D90 hoe 's avonds mooie foto's maken zonder flits?
D90 hoe 's avonds mooie foto's maken zonder flits?
Hallo allemaal,
Hoe kan ik 's avonds het beste mooie foto's maken? welke instellingen? welke modus? Ik heb heel vaak als er 's avonds een feestje is ofzo en ik foto's wil maken ze of overbelicht zijn door de flitser of bewogen omdat ik dan zonder flitser fotografeer. En als ze dan toch redelijk duidelijk zijn klopt de kleur weer niet.
Ik gebruik een NIKON D90 met 18-105 lens
Mvg.
Hoe kan ik 's avonds het beste mooie foto's maken? welke instellingen? welke modus? Ik heb heel vaak als er 's avonds een feestje is ofzo en ik foto's wil maken ze of overbelicht zijn door de flitser of bewogen omdat ik dan zonder flitser fotografeer. En als ze dan toch redelijk duidelijk zijn klopt de kleur weer niet.
Mvg.
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: D90 hoe 's avonds mooie foto's maken zonder flits?
Heel erg kort door de bocht:
Men neme een statief en schroeve daar de camera op.
Stel de ISO in op 200, het diafragma op 10 en laat de camera de sluitertijd bepalen.
Succes!
Men neme een statief en schroeve daar de camera op.
Stel de ISO in op 200, het diafragma op 10 en laat de camera de sluitertijd bepalen.
Succes!
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Lid NCN
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Het advies om op een feestje de camera (zonder flits) op een statief te plaatsen en 'm zelf de sluitertijd te laten bepalen, zou ik zelf niet zo gauw in praktijk brengen. Ik denk namelijk dat de feestgangers voor onscherpe beelden zorgen.
Jouw ervaring van overbelichte foto's komt mij bekend voor.
Toen ik een jaar geleden de D90 kocht, heb ik heel even gebruik gemaakt van de opklapflitser.
Op een feestje of verjaardag gaf dat nogal overbelichte, glimmende gezichten.
Daarom heb ik daarna uitsluitend flitsfoto's gemaakt met de flitser SB-600.
Die flitser kun je wat draaien, zodanig dat het licht via het plafond (of zijwand) op het feestje komt.
Als het plafond te hoog is, of de zijwand te donker, dan biedt de SB-600 de mogelijkheid om de flitssterkte een beetje te dimmen (dat kan trouwens ook met de opklapflitser)
Verder kun je ook nog een kapje op de SB-600 zetten die het flitslicht verzacht en verspreid.
Naast het boek (waar ik in een ander berichtje over schreef) heb ik veel baat gehad bij een korte cursus (3 avonden) over flitsen die door de volksuniversiteit gegeven werd.
De laatste tip die ik je kan geven is te gaan fotograferen op RAW.
Met de juiste programmatuur kun je daar verkeerde belichte foto's nog redelijk herstellen.
Succes,
Adriaan
Jouw ervaring van overbelichte foto's komt mij bekend voor.
Toen ik een jaar geleden de D90 kocht, heb ik heel even gebruik gemaakt van de opklapflitser.
Op een feestje of verjaardag gaf dat nogal overbelichte, glimmende gezichten.
Daarom heb ik daarna uitsluitend flitsfoto's gemaakt met de flitser SB-600.
Die flitser kun je wat draaien, zodanig dat het licht via het plafond (of zijwand) op het feestje komt.
Als het plafond te hoog is, of de zijwand te donker, dan biedt de SB-600 de mogelijkheid om de flitssterkte een beetje te dimmen (dat kan trouwens ook met de opklapflitser)
Verder kun je ook nog een kapje op de SB-600 zetten die het flitslicht verzacht en verspreid.
Naast het boek (waar ik in een ander berichtje over schreef) heb ik veel baat gehad bij een korte cursus (3 avonden) over flitsen die door de volksuniversiteit gegeven werd.
De laatste tip die ik je kan geven is te gaan fotograferen op RAW.
Met de juiste programmatuur kun je daar verkeerde belichte foto's nog redelijk herstellen.
Succes,
Adriaan
Nikon D7200, Nikon 16-80 mm f/2,8-4E ED VR, Nikon AF-S 85mm f/1.8G, Nikon AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6
- Cees
- Forumlid
A3jaan schreef:Het advies om op een feestje de camera (zonder flits) op een statief te plaatsen en 'm zelf de sluitertijd te laten bepalen, zou ik zelf niet zo gauw in praktijk brengen. Ik denk namelijk dat de feestgangers voor onscherpe beelden zorgen.
Adriaan
Sorry, je hebt gelijk, had niet goed gelezen......
Groet, Cees
Lid NCN
Lid NCN
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
1) als de flitsfoto's overbelicht zijn (op de onderwerpen), kun je de flitssterkte terugbrengenNIKON-D90 schreef:Hallo allemaal,
Mvg.
2) als de kleur niet klopt, moet je een andere witbalans kiezen of de witbalans handmatig instellen op een wit vlak; eventueel kleur corrigeren in nabewerking.
3) hoge ISO waarde instellen en lage diafragmawaarde kiezen; evt. een stop onderbelichten.
4) om bewegingsonscherpte uit te sluiten, programma S kiezen en sluitertijd kiezen die minimaal 1 gedeeld door de gekozen brandpuntafstand is (dus 1/125 bij 108 mm, 1/30 bij 28 mm etc.)
Kortom, experimenteren met alle mogelijke instellingen.
Succes! Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Welkom NIKON-D90.NIKON-D90 schreef:Hoe kan ik 's avonds het beste mooie foto's maken? welke instellingen? welke modus?
Dit is de tweede post die ik van je zie waarin je een soort magische instelling vraagt voor een bepaalde situatie, Hoewel dat bij avondfotografie wellicht nog wel zou kunnen, is dit denk ik niet de manier om vragen te stellen. Allereerst is er niet een instelling van je camera die altijd werkt. De omstandigheden zijn wisselend, en het ligt er maar aan wat je wilt fotograferen. Welke instellingen je wanneer gebruiken moet moet je leren door het te doen. Aangevuld met boeken of websites te lezen. Leren wat diafragma's, sluitertijden, ISO, etc. betekenen. En wat de relatie ertussen is.
vertel?Patrick schreef:Welkom NIKON-D90.NIKON-D90 schreef:Hoe kan ik 's avonds het beste mooie foto's maken? welke instellingen? welke modus?
Hoewel dat bij avondfotografie wellicht nog wel zou kunnen
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
- Cees
- Forumlid
Tien schreef:vertel?Patrick schreef:Welkom NIKON-D90.NIKON-D90 schreef:Hoe kan ik 's avonds het beste mooie foto's maken? welke instellingen? welke modus?
Hoewel dat bij avondfotografie wellicht nog wel zou kunnen
Heeft al vaak genoeg op het forum gestaan......
Groet, Cees
Lid NCN
Lid NCN
Ja, maar dan moet je wel weten hoe en op welke zoektermen je moet zoeken. Als je een bepaald basis-nivo van iemand verwacht, meld het in de forumregels zou ik zeggen.Cees Laarman schreef:
Heeft al vaak genoeg op het forum gestaan......
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
- Cees
- Forumlid
Dat hoeft niet, Patrick heeft de TS in een ander draadje ook al gevraagd om zijn vraag concreter te stellen.
Een losse-flodder-vraag is altijd moeilijk te beantwoorden.
Een losse-flodder-vraag is altijd moeilijk te beantwoorden.
Groet, Cees
Lid NCN
Lid NCN