D90 Knipperende nul in belichtingsmeter
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
D90 Knipperende nul in belichtingsmeter
Ik heb sinds een paar dagen een probleem met mijn D90. In de belichtingsmeter in de zoeker knippert in de standen P,S en A de 0. Alleen de nul dus niet de hele belichtingsmeter. Bracketing staat uit. Weet iemand misschien wat het knipperen inhoud.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
-
- Clublid
Re: D90 Knipperende nul in belichtingsmeter
Hoi Giso welkom op ons forum en misschien even een suggestie we hebben een afdeling voorstellen, lijkt me leuk om wat meer van je te weten en ook waar je fotografische interesses liggen.Giso schreef:Ik heb sinds een paar dagen een probleem met mijn D90. In de belichtingsmeter in de zoeker knippert in de standen P,S en A de 0. Alleen de nul dus niet de hele belichtingsmeter. Bracketing staat uit. Weet iemand misschien wat het knipperen inhoud.
Maar nu jouw probleem, als je foto's maakt zijn de opnames dan wel goed of mankeert er wat aan?
Misschien kan je nog wat meer info verschaffen?
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Belichtingscompensatie (de + - instelling) is afwijkend van 0 ingesteld.
Verder zie je in de belichtingsschaal de ingestelde afwijking "in streepjes". Zonder compensatie is de belichtingsschaal bij de automatische belichtingstanden P,S en A niet te zien (tenminste bij een D700, maar alle Nikon camera's werken op dat punt hetzelfde).
Zie ook blz. 90 van de handleiding. Daar zie je bij de plaatjes "grafisch/symbolisch" aangegeven dat de 0 knippert bij ingestelde +- correctie.
Verder zie je in de belichtingsschaal de ingestelde afwijking "in streepjes". Zonder compensatie is de belichtingsschaal bij de automatische belichtingstanden P,S en A niet te zien (tenminste bij een D700, maar alle Nikon camera's werken op dat punt hetzelfde).
Zie ook blz. 90 van de handleiding. Daar zie je bij de plaatjes "grafisch/symbolisch" aangegeven dat de 0 knippert bij ingestelde +- correctie.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
Dank beide heren voor de snelle reactie. Ik zal nog aanvullende informatie geven.
Belichtingscorrectie staat op 0. De genomen foto's sinds het voordoen zijn OK. Belichting van de foto's is goed.
Tijdens het scherpstellen knippert de 0 als de belichtingmeter 0 aangeeft, dus bij onder of overbelichting knippert de 0 niet en zijn de streepjes op de meter zichtbaar.
Stel je de sluitertijd of diafragma of de ISO-waarde zo af dat de belichting weer automatisch geregeld word door de camera dan knippert de 0.
Ik begin nu zelf te twijfelen of dit niet zo hoort.
Als ik de eenvoudige belichtingscorrectie uitzet dan verdwijnt de meter uit de zoeker bij correcte belichting, bij eenvoudige belichtingscorrectie treed de situatie als beschreven op.
In mijn herinnering was dit voorheen niet en bleef de meter zichtbaar in de zoeker, maar zoals ik al zei. Ik begin aan mezelf te twijfelen.
Ik kan ook op het internet niets vinden over deze situatie.
Wie het weet mag het zeggen!
Belichtingscorrectie staat op 0. De genomen foto's sinds het voordoen zijn OK. Belichting van de foto's is goed.
Tijdens het scherpstellen knippert de 0 als de belichtingmeter 0 aangeeft, dus bij onder of overbelichting knippert de 0 niet en zijn de streepjes op de meter zichtbaar.
Stel je de sluitertijd of diafragma of de ISO-waarde zo af dat de belichting weer automatisch geregeld word door de camera dan knippert de 0.
Ik begin nu zelf te twijfelen of dit niet zo hoort.
Als ik de eenvoudige belichtingscorrectie uitzet dan verdwijnt de meter uit de zoeker bij correcte belichting, bij eenvoudige belichtingscorrectie treed de situatie als beschreven op.
In mijn herinnering was dit voorheen niet en bleef de meter zichtbaar in de zoeker, maar zoals ik al zei. Ik begin aan mezelf te twijfelen.
Ik kan ook op het internet niets vinden over deze situatie.
Wie het weet mag het zeggen!
Groet Giso
Groet Giso
- gongon
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Denk dat je per ongeluk op het belichtingscompensatie knopje drukt. Of hij staat op onder- of overbelichting ingesteld. Heb het net even geprobeerd op mijn D200. Die meter zie je echt alleen maar als je de belichtingscompensatie gebruikt. Ook als er een streepje te zien is knippert de 0. Ik weet niet waar het belichtingscompensatie knopje bij de D90 zit, maar misschien druk je er tijdens het fotograferen op. Dan knippert de 0 ook.
Groetjes Gonnie.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Met welke vinger druk je af: wijs- of middelvinger?
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
-
- Forumlid
de oorzaak is bekend. De instelling voor eenvoudige belichtingscorrectie stond aan. In deze stand gaat de -0- knipperen.
Als je de eenvoudige belichtingscorrectie uitzet dan verdwijnt de belichtingsmeter bij een goede belichting.
Allemaal bedankt voor de reacties. Ik blijf zeker gebruik maken van het forum.
Als je de eenvoudige belichtingscorrectie uitzet dan verdwijnt de belichtingsmeter bij een goede belichting.
Allemaal bedankt voor de reacties. Ik blijf zeker gebruik maken van het forum.
Groet Giso
Groet Giso
Leuk he' :mrgreen:Ik blijf zeker gebruik maken van het forum.
Mooi dat het opgelost is.
Groet Kroontje