Ik heb een scopos APO-ED refractor D66/F400 F 6.0 eigenlijk een soort telescoop.
Deze heb ik vorig jaar op vakantie gekocht. Met een adapter, die ze niet op voorraad hadden, erbij kon hij ook als telelens worden gebruikt, hij moest dan alleen in de stand manual gezet worden. Ze zijn in die fotozaak alleen vergeten te vertellen dat de belichtingsmeter van mijn D70s dan helemaal niet werkt en ik zonder tussenring pas vanaf een paar honderd meter kan scherpstellen. Ik kan dus alleen in de manual-stand een sluitertijd kiezen maar niet zien of dat te veel of te weinig is omdat de meter dan niet werkt. Nu kan ik het wel redelijk inschatten en met bracketing een serie daaromheen schieten. Dat lukt, de foto's zijn zichtbaar scherper en mooier van kleur als met mijn 70/300 maar echt handig is het niet en dat is jammer.
-is er een manier in het menu om de belichtingsmeter toch te laten werken.
-ik ben van plan een D300S te kopen, kan deze belichting meter dit wel.
Lens zonder diafragma
Lens zonder diafragma
Laatst gewijzigd door fred101 op di okt 19 2010 12:43 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Lens zonder diafragma
Ik probeerde zojuist het volgende:
D300 op stand M aan een balgapparaat met een of andere lens microscooplens. Het LCD op de camera toont een knipperende belichtingsbalk, die aangeeft onder- of overbelichting. Ik kan met het achterste instelwiel de sluitertijd regelen zodat de belichting op nul (=goed) uitkomt.
Ik denk dat dit ook op een D300s kan.
Geen idee of de D70s dit ook kan.
Groet Hans.
D300 op stand M aan een balgapparaat met een of andere lens microscooplens. Het LCD op de camera toont een knipperende belichtingsbalk, die aangeeft onder- of overbelichting. Ik kan met het achterste instelwiel de sluitertijd regelen zodat de belichting op nul (=goed) uitkomt.
Ik denk dat dit ook op een D300s kan.
Geen idee of de D70s dit ook kan.
Groet Hans.
Leuk ding, heb hem even opgezocht. Vroeger (?) noemden we dat een komeetzoeker.
Het ding heeft, zoals alle telescopen, geen verstelbaar diafragma. Wel weet je dat de vaste opening f/6,0 is.
Je kunt met je gewone objectief in M en op f/6 meten en die waarde gebruiken nadat je de 600mm er op hebt gezet.
Met een losse belichtingsmeter kun je ook gewoon de juiste sluitertijd vinden en instellen.
Een andere mogelijkheid is de "Sunny Sixteen"-regel.
Even kort, hoef je niet te zoeken: bij volle zonneschijn is bij f/16 je sluitertijd gelijk aan de film-/sensorgevoeligheid. Sta je dan op 200 ISO, neem je een sluitertijd van 1/250. Voor iedere verslechtering van het licht (lichte wolkjes, zwaardere wolkjes, geheel bewolkt, en zo verder en zo voort: steeds één stop minder snelle sluitertijd.
In jouw geval is je opening vast op f/6, dus jij zou bij volle zon en ISO 200 uitkomen op een 2,5 stops snellere sluitertijd: ik zou denken tussen 1/1000 en 1/1250.
Verder kun je het zelf uitpuzzelen: halvering sluitertijd is één stop meer, verdubbeling sluitertijd is één stop minder, halvering ISO is één stop meer, verdubbeling ISO is één stop minder licht.
Er zijn ook mensen die het histogram gebruiken, maar als analoog fotograaf kan ik je daar weinig over vertellen.
emdeklerk
Het ding heeft, zoals alle telescopen, geen verstelbaar diafragma. Wel weet je dat de vaste opening f/6,0 is.
Je kunt met je gewone objectief in M en op f/6 meten en die waarde gebruiken nadat je de 600mm er op hebt gezet.
Met een losse belichtingsmeter kun je ook gewoon de juiste sluitertijd vinden en instellen.
Een andere mogelijkheid is de "Sunny Sixteen"-regel.
Even kort, hoef je niet te zoeken: bij volle zonneschijn is bij f/16 je sluitertijd gelijk aan de film-/sensorgevoeligheid. Sta je dan op 200 ISO, neem je een sluitertijd van 1/250. Voor iedere verslechtering van het licht (lichte wolkjes, zwaardere wolkjes, geheel bewolkt, en zo verder en zo voort: steeds één stop minder snelle sluitertijd.
In jouw geval is je opening vast op f/6, dus jij zou bij volle zon en ISO 200 uitkomen op een 2,5 stops snellere sluitertijd: ik zou denken tussen 1/1000 en 1/1250.
Verder kun je het zelf uitpuzzelen: halvering sluitertijd is één stop meer, verdubbeling sluitertijd is één stop minder, halvering ISO is één stop meer, verdubbeling ISO is één stop minder licht.
Er zijn ook mensen die het histogram gebruiken, maar als analoog fotograaf kan ik je daar weinig over vertellen.
emdeklerk
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Binnen één seconde het beeld op de LCD/monitor bekijken. Beoordeel het beeld aan de hand van histogram en hoge lichten knippertool. Van daaruit bijsturen en de echte opnamen maken.fred101 schreef:Nu kan ik het wel redelijk inschatten en met bracketing een serie daaromheen schieten.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ik heb nu twee boeken over digitale fotografie gehaald. Ik snap nu een beetje wat je bedoeld. Ik had geen idee over dat histogram. Dat is inderdaad een mooie controle na die 1/16 e regel. Nog mooier is dus dat mijn toekomstige D300s wel gewoon werkt. Bedankt voor het proberen. Ik ga nu ook eens met RAW spelen. Mijn Bigma vergroot overigens nog meer dan die 600. De definitie van die 600 lijkt nog een fractie beter maar dat kan ook aan bewegingsonscherpte liggen. Was nu niet echt een wetenschappelijk verandwoorde test
bedankt voor de info
Fred

Fred