Samyang 85mm f1.4 geschikt voor D5000?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
robvandijk79

Samyang 85mm f1.4 geschikt voor D5000?

Bericht door robvandijk79 » wo okt 27 2010 9:09 pm

Ik ben op zoek naar een lichtsterk objectief om binnen mooie foto's te maken van mijn pasgeboren zoontje. Ken Rockwell is lyrisch over de 35mm f1.8. Maar ik lees vaak dat een dergelijk objectief te weinig 'lengte' heeft voor dit doeleinde.
Nu vind ik veel goede recencies/reviews over de Samyang 85mm f1.4, echter, deze mist AF i.c.m. de D5000. Dit ervaar ik op zich niet als probleem, maar ik vraag me af waar ik nog meer rekening mee moet houden met een dergelijke lens op mijn D5000. Tegen welke 'ongemakken' loop ik nog meer aan? Te denken valt bijvoorbeeld aan de focus aanduiding van de camera zelf. Wanneer ik mijn huidige lens op MF zet en handmatig focus zie ik links onderin de zoeker een groene stip zodra het beeld scherp gesteld is. Werkt deze functionaliteit ook met de Samyang?

Alvast dank voor jullie reacties!

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Samyang 85mm f1.4 geschikt voor D5000?

Bericht door Cees » wo okt 27 2010 9:47 pm

De Samyang is prima te gebruiken met de D5000. Daar is niets op tegen.
Ik vraag me even af welk objectief je nu hebt, ik neem aan een 18-55. Kijk dan eens op 35mm wat je allemaal kunt fotograferen.
Dit objectief komt op 35mm qua beeldhoek overeen met de 50mm waarmee iedereen vroeger altijd heeft gefotografeerd en is, zeker voor DX op dit moment één van de goedkope juweeltjes van Nikon.
Ik zou er nog eens goed over nadenken voordat ik de Samyang zou kiezen. Hangt ook sterk af van je kennis en kunde.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Rick S.

Bericht door Rick S. » wo okt 27 2010 10:04 pm

De D5000 heeft geen scherpstelmotor in de body zitten? Als je dan toch geen bezwaar hebt tegen het zelf scherpstellen zou ik toch echt kijken voor de 50mm f1.8 of f1.4 van Nikon alleen is die laatste een stuk duurder. Ik heb zelf zoals vele hier de f1.8 en dat is echt een heel goed(koop) objectief en zou hem niet willen missen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo okt 27 2010 10:26 pm

robvandijk79 schreef:Tegen welke 'ongemakken' loop ik nog meer aan? Te denken valt bijvoorbeeld aan de focus aanduiding van de camera zelf. Wanneer ik mijn huidige lens op MF zet en handmatig focus zie ik links onderin de zoeker een groene stip zodra het beeld scherp gesteld is. Werkt deze functionaliteit ook met de Samyang?
De functionaliteit van de groene stip werkt ook met de Samyang en elk ander manueel objectief.
Mocht je dat objectief willen aanschaffen, overtuig je ervan dat er een CPU in zit (te zien aan de contactpuntjes bij de achterkant van het objectief). Eerdere versies hadden nog geen CPU en dan werkt de lichtmeter van een D5000 niet. De nu verkrijgbare objectieven van Samyang hebben tevens een CPU, maar misschien dat een winkel nog oude exemplaren zonder CPU hebben liggen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » wo okt 27 2010 11:15 pm

robvandijk79 schreef:Nu vind ik veel goede recencies/reviews over de Samyang 85mm f1.4, echter, deze mist AF i.c.m. de D5000.
De Samyang is een Manual Focus lens en heeft dus op geen enkele camera AF.

robvandijk79

Bericht door robvandijk79 » do okt 28 2010 7:16 pm

Bedankt voor jullie reacties.
Cees Laarman schreef: Kijk dan eens op 35mm wat je allemaal kunt fotograferen. Dit objectief komt op 35mm qua beeldhoek overeen met de 50mm waarmee iedereen vroeger altijd heeft gefotografeerd en is, zeker voor DX op dit moment één van de goedkope juweeltjes van Nikon.
Ik heb reeds een aantal foto's gemaakt, op 35-50-85mm, en heb het gevoel met 35mm wel erg dicht op 'op mijn zoontje' te moeten zitten wil ik er een mooi portretje van maken. Op diverse forums wordt tevens beweerd dat 35mm en 50mm niet echt geschikt zijn als portret lenzen.

En zoals gezegd
robvandijk79 schreef:Ik ben op zoek naar een lichtsterk objectief om binnen mooie foto's te maken van mijn pasgeboren zoontje. Ken Rockwell is lyrisch over de 35mm f1.8. Maar ik lees vaak dat een dergelijk objectief te weinig 'lengte' heeft voor dit doeleinde.
Dus vandaar de 85mm f1.4 van Samyang. Voor zover ik het begrepen denk te hebben een geschikte en tevens betaalbare lens voor dit doeleinde. Of heb ik het mis?

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » do okt 28 2010 10:00 pm

Houd er rekening mee dat de scherptediepte bij een 85 mm bij 1.4 heel erg klein is. Ik ken de D5000 niet, maar heel precies handmatig scherpstellen op continu bewegende kinderen valt meestal niet mee en dat zal op een D5000 niet veel anders zijn. Dus is een AFS-objectief misschien toch prettiger en trefzekerder. Een 50 mm? Of een zoom?

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr okt 29 2010 8:57 am

Een matglas vervangen om beter te kunnen scherpstellen, zal een crime worden bij een D5000. De camera is er niet voor gemaakt.
De Samyang is manual focus en daarom meer geschikt voor een D300(s) of D7000.

Er zijn nog wel meer problemen. Als je Samyang 85mm f1.4 googelt, dan begint het met de problemen.

En dan heeft Samyang wel leuke foto's van hun objectief op een D40, maar heb je daar wat aan? Kijk eens naar de foto's op de Samyang site:
http://www.samyang.pl/product,21,catego ... herical_if" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zie geen AF contacten op het objectief !!!

Dan zul je dus alles manueel moeten instellen. En de camera is een G camera en dan kun niet een mechanisch diafragma aansturen.

Het Nikon alternatief is de net uitgebrachte AF-S 85mm f/1,4 G. Toch zo 5 keer duurder, maar dan heb je wel een magnesium body, rubberen ringen tegen stof en regenwater, een optische kwaliteit, en eigenlijk moet je naar school om met zo'n objectief te kunnen werken. De speciale eigenschappen worden op dit forum wel vaker besproken.
Nu zijn er wel goedkopere Nikon alternatieven:
AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3,5G ED VR
AF 85 f/1,8 D (geen AF-S)
Of waarom niet gewoon een AF-S DX 16-85mm f/3,5-5,6 G ED VR. Optisch en mechanisch een stuk beter, dan andere kit objectieven.

Gaat het nu om een portret-objectief, dan is lichtsterkte van belang omdat je dan ook gebruik kunt maken van de geringe scherptediepte. Met een kit objectief heb je dat nooit. Voor een goede kwaliteit moet je naar f/8 en dan heb je veel scherptediepte. Liefhebbers die veel portretten maken hebben een 85 of een AF DC 105 f/2,0 D.
Met een iets duurdere camera komen al die leuke AF (geen AF-S) objectieven in beeld. En daar zijn er ook heel veel tweedehands van.
Op m'n website een kwaliteitsoverzicht:
http://home.kpn.nl/braak117/kwaliteit%2 ... tieven.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

of een advies over welk objectief nu geschikt is:
http://home.kpn.nl/braak117/ObjectiefAdvies.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » vr okt 29 2010 10:26 am

Hans Braakhuis schreef: En de camera is een G camera en dan kun niet een mechanisch diafragma aansturen.
Ik heb gehoord van G-objectieven, maar nog niet van G-camera's :?:

Tobias

Bericht door Tobias » vr okt 29 2010 8:14 pm

Bob42 schreef:
Hans Braakhuis schreef: En de camera is een G camera en dan kun niet een mechanisch diafragma aansturen.
Ik heb gehoord van G-objectieven, maar nog niet van G-camera's :?:
hopelijk heb je wel iets gehoord over de G -spot :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr okt 29 2010 9:51 pm

Hans Braakhuis schreef: En dan heeft Samyang wel leuke foto's van hun objectief op een D40, maar heb je daar wat aan? Kijk eens naar de foto's op de Samyang site:
http://www.samyang.pl/product,21,catego ... herical_if" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zie geen AF contacten op het objectief !!!
Zoals eerder in de draad aangegeven worden inmiddels door Samyang objectieven met contacten (=met CPU) geleverd.
Maar let er op, als het je keus zou worden, om niet het oudere type zonder CPU te nemen, die wellicht in winkels nog voorradig zijn. Zie een bericht van iemand die de lens in twee versies in Nederland aangeboden heeft zien (en er zelf een heeft gekocht), met en zonder CPU:
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=36335797" onclick="window.open(this.href);return false;
De lens met CPU is op de doos te onderscheiden als "Samyang AE 85mm F1.4"

Hier een plaatje van een ander Samyang objectief waar duidelijk te zien is dat men nu objectieven met CPU levert.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo nov 03 2010 2:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » vr okt 29 2010 10:33 pm

Hans Braakhuis schreef:Een matglas vervangen om beter te kunnen scherpstellen, zal een crime worden bij een D5000. De camera is er niet voor gemaakt.
Dat gaat prima hoor Hans, alleen kun je niet bij Nikon terecht maar wel bij katzeyeoptics.com of wat goedkoper bij focusingscreen.com en Beverwijk (NSP) zet hem er graag voor je in als je het zelf niet aandurft.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za okt 30 2010 7:19 am

Arend en Leo, bedankt voor de upgrade.

knix

Bericht door knix » di mar 05 2013 3:10 pm

Ik heb de AE versie geprobeerd het is een lens die de vergelijking met andere lenzen glansrijk kan doorstaan. De chip werkt uitstekend. Kijk maar naar de testen.
Als je dat gedaan hebt kijk dan even naar de prijs van een nikon 85 1.4 lens.
Dat prijsverschil haal je er niet uit. Tenslotte het handmatig scherpstellen is even wennen maar dan heb je ook wel scherp wat je scherp wilt hebben. De scherpstelindicator werkt ook goed.
Kortom de kwaliteit is uitstekend. De lens is zeker geschikt voor een D5000.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di mar 05 2013 5:18 pm

Afgezien van G-spots, AF en contacten, lijkt het enige resterende probleem mij dat een 85mm op de D5000 een beeld geeft als van een 127,5mm. Vraag je even af of je je met die brandpuntsafstand en afbeeldingsmaatstaf de ruimte hebt de foto's te maken die je in gedachten hebt.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”