Scherpstellen met D3
Scherpstellen met D3
Goedendag allemaal,
Ik zal mij even netjes voorstellen.
Mijn naam is Christo, ben 51 jaar en fotografeer van alles en nogwat, maar mijn belangstelling ligt vooral bij sportfotografie en studio fotografie, maar ben niet vies van andere vormen van fotografie, kortom een manusie van alles wat zeg maar..
Ik heb een vraag en hoop dat jullie mij er een antwoord op kunnen geven.
Ik ben in het bezit van een Nikon D3, met enkele lensen, waaronder de Nikon 28-70 f/2.8 en een Nikon 70-200 f/2.8 en daarnaast beschik ik over de Nikon 100 / 200 / 300 en de Nikon D2H , dus van alles wat. Het zijn net mijn kinderen, ik kan er geen afstand van doen.
Mijn vraag luidt als volgt:
Ik heb afgelopen week in een sporthal met tl-lichtfoto,s gemaakt met mijn D3 met mijn Nikon 70-200, auto ISO max 6400 en minimaal 1/60 sec ingesteld en de lens op VR en de witbalans op automaat. Nef formaat, 12 bit ipv 14 bit en geen compressie. zonder te kunnen flitsen en gebruik makend van een monopod. Belichtingstand op matrix en mijn diafragma meestal op f/2.8 tot 5,6
De foto,s die ik krijg, zijn niet altijd scherp en het scherpstelpunt ligt vaak verkeerd en er ontstaat dan teveel ruis in de afbeeldingen, zelfs op f/2.8!! Als ik het diafragma dichtknijp, dan moet mijn sluitertijd iets omhoog en dan krijg ik natuurlijk onscherpere foto,s en dat wil ik juist niet hebben. Ik gebruik AF-C et 10 beelden per seconden, maar heb gelezen, dat alleen het eerste beeld wordtscherp gesteld. Hoe kan ik de scherpte in mijn foto,s krijgen? met een lichte beweging voor de dynamiek, zonder dat het storend is?
Ik merk gewoon dat het heel erg storend is, dat het scherpstelpunt heel vaak niet goed zit en dat er dus ondanks mijn lens toch moeite is met het afleveren van scherpe foto,s.
De sport is twirling, een hele snelle danssport, met allerlei sprongen en koprollen, maar ook ander snelle draaibewegingen. Wie o wie kan mij wat meer vertellen over deze combinatie en kan mij wat instellingen ADVISEREN, zodat ik met deze topcombinatie ook werkelijk super foto,s kan maken?
Ik zal mij even netjes voorstellen.
Mijn naam is Christo, ben 51 jaar en fotografeer van alles en nogwat, maar mijn belangstelling ligt vooral bij sportfotografie en studio fotografie, maar ben niet vies van andere vormen van fotografie, kortom een manusie van alles wat zeg maar..
Ik heb een vraag en hoop dat jullie mij er een antwoord op kunnen geven.
Ik ben in het bezit van een Nikon D3, met enkele lensen, waaronder de Nikon 28-70 f/2.8 en een Nikon 70-200 f/2.8 en daarnaast beschik ik over de Nikon 100 / 200 / 300 en de Nikon D2H , dus van alles wat. Het zijn net mijn kinderen, ik kan er geen afstand van doen.
Mijn vraag luidt als volgt:
Ik heb afgelopen week in een sporthal met tl-lichtfoto,s gemaakt met mijn D3 met mijn Nikon 70-200, auto ISO max 6400 en minimaal 1/60 sec ingesteld en de lens op VR en de witbalans op automaat. Nef formaat, 12 bit ipv 14 bit en geen compressie. zonder te kunnen flitsen en gebruik makend van een monopod. Belichtingstand op matrix en mijn diafragma meestal op f/2.8 tot 5,6
De foto,s die ik krijg, zijn niet altijd scherp en het scherpstelpunt ligt vaak verkeerd en er ontstaat dan teveel ruis in de afbeeldingen, zelfs op f/2.8!! Als ik het diafragma dichtknijp, dan moet mijn sluitertijd iets omhoog en dan krijg ik natuurlijk onscherpere foto,s en dat wil ik juist niet hebben. Ik gebruik AF-C et 10 beelden per seconden, maar heb gelezen, dat alleen het eerste beeld wordtscherp gesteld. Hoe kan ik de scherpte in mijn foto,s krijgen? met een lichte beweging voor de dynamiek, zonder dat het storend is?
Ik merk gewoon dat het heel erg storend is, dat het scherpstelpunt heel vaak niet goed zit en dat er dus ondanks mijn lens toch moeite is met het afleveren van scherpe foto,s.
De sport is twirling, een hele snelle danssport, met allerlei sprongen en koprollen, maar ook ander snelle draaibewegingen. Wie o wie kan mij wat meer vertellen over deze combinatie en kan mij wat instellingen ADVISEREN, zodat ik met deze topcombinatie ook werkelijk super foto,s kan maken?
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Scherpstellen met D3
Hallo Christo, welkom hier.
In deze download staat nuttige info voor de diverse AF-instellingen van de D3
http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/dsl ... lGuide.pdf
In deze download staat nuttige info voor de diverse AF-instellingen van de D3
http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/dsl ... lGuide.pdf
-
- Forumlid
Hallo Christo,
edit: n.a.v. bijdrage Matthieu, hieronder.
Gebruik je enkelpunts AF of dynamisch AF? (zie pag 76)
Wellicht zou je de alternatieve instelling voor AF-C eens moeten proberen zoals ALE die op een voortreffelijke manier heeft beschreven.
zie
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 21&t=13651
edit: n.a.v. bijdrage Matthieu, hieronder.
Gebruik je enkelpunts AF of dynamisch AF? (zie pag 76)
Wellicht zou je de alternatieve instelling voor AF-C eens moeten proberen zoals ALE die op een voortreffelijke manier heeft beschreven.
zie
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 21&t=13651
Laatst gewijzigd door Marten op wo nov 10 2010 8:41 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Matthieu
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Hoi Christo
Bij de D3 kan je de hoge beeldsnelheid instellen op 9, 10 of 11 beelden per seconde
Alleen bij 9 beelden blijft de camera op C continue scherpstellen
Als je ze instelt op 10 of 11 beelden vergrendeld hij WEL !
(blz 88 handleiding)
Dus in jouw geval op 9 beelden laten staan.
succes Matthieu
Bij de D3 kan je de hoge beeldsnelheid instellen op 9, 10 of 11 beelden per seconde
Alleen bij 9 beelden blijft de camera op C continue scherpstellen
Als je ze instelt op 10 of 11 beelden vergrendeld hij WEL !
(blz 88 handleiding)
Dus in jouw geval op 9 beelden laten staan.
succes Matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer
Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
- a90
- Forumlid
Beste Christo,
Nog even los van welk diafragma, ISO instelling en autofocusstand vraag ik me af welke sluitersnelheid je gebruikt. In je verhaal kom ik daar niets over te weten.
Ik vermoed dat er niet zozeer iets mis zal zijn met de AF maar wel met de sluitertijd. Snelbewegende sporten (afhankelijk van de situatie uiteraard) zou ik zelf willen laten beginnen met 1/800e of 1/1250e als instelling voor de sluitertijd. Wat je verteld dat het scherptestel punt achter de sporter ligt komt waarschijnlijk dat de AF wel in de buurt zit maar de sporter eenvoudigweg beweegt.
Kun je anders eens een foto plaatsen ?
Nog even los van welk diafragma, ISO instelling en autofocusstand vraag ik me af welke sluitersnelheid je gebruikt. In je verhaal kom ik daar niets over te weten.
Ik vermoed dat er niet zozeer iets mis zal zijn met de AF maar wel met de sluitertijd. Snelbewegende sporten (afhankelijk van de situatie uiteraard) zou ik zelf willen laten beginnen met 1/800e of 1/1250e als instelling voor de sluitertijd. Wat je verteld dat het scherptestel punt achter de sporter ligt komt waarschijnlijk dat de AF wel in de buurt zit maar de sporter eenvoudigweg beweegt.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- yo-1
- Clublid
Hallo Christo,
In volgend draadje vindt je nogal wat hints over sportfotografie in het algemeen: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35&t=25415" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien kun je een voorbeeldfoto plaatsen waarin je het probleem laat zien?.
In elk geval, afgaand op wat je schrijft, zou ik eens kijken naar:
- Je AF-knopje staat op 'C', da's prima, en 10 fps natuurlijk ook
- minimale sluitertijd 1/60e ?? is erg (lees 'veel te') lang.
Ikzelf doe veel indoor sportfotografie, en streef naar 1/640e, 1/800e of 1/1000e
- Gebruik je de P-stand (automatische sluitertijden en diafragma) of S/A/M ???
Zet hem bijvoorbeeld eens op S en 1/640e
- auto iso met max 6400 is op zich prima (wanneer je naderhand met de ruis om weet te gaan).
ikzelf zet daarbij wel de minimale iso op bv. 3200. Heb nl. gemerkt dat bij het 'auto-iso-rekenen' de camera er lang over doet om stapsgewijs de ISO te verhogen en te meten, weer te verhogen, te meten, etc.
tot een passende ISO-waarde bepaald is. Bij AF=C en 10fps wacht de sluiter echter niet op deze uitkomst, dus je krijgt dan vaak foto's die met een te lage ISO genomen zijn.
Begin je op ISO 3200, dan zit je sneller op een bruikbare ISO met bijpassende sluitertijd.
- zet op je lens de VR uit (heeft alleen nut bij lange sluitertijden), en de schakelaar die de focus keuze afstand (camera-oneindig of 5m-oneindig) op de laatste stand: je
zit vermoedelijk toch meer dan 5 meter van je onderwerp vandaan, dus op die eerste meters hoeft je toestel dan niet te proberen scherp te stellen.
Nogmaals, aan een voorbeeldfototje kunnen we misschien nog wat meer tips koppelen...
Succes,
Johan
In volgend draadje vindt je nogal wat hints over sportfotografie in het algemeen: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35&t=25415" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien kun je een voorbeeldfoto plaatsen waarin je het probleem laat zien?.
In elk geval, afgaand op wat je schrijft, zou ik eens kijken naar:
- Je AF-knopje staat op 'C', da's prima, en 10 fps natuurlijk ook
- minimale sluitertijd 1/60e ?? is erg (lees 'veel te') lang.
Ikzelf doe veel indoor sportfotografie, en streef naar 1/640e, 1/800e of 1/1000e
- Gebruik je de P-stand (automatische sluitertijden en diafragma) of S/A/M ???
Zet hem bijvoorbeeld eens op S en 1/640e
- auto iso met max 6400 is op zich prima (wanneer je naderhand met de ruis om weet te gaan).
ikzelf zet daarbij wel de minimale iso op bv. 3200. Heb nl. gemerkt dat bij het 'auto-iso-rekenen' de camera er lang over doet om stapsgewijs de ISO te verhogen en te meten, weer te verhogen, te meten, etc.
tot een passende ISO-waarde bepaald is. Bij AF=C en 10fps wacht de sluiter echter niet op deze uitkomst, dus je krijgt dan vaak foto's die met een te lage ISO genomen zijn.
Begin je op ISO 3200, dan zit je sneller op een bruikbare ISO met bijpassende sluitertijd.
- zet op je lens de VR uit (heeft alleen nut bij lange sluitertijden), en de schakelaar die de focus keuze afstand (camera-oneindig of 5m-oneindig) op de laatste stand: je
zit vermoedelijk toch meer dan 5 meter van je onderwerp vandaan, dus op die eerste meters hoeft je toestel dan niet te proberen scherp te stellen.
Nogmaals, aan een voorbeeldfototje kunnen we misschien nog wat meer tips koppelen...
Succes,
Johan
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II
- Matthieu
- Forumlid
- Contacteer:
Dit kun je vaak voorkomen bij snelle sporten door op 9 of 21 punts scherp te stellen en het bewegende onderwerp goed in die zone te houden. bij 51 pts kan het sneller gebeuren dat hij scherpstelt op de omgeving.... dus het scherpstelpunt ligt achter of naast het onderwerp.a90 schreef:Beste Christo,
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
- yo-1
- Clublid
Ik gebruik zelf zelden anders dan 1-punts scherpstelling. Ook 9 of 21-punts geeft de camera teveel gelegenheid scherp te stellen op de verkeerde plekken. Is ook een tip die ik meekreeg uit Soenar Chamid's 'Nikon Workshop Ultieme Sportfotografie' .Matthieu schreef:
...... voorkomen bij snelle sporten door op 9 of 21 punts scherp te stellen en het bewegende onderwerp goed in die zone te houden. bij 51 pts kan het sneller gebeuren dat hij scherpstelt op de omgeving..
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II
- a90
- Forumlid
Dat ben ik met je eens Matthieu maar ik verwacht niet dat de AF ernaast zit. Veel meer dat doordat de sporter beweegt deze onscherp lijkt terwijl het bewegingsonscherpte zal blijken te zijn.Matthieu schreef:Dit kun je vaak voorkomen bij snelle sporten door op 9 of 21 punts scherp te stellen en het bewegende onderwerp goed in die zone te houden. bij 51 pts kan het sneller gebeuren dat hij scherpstelt op de omgeving.... dus het scherpstelpunt ligt achter of naast het onderwerp.
Ik ben erg benieuwd naar de gebruikte sluitertijden.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
- Matthieu
- Forumlid
- Contacteer:
Hier een draadje van mij waarbij ik actiefoto's geschoten heb
met de D3 .... Awisselend 9 en 21 punten scherpstelling
afhankelijk van de "grootte"van het onderwerp....
Wel alles op AF-C en ook meestal op 9 bld/sec.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... t=atletiek" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook op mn flickr site nog wat andere takken van sport te zien
( ook nog werk met mn D80 ) ook is de exif te zien.
http://www.flickr.com/photos/tjeu/sets/ ... 043810172/" onclick="window.open(this.href);return false;
De gebruikte tijden zo hoog mogelijk.
Meestal stel ik in op diafragma voorkeuze 2.8 om ook zodoende de snelste tijd te krijgen
(1/1000 of meer) waarbij je ook een fraaie kleine scherptediepte krijgt.
Deze manier van werken bevalt me (nog steeds) erg goed.
Ik heb weinig ervaring met de besproken alternatieve instelling van ALE
met de AF-ON knop . maar ga dat zeker eens gebruiken !!!
Hopelijk hebben jullie wat aan deze info....
groet matthieu
met de D3 .... Awisselend 9 en 21 punten scherpstelling
afhankelijk van de "grootte"van het onderwerp....
Wel alles op AF-C en ook meestal op 9 bld/sec.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... t=atletiek" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook op mn flickr site nog wat andere takken van sport te zien
( ook nog werk met mn D80 ) ook is de exif te zien.
http://www.flickr.com/photos/tjeu/sets/ ... 043810172/" onclick="window.open(this.href);return false;
De gebruikte tijden zo hoog mogelijk.
Meestal stel ik in op diafragma voorkeuze 2.8 om ook zodoende de snelste tijd te krijgen
(1/1000 of meer) waarbij je ook een fraaie kleine scherptediepte krijgt.
Deze manier van werken bevalt me (nog steeds) erg goed.
Ik heb weinig ervaring met de besproken alternatieve instelling van ALE
met de AF-ON knop . maar ga dat zeker eens gebruiken !!!
Hopelijk hebben jullie wat aan deze info....
groet matthieu
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
- Wilci
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Naar mijn ervaring blijft het altijd tobben in sporthallen (en paardenmaneges) om acties te schieten. Het licht is over het algemeen zo bar slecht dat je voor sport/beweging altijd tekort komt. Eigenlijk is een 2.8 objectief niet genoeg.
Voordat ik weer een sporthal in ga voor de plaatjes, is het met een 1.4. Maar daar moet ik nog even voor sparen
Voordat ik weer een sporthal in ga voor de plaatjes, is het met een 1.4. Maar daar moet ik nog even voor sparen

-
- Moderator
- Contacteer:
Ik zou dan maar doorsparen voor een D3s. Aan diens hoge-iso prestaties heb je meer dan aan één f1.4 objectief. Bovendien zijn er weinig f1.4 tele-objectievenWilci schreef:Naar mijn ervaring blijft het altijd tobben in sporthallen (en paardenmaneges) om acties te schieten. Het licht is over het algemeen zo bar slecht dat je voor sport/beweging altijd tekort komt. Eigenlijk is een 2.8 objectief niet genoeg.

- Wilci
- Forumlid
- Contacteer:
In de zaal (waar de TS bezig is) heb je over het algemeen geen grote teles nodig, met 85 mm kun je heel veel doen. Wat is jouw ervaring met zaalsporten schieten?
- rbfoto.nl
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Ja ik weet wel een oplossing, maar dat is wel een kostbare oplossing...
D3s met AF-S 200mm f/2
Een volledige stop meer licht en redelijk tele.
Wat je nu kunt doen is:
Dynamisch AF inschakelen met 9 of 21 focuspunten, middelste focuspunt vastzetten en 9 beelden per seconde instellen.
Iso op automatisch met als max 6400. Manuele stand, diafragma wijd open en de sluitertijd op minimaal 1/500e en liefst nog hoger.
Kom je dan nog licht tekort, dan kun je wel met je sluitertijd naar beneden gaan, maar zul je bewogen foto's krijgen. Je beeldstabilisatie gaat daar niets aan veranderen aangezien alleen de bewegingen van het apparaat gecompenseerd worden en het geen onderwerpen kan bevriezen.
D3s met AF-S 200mm f/2
Een volledige stop meer licht en redelijk tele.
Wat je nu kunt doen is:
Dynamisch AF inschakelen met 9 of 21 focuspunten, middelste focuspunt vastzetten en 9 beelden per seconde instellen.
Iso op automatisch met als max 6400. Manuele stand, diafragma wijd open en de sluitertijd op minimaal 1/500e en liefst nog hoger.
Kom je dan nog licht tekort, dan kun je wel met je sluitertijd naar beneden gaan, maar zul je bewogen foto's krijgen. Je beeldstabilisatie gaat daar niets aan veranderen aangezien alleen de bewegingen van het apparaat gecompenseerd worden en het geen onderwerpen kan bevriezen.
Groeten Ronald
Specialisatie: sportfotografie
Specialisatie: sportfotografie
- yo-1
- Clublid
Ik ben het eens met Skippy: Mijn sportfotopraktijk speelt zich in vergelijkbare indoorsituaties met beroerd licht af (waterpolo in binnenzwembaden, zie http://www.waterpolophoto.com" onclick="window.open(this.href);return false; ), en de 70-200 en 300mm objectieven zijn het standaard gereedschap.Wilci schreef:In de zaal (waar de TS bezig is) heb je over het algemeen geen grote teles nodig, met 85 mm kun je heel veel doen. Wat is jouw ervaring met zaalsporten schieten?
Als sportfotograaf ben je immers bijna altijd op zoek naar zo groot mogelijke, ongecropte close-ups van de ultieme actie. En bij de meeste sporten heb je echt niet de gelegenheid om op maar een paar meter afstand van je onderwerp te gaan zitten waar je met 85 misschien uit de voeten zou kunnen.
En snelle analyse in mijn Lightroom Archief met ca. 20.000 foto's:
- meer dan de helft (10.000+) zijn gemaakt met de 300mm/2.8 ....
- ongeveer een vijfde daarvan (ca 4000 foto's) is gemaakt met 200 mm/2.8 op maximale brandpuntsafstand
- De rest zit ergens tussen de 70 en 200 mm in.....
Johan