels breed en hoog hetzelfde blijft.
Leon,

Dank je voor je reactie,
duidelijker kan niet, ik weet genoeg :D

thnx

palone

Bericht door palone » do okt 14 2010 7:56 pm

Jomar schreef:Op het scherm zie je niet heel gek veel verschil op 100%, maar toch is het bestand 3 x zo klein.....
Wat voor verschil zien je dan bijvoorbeeld ?

gr,

Patrick

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do okt 14 2010 10:43 pm

Bij JPG-bestanden die sterk gecomprimeerd zijn ga je simpelweg JPG-artifacten zien tegenover bestanden die minder sterk zijn gecomprimeerd of helemaal niet (zoals bij raw-bestanden).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”