past dit objectief op mijn camera?

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

past dit objectief op mijn camera?

Bericht door Hans Braakhuis » wo nov 03 2010 8:58 am

past dit objectief op mijn DX camera:

Afbeelding

Dit is meer een retorische vraag want hij past wel, maar zal de spiegel en dergelijke beschadigen.

Natuurlijk ken ik wel de fish-eye f/5,6 6 millimeter uit 1969 en ik zie op de foto van dit objectief dat het vrijwel om dezelfde gaat. Maar ja, toch 10 graden meer en daar heb je wel wat aan.

Hier wat meer info over de gewone 6:
http://www.mir.com.my/rb/photography/co ... /6mm56.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Braczko III; pagina 5.3

En dan is er nog wel een prototype 6,2:
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/f62.html" onclick="window.open(this.href);return false;
maar die heeft gewoon 220 graden en een regulier serie nummer. Op mijn foto heb ik het serienummer weg gehaald maar te zien is 10XX, met slechts 4 cijfers.

Wie weet er meer over dit objectief?
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op wo nov 03 2010 11:06 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Re: past dit objectief op mijn camera?

Bericht door Frank Roelofs » wo nov 03 2010 9:05 am

Maar zal de spiegel en dergelijke beschadigen.

Ik weet niet meer over dit objectief, maar volgens mij kan het weinig schade opleveren om het te proberen, als er de gewone f-bajonet op zit. Spiegel moet natuurlijk wel opgeklapt blijven en live view lijkt me bij deze lens handig. Of zo'n optische zoeker voor op de camera.
O, even over DX heen gelezen, maar denk als de tube aan de achterkant van de lens in het spiegelhuis past, geen probleem.
Heb zo'n echte fish-eye altijd erg leuk gevonden maar nooit het geld voor zo'n "exoot" gehad. :(

(beetje oftopic, maar toch. Hans, volgens mij heb ik jou een jaar of 6, 7 geleden een micro-Nikkor met schroefdraad verkocht via marktplaats. Ben je er ooit achtergekomen waar die nou precies voor bedoeld was?)
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

Daniël

Bericht door Daniël » wo nov 03 2010 10:01 am

nou denk dat je sluiter er ook aan gaat.
En de spiegel klapt volgens mij sowieso op en neer met LV

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » wo nov 03 2010 10:13 am

Daniël schreef:nou denk dat je sluiter er ook aan gaat.
En de spiegel klapt volgens mij sowieso op en neer met LV
Er zijn toch echt wel camera's waarbij je de spiegel zelf kunt opklappen voor de opname om trillingen te voorkomen. Daarbij is die lens denk ik gemaakt voor Nikon F-bajonet camera's. de afstand van objetief-vatting tot sluiter en/of film(sensor)-vlak is dus ook gelijk. Enige wat bij de DX camera's zou kunnen zijn is dat het spiegelhuis kleiner is waardoor de lenstube er niet in zou passen.
Met live-view zie je gelijk wat de camera op zal nemen. Lijkt me bij een dergelijk objectief gewoon wel handig. Tenzij de spiegel na een opname gelijk terug zou klappen. Maar dat zal in de gebruiksaanwijzing wel staan. Of gewoon even een proefopname maken...
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » wo nov 03 2010 10:17 am

Maar is het eigenlijk niet een beetje jammer een dergelijk objectief op DX te gebruiken? Je houdt dan natuurlijk geen 230 graden... :wink2:

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo nov 03 2010 11:15 am

M'n vraag is retorisch, heb dat wat duidelijker gemaakt in het start topic.
De vraag is: wie heeft er meer info over dit objectief??

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo nov 03 2010 12:13 pm

http://imaging.nikon.com/products/imagi ... ords-e.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Even scrollen naar de fish eye-objectieven, hij wordt in een apart kadertje genoemd onder de opsomming van de andere fish eyes. Nooit in de handel gekomen. A-sferisch element. 1968.

SAP schijnt te staan voor een afwijkende projectie?
(Equi-) Solid Angle Projection

emdeklerk

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo nov 03 2010 12:27 pm

emdeklerk schreef:http://imaging.nikon.com/products/imaging/technology/nikkor/nwords-e.htm
Even scrollen naar de fish eye-objectieven, hij wordt in een apart kadertje genoemd onder de opsomming van de andere fish eyes.
SAP schijnt te staan voor een afwijkende projectie? emdeklerk
Kan deze variatie daar niet vinden. Er worden meerdere fish-eyes genoemd maar geen 6,2 (op z'n Amerikaans 6.2) en geen 230 graden.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo nov 03 2010 1:00 pm

Gewoon even doorscrollen.
Eerst krijg jeonder het kopje Fish eyes een kader met de opsomming van de "normale" fish eyes.
Dan een stukje platte tekst.
Dan een apart kadertje met de 230 graden fish eye.
Het betreffende kadertje staat dus vlak boven het volgende hoofdstukkopje "Floating etc."

Ik had het overigens in één seconde gevonden door te googelen op "fish eye projection SAP".
Waar zouden we zijn zonder zoekmachines, -functies en een afkeer van zoeken in het Nederlands....

emdeklerk

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo nov 03 2010 3:09 pm

Dank je, was niet verder gekomen dan Tale 6 : OP Fisheye-NIKKOR 10mm f/5.6 in de linker kolom.

De gevonden tekst:

Other than these lenses, there was a lens called "SAP-230 degrees Fisheye-NIKKOR" (6.2mm f/5.6 ; developed around 1968) which was not released for the public. This lens was the world's first "EquiSolidangle Projection" (the volume of the image and the solidangle on the film surface are proportional) fisheye lens.
This lens also uses aspherical lens for correct projection.
SAP-230 degrees Fisheye-NIKKOR
(EquiSolidangle Projection ; Circular Image) 7 elements in 10 groups 1968

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » wo nov 03 2010 3:39 pm

Hans Braakhuis schreef:M'n vraag is retorisch, heb dat wat duidelijker gemaakt in het start topic.
Had dat dan gelijk gezegd, dan had . . . . . . . . . . . . :wink:
Heeft zo'n objectief wel een practisch nut?
Alles vertekent, is geen natuurgetrouwe weergave meer.
Ik zou zeggen Hans voor mijn verdriet zou ik hem nog niet willen hebben.
Misschien voor de handel, is het veel waard?

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo nov 03 2010 4:49 pm

In ieder geval moet je een camera hebben waarvan de spiegel mechanisch kan worden opgeklapt en dan vast blijft zitten.
Een F, F2, F3, F4 en wellicht kan dat bij de F5 en F6 ook nog. Er zal dus ook nog een fish eye-zoeker bij moeten voor over de terugwikkelslinger of in de flitsschoen.
Het blijkt maar weer hoe gigantisch Nikon voorloper was met de fish eyes; ze werden zelfs in verschillende vormen van projectie gemaakt.

---o--o--O--o--o---
Het volgende knipte en plakte ik uit Wikipedia:

Afstandsgetrouw (Equidistant): DUS DE NORMALE NIKKOR FISH EYES
Op de foto correspondeert de afstand object-fotocentrum met wat in de werkelijkheid de hoek is tussen het object en het punt waar de camera op gericht is. Deze projectie is zeer geschikt om bijvoorbeeld hoeken tussen sterren te meten. De meeste fisheye-lenzen gebruiken deze projectiemethode.

Orthografisch: DE OP-NIKKOR FISH EYE
De foto gaat eruit zien zoals wij de maan zien: in het midden onvervormd, aan de randen sterk platgedrukt. Nikon heeft één lens gehad die deze methode gebruikte.

Oppervlaktegetrouw: DE NIKKOR SAP FISH EYE (denk ik...)
Gelijke oppervlakken uit de werkelijkheid (gemeten in vierkante graden) worden gelijke oppervakken op de foto (vierkante mm). Geschikt om bijvoorbeeld de bedekkingsgraad (verhouding bewolking/blauwe lucht) van de hemel te meten. Er zijn enkele fisheyelenzen met deze wijze van afbeelden.
---o--o--O--o--o---
Kortom, een begerenswaardig en naar mijn mening best wel waardevol objectief.

Hij had bij wijze van spreken mee kunnen lopen voor de komende decemberveiling van Westlicht in Wenen.
Die hebben net alle lots op de site gezet. (Met een aantal zeer mooie hebbedingetjes als NASA-camera's en een aantal beeldschone meetzoekers...)

Groet, emdeklerk

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » wo nov 03 2010 5:37 pm

hans
hier heb je een link misschien dat je daar iets aan hebt
http://www.destoutz.ch/nikon-f.html" onclick="window.open(this.href);return false;
weet wel dat de spiegel kapot kan gaan bij gebruik van sommige typen lenzen daar deze verder uit steken.
mvgr bert
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo nov 03 2010 5:39 pm

Hans Braakhuis schreef:M'n vraag is retorisch, heb dat wat duidelijker gemaakt in het start topic.
Maar wikipedia leert ons ook wat een retorische vraag is...
Een retorische vraag is een stijlfiguur waarbij een vraag wordt gesteld, waarop men geen antwoord verwacht.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Retorische_vraag

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo nov 03 2010 7:13 pm

Of de vraag nu retorisch was of niet, of hij op je camera past moet je helemaal zelf uitpuzzelen...

Ik persoonlijk zou het niet aandurven dit prachtige objectief op DX-camera te zetten.
Nu weet ik wel dat moderne camera's vaak een mogelijkheid hebben de spiegel vooraf op te klappen om "mirror slap" te voorkomen, maar dat is volgens mij geen mechanische maar een electromechanische functie.
Misschien vergis ik me, maar als de stroom er onverhoeds af gaat, klapt zo'n DX-DSLR-spiegel dan niet naar beneden?

Ook op een volformaat DSLR zou ik het niet eens proberen: ik geloof nooit dat alle pixels goed belicht worden door zo'n naar binnen stekende tuut. Ik vrees zeer voor de randen en zeker voor de hoeken. Gezien de hoek waarmee de lichtstralen de achterste lens verlaten.

En het is maar de vraag of de sluiter tegenwoordig op dezelfde plaats zit als bij analoge Nikons, of dat hij niet naar voren is geschoven...

Nee, ik zou dit objectief echt op een volmechanische, echte, zo'n bijna gietijzeren analoge Nikon zetten.
Zo een waarvan de spiegel gegarandeerd OMHOOG blijft als je het zeer solide knopje hebt omgezet.
Kodak Elite er in en dia's maken.

Horen we nog iets van de geschiedenis van dit objectief? Voor 5 Euro bij de Kringloop? Voor 35 Euro op Marktplaats? Nikon-museum in Tokyo beroofd?

groet, emdeklerk
Laatst gewijzigd door emdeklerk op do nov 04 2010 11:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”