D90 Hoe handmatig redelijk snel mooie foto's maken? (overdag

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
NIKON-D90

D90 Hoe handmatig redelijk snel mooie foto's maken? (overdag

Bericht door NIKON-D90 » wo nov 03 2010 7:53 pm

Hallo allemaal,

Hoe kan ik het beste mooie foto's maken met dit prachtige herfst weer? welke instellingen? welke modus? Ik heb heel vaak als ik (handmatig) foto's maak dat ik of de verkeerde instellingen heb of ISO waarde, maar ik begrijp echt niet hoe ik nou de beste sluitertijd en diafragma kan instellen? ja wel hoe ik het in moet stellen maar welke waarden zouden ze dan moeten hebben?

Ik gebruik een NIKON D90 met 18-105 lens

Mvg.

Opa Ron
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: D90 Hoe handmatig redelijk snel mooie foto's maken? (ove

Bericht door Opa Ron » wo nov 03 2010 8:19 pm

Begin eerst op het Tante Truus standje , en koop een boek over fotografie.
Veel lezen en proberen .

Groet , Ron.

A3jaan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door A3jaan » wo nov 03 2010 9:12 pm

Het Tante Truus standje ken ik niet.

Wat ik je zou willen aanraden om niet meteen met handmatige instellingen te beginnen.
Ik heb de D90 met kitlens 18-105 nu ruim een jaar.
In het begin heb ik vooral op de A-stand foto's genomen.
Met behulp van het beeldschermpje (vooral 'hoge lichten') kon ik zien of ik de volgende foto iets onder- of over moest belichten.

Verder heb ik een goed boek gekocht.
Ik merkte namelijk dat de bijgeleverde handleiding me vertelde welke functies er allemaal zijn en waar je ze kunt vinden, maar het zei mij weinig over wanneer je die functies nou het beste kunt toepassen.
Het boek 'bewuster en beter fotograferen met de D90' heeft mij goed op weg geholpen.

Succes.

Adriaan
Nikon D7200, Nikon 16-80 mm f/2,8-4E ED VR, Nikon AF-S 85mm f/1.8G, Nikon AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door weimaraner » wo nov 03 2010 9:50 pm

Welke sluitertijd, diafragma en ISO waarde je moet gebruiken hangt van veel dingen af en is niet in een post te beschrijven. Het hangt af van je onderwerp, beweging (van jezelf of het onderwerp), lichtomstandigheden, effect dat je wilt bereiken en zo kan ik nog wel wat dingen opnoemen.

Het makkelijkst is fotograferen op de P stand maar je geeft aan dat je de camera handmatig in wilt stellen; dan zul je dus niet alleen de termen zoals je die opnoemt (diafragma, sluitertijd, ISO) moeten kennen maar ook weten wat ze betekenen. Wat is het diafragma en wat heeft het voor effect als je het veranderd, wat is de sluitertijd en wat is het effect als je deze veranderd, enz. Ik krijg het idee dat dit je nog niet helemaal duidelijk is dus begin eens met veel lezen. Als je googled op "basisbegrippen fotografie" zal je al heel wat artikelen vinden die je een eind op weg kunnen helpen.

Succes!

M@rcel
Forumlid
Forumlid

Bericht door M@rcel » wo nov 03 2010 10:49 pm

NIKON-D90 schreef:Hallo allemaal,

Hoe kan ik het beste mooie foto's maken met dit prachtige herfst weer? welke instellingen? welke modus? Ik heb heel vaak als ik (handmatig) foto's maak dat ik of de verkeerde instellingen heb of ISO waarde, maar ik begrijp echt niet hoe ik nou de beste sluitertijd en diafragma kan instellen? ja wel hoe ik het in moet stellen maar welke waarden zouden ze dan moeten hebben?
De belichtingmeter in de zoeker helpt je bij het bepalen van de sluitertijd en diafragma. Als je het goed instelt, dan heb je geen streepjes aan de linker of rechterzijde van de 0. Een boek kopen over de algemene fotografie beginselen en belichting instellingen is zeker aan te raden.

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » wo nov 03 2010 11:14 pm

koop een boek fotograferen voor net beginnende fotografen!

Groet,

Michael
Laatst gewijzigd door noogle op do nov 04 2010 8:13 am, 1 keer totaal gewijzigd.
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » do nov 04 2010 1:08 am

Misschien kun je hier eens mee beginnen?

http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/basis1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » do nov 04 2010 3:23 am

Opa Ron schreef:Begin eerst op het Tante Truus standje ,
heb de handleiding van de d90 helemaal na gelopen maar wilde toch graag weten welk standje

mvgr bert
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

iJoost

Bericht door iJoost » do nov 04 2010 8:09 am

Ah... Je wilt weten welke instelling de beste is? ;-)

http://www.bythom.com/magicsettings.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

"... The truth of the matter is that there are no magic settings. None. Nada. Zilch. Don't exist. Indeed, DSLR users gravitate towards such cameras because they want to take control over what the camera does and doesn't do. And that takes thought and study to master, not a file with suggested settings from someone ..."

Met andere woorden, als je dat wilt kunt je beter een compact camera kopen. Spiegelreflex camera's zijn juist bedoeld om alle instellingen te gebruiken.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do nov 04 2010 8:41 am

In mijn inschatting draait het er om dat je niet weet hoe je het licht meet.
In tegenstelling tot de opinie van velen ben ik van mening dat je weinig of niets leert van automaatstanden.

Ik ben dan ook van mening dat A (aperture, diafragmavoorkeuze), S (shutter, sluitertijdvoorkeuze); P (program, programmastand) en uiteraard de Auto van Automaat, indien aanwezig op de camera, automaatstanden zijn.

Er zou nog discussie gevoerd kunnen worden of P en Auto volautomaatstanden zijn en A en S halfautomaatstanden: het zijn allemaal standen waarbij de camera, simpel gezegd, uitmaakt wat er gebeurt met de variabele die jij niet hebt vastgezet.

Immers: jij hebt bijvoorbeeld in een helder zonnetje de ISO op 200 vastgezet en het diafragma in A op f/11 vastgezet: de camera neemt nu de bijpassende sluitertijd aan de hand van de lichtmeting, die zou op 1/250 uit kunnen komen. Andersom: jij hebt bijvoorbeeld in een donker steegje de ISO op 400 vastgezet en de sluitertijd S op 1/125: de camera stelt nu op basis van de lichtmeting het diafragma vast, en neemt bijvoorbeeld f/2,8.

Behoudens de mogelijkheid van belichtingscorrectie met de + en de - van de desbetreffende cameramogelijkheid, kun je nu niet bewust over- of onderbelichten: verstel je in A het diafragma, dan stuurt de camera doodleuk de S bij en andersom. Nog "erger" is het in de P of in de Auto-stand: dan doet de camera alles zelf.
En dan is er, tot overmaat van ramp, ook nog de Auto-ISO stand...

De enige niet-automaatstand is de M van Manual. In die stand moet je zelf alle standen instellen en de belichtingsmeter van de camera kunnen gebruiken om de optimale belichting te regelen.
Beter is het dus zelf te leren hoe je met de camera het licht meet en hoe die meting tot stand komt.

Ik zou je toch adviseren een goed, desnoods "ouderwets" fotoboek te kopen en je eens te verdiepen in simpele lichtmeettechniek. Met de uitgebreide handleiding van de camera leer je echt heel snel hoe je alles zelf instelt, hoe je die kennis toepast op je camera, waarna het een kleine stap is te doorgronden wat de camera in de automaatstanden doet. Een andere mogelijkheid is je aan te sluiten bij een fotoclub en eens mee te lopen met gevorderden.

Voorts: een handleiding van een camera is geen fotocursus.
Net zo min als dat je met de handleiding van een bepaald type auto je rijbewijs kunt halen.
Handleidingen zijn er, heel globaal gesproken, om aanwezige kennis toe te passen op specifieke apparaten.
Alles wat er méér in staat is meegenomen.

Succes, emdeklerk

palone

Bericht door palone » do nov 04 2010 8:52 am

Riemke schreef:Misschien kun je hier eens mee beginnen?

http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/basis1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik denk dat dit een hele goede tip is. Maar om je camera dan ook nog redelijk snel te kunnen instellen zul je zelf moeten oefenen.
Bijvoorbeeld, om simpel te beginnen, je maakt een foto in de auto stand, schrijf op wat de het diafragma, sluitertijd en iso waarde is.
Zet nu je camera op de M-stand. Maak eenzelfde foto van het onderwerp. Ga nu een aantal foto's maken en pas bijvoorbeeld eerst het diafragma
aan aan laat de overige instellingen ongewijzigd. Maak nu bijvoorbeeld 5 foto's met een andere diafragma en schrijf per foto op wat de instellingen
zijn. Doe dit ook met de sluitertijd en de isowaarde. Ga dan je foto's op de computer bekijken en zie wat er anders is per foto. Daarna zou je
kunnen beginnen met een combinatie van instellingen wijzigen, bijvoorbeeld diafragma en sluitertijd of diafragma en isowaarde etc etc.

Dit is natuurlijk pas het begin, want er zijn nog tal van mogelijkheden hoe je je camera kan instellen, AF-stand, witbalans etc.

gr.,

Patrick

John Jansen
Forumlid
Forumlid

Bericht door John Jansen » do nov 04 2010 9:18 am

Beste Nikon-D90,
Ik weet niet waar je woont en waar je de camera gekocht hebt maar wellicht zijn er bij jouw in de buurt workshops en of cursussen,Dit is ten eerste heel leerzaam je krijgt opdrachten en loop je vast heb je een vraagbaak het is nog erg leuk ook en je leert heel erg snel.Ik heb, toen ik begon met digit fotografie, zo'n 12 jaar geleden met mijn eerste digitale compact dit ook gedaan, door deze stap ben je erg snel gemotiveerd door de resultaten die je haalt die met sprongen vooruit gaan.Ik ben inmiddels zes camera's verder en niets is voor mij meer een verassing wel een uitdaging het blijft nog steeds een super leuk tijdverdrijf (kost wel een hoop geld helaas)
Succes
John

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do nov 04 2010 9:40 am

Zelf gebruik ik Tante Truus niet. Want dan kan ik niks bij regelen en doet de camera zijn best om alles zelf goed te doen. Tante Truus is bij mij dan de groene stand.
Omdat ik van gemak houdt, gebruik ik vrijwel alleen de P stand. Veelal gebruik ik een vaste ISO instelling, zo laag als mogelijk, want hogere ISO instellingen (boven 800) geven ruis. Maar soms, op een regenachtige zondagmiddag in de herfst, moet je wel naar hogere instellingen. En met een statief hoeft dat weer niet.
In de P stand, (ook in A, S en Auto) doet de camera zijn best om een goed belichte opname te maken. Onder in de zoeker kun je de instellingen aflezen. Als ik fotografeer let ik daar niet meer op. Ik controleer ze wel eens, om te voorkomen dat er te lage sluitertijden zijn. Maar de automatische belichting heeft enkele makken. Daarom heb ik op de monitor de "hoge lichten" waarschuwing aan staan. Kijk bv eens naar een foto op je camera en druk dan aan de boven of onderkant van het instelwiel, totdat onder in het scherm van de monitor de kreet "Hoge lichten" staat. Is er wat fout met de belichting, dan zie je de hoge lichten knipperen.

Nu is hier in het dorp waar ik woon, de herfst al voorbij. Alle bladeren zijn sinds maandag al van de bomen.

Tina

Bericht door Tina » do nov 04 2010 10:33 am

Ik heb het door A3jaan genoemde boek ook en ben er tevreden over. Daarnaast ben ik, omdat ik uit boeken alleen niet zoveel leer, een cursus gaan volgen. Wat ik daarmee wil zeggen is dat er veel bruikbare tips gegeven zijn en dat jij voor jezelf zou "moeten" bepalen wat het beste bij jouw leerstijl past. Daarnaast kost het de nodige tijd om je bepaalde vaardigheden eigen te maken.
Veel succes en leerplezier!

Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Tien » di nov 16 2010 9:18 pm

Hoi,

Waar ik van geleerd heb, naast al eerder gegeven tips en wat lezen in boeken over diafragma, sluitertijd, ISO en belichting, is de camera op AUTO zetten en eens kijken wat hij dan zelf voor waarden instelt om er iets van te maken. Als je dat een beetje begint door te krijgen, kan je hier en daar wat bijschaven op de handmatige instellingen. Natuurlijk heb je dingen wat minder in de hand maar het geeft je wel een indruk van de cijfers zeg maar. Zo maak ik vaak een tweede, derde of vierde foto op AUTO of AUTO zonder flits of een portrait achtige stand om te zien wat de camera ervan probeert te maken.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”