Denk dat de titel, zoals de meesten wel door hadden, niet al te serieus genomen moet worden. De anderen hebben zich duidelijk gemeld en zelfs naar een ander forum verwenst. Ook dit forum zal een doorsnede zijn van de samenleving zoals ook nu weer blijkt. Maar goed... even weer on-topic.
Patrick schreef:Bedenk vooral dat je geen camera koopt, maar een merk. Dat bestaat uit flitsers, objectieven, etc. Ik raad mijn vrienden en collega's, die ik natuurlijk liever te vriend houd, altijd aan voor een van de grote merken te gaan. Daar hoort Pentax helaas, ik heb zelf vroeger Pentax gehad, niet meer bij. Het kan best zijn dat je op het moment van kopen het beste koopt voor de prijs, maar in de toekomst ben je waarschijnlijk beter af bij Nikon of Canon. Of Sony wellicht, hoewel ik die camera's persoonlijk nauwelijks vast kan houden, en je dan gewoon veel minder objectieven hebt om uit te kiezen.
Canon is al een tijdje zoekende, dus ik durf zonder enige schroom te zeggen dat je op het ogenblik bij Nikon het beste af bent. Het is een groot merk, met op het ogenblik een fantastische serie camera's waar geen ander merk aan kan tippen.
Ook belangrijk; koop een camera nooit blind, maar ga 'm eerst passen. Het ding moet toch op z'n minst bij je handen passen.
Je slaat de spijker op zijn kop. Dit was ook een beetje mijn zorg. De laatste tijd heb ik mij een beetje in objectieven verdiept en ik merk dat Pentax redelijk beperkt is in de modelkeuze. Ik was dan ook benieuwd of iemand hier iets zinnigs over kon zeggen. Misschien hebben ze wel gewoon een heel goede selectie

Het verbaast mij dan ook dat Minolta en Pentax niet meer zo groot zijn als dat ze waren. Mijn zorg was dat ze in het digitale tijdperk achter lopen op Nikon en Canon maar dat is dus blijkbaar niet zo?
Ik vroeg me dan ook af of bepaalde eigenschappen van bv de Pentax niet wat overtrokken worden (iemand haalde al een bepaalde site aan waar bepaalde zaken beter bleken te zijn dan bij sommige pro camera's) en ik als hobby fotograaf gelokt word met specs die er weinig toe doen.
Wat jij zegt over Canon, dat gevoel had ik ook al. Ik heb ooit een 350D gehad en dat was in zijn tijd iets bijzonders. Nu zou ik niet snel voor de 550D kiezen.
Ik weet niet of ik de grip het belangrijkste vind. Ik vond de 350D wat dat aangaat een ramp maar uiteindelijk heb ik m toen toch gekocht
Ik denk dat ik van de week maar even binnenstap bij Cameraexpres om de modellen in het echt te bekijken en om me daar te laten adviseren. Zoals mensen al terecht zeiden, de persoon achter de camera moet het uiteindelijk doen. Gelukkig kan ik met een wegwerpcamera ook goede foto's maken
Blijkbaar zijn beide camera's goed en ik heb niemand gehoord over de hoge iso-waarden die de Pentax aan kan. Het zal dan ook niet belangrijk zijn.
Ik quote nu Patrick maar ik waardeer natuurlijk ook de andere aanvullingen. Bedankt..